Maaliskuu 2008
Havainto
26.03.2008 23:58
Työmatkalaisen oli keskiviikkoaamuna vaikea saada ennakkoon tietoa siitä, mitkä pääkaupunkiseudun lähijunavuorot jäivät ajamatta poikkeusjärjestelyjen vuoksi.
VR:n liikennepäällikkö Mauno Haapala kertoo, että päätös lähiliikenteen harventamisesta tehtiin tiistai-iltana yhdentoista aikaan, kun tuoreimmat sääennusteet kertoivat jopa parinkymmenen sentin lumikertymästä. Tiedotusvälineet saivat tiedon järjestelystä, mutta eivät uusia aikatauluja.
VR:n omille nettisivuille tieto järjestelyistä saatiin vasta kello 9.20 aamulla, kun työmatkaliikenne alkoi jo hiljetä. Haapalan mukaan valmius sivujen päivittämiseen olisi pitänyt olla jo kuudelta aamulla. Hän ei osaa sanoa, mistä viive johtui.
www.vartti.fi
Kommentit
27.03.2008 08:37 | crastor | Eli "mistäs minä sen tietäisin, mä olen vain töissä täällä"! Tyypillistä VR:n toimintaa taas; jostakin tuntemattomasta syystä nämä pienetkin säänmuutokset tulevat aina yhtä kaoottisina yllätyksinä ko. porukalle. |
27.03.2008 09:25 | joht. Nyman | Mitäs minä tuossa //vaunut.org/havainto.php/4129 kommentissani 26.03.08 00:10 sanoin... :-( VR voisi mielestäni tehdä jo nykyisilläkin resursseilla HKL:n poikkeusliikennetiedotuksen tyyppisen häiriöinfojärjestelmän, josta lähtisi maili tai sms aina tarpeen mukaan asiakkaalle. Nykysysteemi on mielestäni suoraan kivikaudelta, eikä se vastaa tämän päivän vaatimuksia juuri miltään osin. |
27.03.2008 11:11 | Ville Saarelainen | Jospa nettisivujen hoitaja myöhästyi töistä, kun junat ei kulkeneetkaan. ;-) |
27.03.2008 11:41 | iki | Mielestäni tiedottaminen onnistui hyvin. Ke aamun Hesarissa oli asiasta juttua, samoin teksti-tv:ssä. I- ja K-junien muuttaminen N:ksi on ihan kätevä systeemi, jos vain vaunuja on N:ssä tarpeeksi. Jokainen voi lisäksi itse varautua asiaan katsomalla ulos ikkunasta ja lähteä ajoissa liikkeelle. |
27.03.2008 11:50 | jussi56 | Valitettavasti VR:n tiedoitus on edelleen tsaarin aikaisella tasolla.Keskiviikon peruutetut junavuorot tiedettiin kyllä hyvissä ajoin edellisenä iltana. Viestintäpäällikkö Linnamäen mukaan asiasta ei voitu tiedottaa, "koska puhelinpalvelu ei ole töissä 22-06 välisenä aikana". Myöhempänä ajankohtana tiedotusvastuu olisi kuulunut kuljetustenhallinnalle."Jostain syystä" asian hoitaminen kuitenkin unohtui! Aivan uskomatonta toimintaa ja selittelyä. Unohtui tiedotuspäälliköltä kertoa myös se, kenen on vastuu ko. mokailusta. |
27.03.2008 11:52 | jussi56 | Tarkoitan VR:n omien nettisivujen toimintaa. |
27.03.2008 12:11 | Jarmo Pyytövaara | Eilisessä Kauppalehdessä, oli kirjoitus VR:n uudesta valittavasta hallituksesta. Eläkäämme toivossa että, yhdeksi tavoitteeksi otettaisiin, aikataulujen toteutuminen ja tartuttaisiin itse asiaan, eikä puuhasteltaisi lillukanvarsien kanssa. Rahti- ja matkustajalaivoilla on aikataulut, jotka pitävät, hämmästyttävää, eikö vain? |
27.03.2008 13:23 | tlajunen | Lähdettä sille, että laivojen aikataulut pitävät? Oletteko huomanneet, että junat liikkuvat olosuhteisiin nähden vähintään kohtalaisesti aina, kun taas laivat jäävät usein satamaan? Vastaako RHK itämeren kunnosta? Arvelunne syyksi sille, että VR saa rautatieharrastajien syytökset niskaan aina, vaikka syy olisi jossain muualla? Arvelunne, riittääkö pienen rautatieharrastajan hahmotuskyky havaitsemaan kaikki myöhästymisiin tai muihin palvelun heikkenemisiin mahdollisesti liittyvät asiat? |
27.03.2008 13:35 | Robert Sand | Pari esimerkkejä laivamaailmasta. Olin Kapellskärissä olin ajanut laivaan, olin syönyt ja mennyt nukkumaan. Kun heräsin seuraavana aamuna olin vieläkin Kapellskärissä. Laiva oli mennyt rikki. Saavuin Suomeen yli vuorokauden myöhemmin kuin suunniteltu. Eräs toinen kerta olin matkalla Tukholmaan. Heräsin kuitenkin Kapellskärissä! Reitti oli muutettu huonon sään vuoksi. |
27.03.2008 14:07 | Eero Heinonen | Tämän päivän Helsingin Sanomissa viestintäpäällikkö Linnamäki kertoo mielestäni hyvin asiallisesti tapahtumien kulun. En tiedä mistä Juha on lainauksensa poiminut, mutta ainakin tässä Hesarin versiossa nettisivujen tiedotuksen toimimattomuuden syy kerrotaan aivan selvällä suomen kielellä. Organisaatiomuutos valtakunnallisessa liikenteenohjauksessa on ollut suuri, mutta luotan siihen, että seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa tiedotus pelaa myös VR:n nettisivuilla, onhan kuljetustenhallinnassa pätevää henkilökuntaa! Ja asiasta toiseen, laivojen (varsinkin rahtisellaisten) aikataulussa pysymistä on turha verrata rautatieliikenteeseen - vai odottaako joku vakavissaan laivan olevan kaijassa kiinni ja purkamassa lastia täsmälleen sillä minuutilla, joka on saapumisaikana laivan aikataulussa, ja varsinkin silloin kun sää on mitä on? |
27.03.2008 15:01 | Jarmo Pyytövaara | Varsin pitkään työelämässä olleena, hieman ympäröivää maailmaa seuranneena ja pienellä hahmotuskyvyllä. Kaikki yritykset voitaisiin jakaa kolmeen ryhmään, 1. aikataulut pitää, homma pelaa hienosti. 2 pieniä aikatauluongelmia silloin tällöin, varsin mallikas suoritus kuitenkin. 3 aikataulut eivät pidä, iso komea organisaatio, seurantaa, puuhastelua, selittelyitä, maksavan asiakkaan vähättelyä, kulje aikaisemmalla junalla ym. ym. |
27.03.2008 15:28 | joht. Nyman | Jarmon kanssa samaa mieltä asiasta. Nyt on kulunut taas vuosi kuin varkain siitä, kun liikenne- ja viestintäministeri kehotti VR:ää panemaan asiat (mm. täsmällisyyden, tiedottamisen jne) kuntoon. Käytännössä ainut parannus tähän mennessä on Pendojen 3 minuutin aikataululöysennys Hki-Tpe-välillä ja yhteenliittämisten lopettaminen Tampereella. Voi toki olla, että taustalla on satahenkinen työryhmä pohtimassa asioita, mutta ainakaan mitään kovin näkyvää se ei ole vielä saanut aikaan. Korostan tässä yhteydessä sitä, että en paukuta päätä pään paukuttamisen ilosta, mutta selkeisiin epäkohtiin toki puutun. Jos jotain positiivista kerron, niin mainitsemisen arvoista on mm. kaluston taso ja loppuviimein kuitenkin myös täsmällisyys. Se on totta, että viiden minuutin myöhästyminen ei kaada kenenkään maailmaa, mutta mikäli se on jatkuvaa ja esimerkiksi Pendolino ajaa IC:n nopeudella Tampereelta Tikkurilaan ja myöhästyn tämän vuoksi jatkobussista flyggalle, niin pistäähän se väkisinkin miettimään, että miksi maksan Pendo-lisää palvelusta, joka ei täytä sille asetettuja laatuvaatimuksia. Ja sitten vielä kun kukaan ei edes pahoittele asiaa, niin siitä minä en pidä. Kippareiden syy se ei ole, ei liikenteenohjauksen, vaan aivan jonkun muun. Tämä siis vain yksittäisesimerkkinä palvelusta, joka toimii osittain, mutta josta maksetaan 100%:n hinta. Uskon että VR:n sisällä prosesseissa olisi huomattavasti fiksaamisen varaa, joten kysymys kuuluukin, miksi asioille EI tehdä mitään, vaan "annetaan vain junien kulkea"? Olisin voinut kirjoittaa tämänkaltaisen tekstin Hesariinkin, mutta tällä foorumilla saamme asiantuntevampia ja laaja-alaisempia kommentteja tähän sen sijaan, että lukisimme viikon viiveellä Hesarin mielipidepalstalta VR Viestinnän kirjoittamia blaapatiblaapateita. Näitä blaapatiblaapateita kutsutaan myös selityksiksi ja joissakin porukoissa myös vanhoiksi virsiksi. |
27.03.2008 17:38 | 4Axl | Luulempa tämän foorumin olevan jokseenkin väärä paikka valittaa aikatauluista,luulisin sen olevan YTV lähiliikenteen osalta jonnekka nämä marinat olisi syytä osoitaa jos mieltä harmittaa.Toki onhan meillä tietenkin sananvapaus maassamme,mutta ei se täällä nariseminen mitään auta.Oman näkemykseni mukaan täällä kotomaassa junien kulku on verrattain hyvällä tasolla.Mitä lumisateeseen tulee,olisi voinut olettaa kaikkien joukkoliikennettä käyttävien ihmisten osaavan jo varautua poikkeuksiin,vai tuleeko nekin aina talvella yhtä yllättäen kuin se talvi autoilijalle? Siellä liikenteessä kun voi olla kovin monta syytä miksi mutkia matkaan tulee.Eipähän myräkän aikana YTV vaivautunut informoimaan sms:llä tms muullakaan linja-autojen olevan ojassa tai muuten vaan jäivät ajamatta saati sitten ne tunnin myöhässä kulkemiset. (Käyttäjä muokannut 27.03.2008 17:39) |
27.03.2008 18:01 | joht. Nyman | Kerrataanpa vielä, jotta pysyy puurot puurokupissa ja vellit vellilautasella: on inhimillistä, mikäli junat/bussit/taksit/polkupyörät tai aivan mitkä vaan myöhästyvät keliolosuhteista johtuen, se ei ole asian pointti. Se puolestaan osoittaa piittaamattomuutta, että asioista ei T-I-E-D-O-T-E-T-A riittävässä laajuudessa oikealle kohderyhmälle, vaan _oletetaan_ (<= tuolla passiivissa olevalla verbillä on erittäin suuri merkitys koko tämän kommentin sanomaan) asiakkaiden kyttäävän kärppänä esim. teksti-TV:tä, lukevan päivän Hesaria tms. ja sitten sokerina pohjalla joku herra selittää tiedotusongelman johtuvan (esim. tässä tapauksessa) jostain puhelinpalvelun aukioloajoista. Minä olisin kyseisen herran saappaissa valvonut vaikka koko yön ja etsinyt sellaiset kundit käsiini, jotka osaavat päivittää webbisivuille vaikka joka minuutti kulloinkin kulussa olevat junat ja niiden arvioidun myöhässäolon. Jos kyseessä on kymmenientuhansien ihmisten työmatkat, silloin tiedotuksen pullonkaulana ei yksinkertaisesti voi olla yksittäisen call centerin aukioloajat. Kerrataan: (jos aikataulut eivät pidä, matkustaja on mielestäni oikeutettu jonkinlaisiin hyvityksiin -automaattisesti. Tämän pitäisi olla HEOn toimitusehtojen kohta nro 1.) Jos tiedotus poikkeusolosuhteissa ei (edelleenkään) toimi (riittävän hyvin), tällöin ongelma on organisaation sisällä, ei suinkaan matkustajissa. Eilen kun lentelin Finskin koneella paikasta A paikkaan Knoppi ja kone oli myöhässä jo lähdössä puolisen tuntia, meistä paristasadasta matkustajasta jokainen oli tästä tietoinen, eikä kukaan purnannut asiasta yhtään, sillä jokainen ymmärsi mm. kapteenin ja perämiehen kuulutuksista, että jos koneen moottori on täynnä lunta, siivet jäässä ja muutenkin on huono keli, niin lähtö viivästyy joka tapauksessa. Fine, asian eteen tehdään koko ajan jotain ja _matkustajille kerrotaan_, että näin tapahtuu, ei siis oleteta matkustajien oivaltavan itse että kai tämä kone joskus tästä lähtee, kun kerran ulkona sataa lunta. Se että jos Finnair olisi tiistai-iltana laatinut lehdistötiedotteen keskiviikkoaamun tiedossa olevasta kelistä ja kertonut, että nämä tietyt lennot on peruttu ja muut saattavat olla myöhässä ja jättänyt tiedottamisen silleensä, se ei olisi palvellut itse tilanteessa muita kuin tietysti peruttujen lentojen matkustajia. Edelleenkin suuri osa muusta porukasta olisi ollut haavi auki. 4Axl, kysynkin sulta, ja miksen muiltakin, että huomaatteko tässä eroa VR:n ja Finnairin tiedotusten ja asiakaspalveluiden välillä? |
27.03.2008 18:12 | 4Axl | Nyman toki huomaan VR:n ja Finnair:n eron tominnassa.Enkä väitä,etteikö asiakas informaatio olisi hiukan hakusellaan.Kaikki kuitenkin tietää asian ongelman jotka päivittäin junalla matkustaa,niin miksi ei voisi hiukan varautua sään tuomin ongelmiin.Ainakin omalta osaltani liikkuessani autolla tahi muulla moottorilla varustetulla kulkuneuvolla otan piskuisen ennakkoa aikatauluihini jos tälläisessä tilanteessa tulee tietoa tuutin täydeltä tulevasta surkeasta säästä.No sanompa vielä kerran sen jota asiassa aiemmin hain,tämä tuskin on se paikka jossa asioiden korjaamiseksi voidaan mitään tehdä.Pst. kyllä se finskikin osaa ryssiä informaation annossa siinä kuin muutkin. =) (Käyttäjä muokannut 27.03.2008 18:13) |
27.03.2008 19:54 | Tuomas Myllylä | Kyllähän tämän päivän HS:sta hieman paistaa läpi asioiden pyörittely ja yltiöpuolusteleva näkökanta. On kuitenkin hyvä, että on olemassa edes "periaatteessa" joku taho, jolle vastuu tiedotuksesta aina siirtyy ja kehitystä on siinä mielessä tapahtunut. Tietysti jos asia jää paperille, ei se tavallista junamatkustajaa juuri lämmitä. |
31.03.2008 16:33 | Jarmo Pyytövaara | Aikataulu, mitä se on, eikö se ole tarkoitettu noudatettavaksi? joillakin liikennöitsijöillä se onnistuu, toisilla taas ei! Viimeinen junamatka 7.3. H462/IC 44 kutakuinkin aikataulussa kuljettiin ja perille Helsinkiin saavuttiin. Kuuntelin tuntemattomien matkustajien herjaa IC junassa VR:n aikatauluista, lohdutonta kuultavaa, yrityksen kannalta. Paluu oli IC55/H471 Tampereelle asti kaikki hienosti, mutta, mutta, Jyväskylän suunnan juna, taas kerran myöhässä. Mitenkä voi olla mahdollista että, perjantaisin ja sunnuntaisin Jyväskylän suunta/Savon rata tökkii ja siitä se lumipallo lähtee pyörimään. Eikö se rataosa ole tökkinyt jo 10-20 vuotta viikonloppuisin? Olisiko jo aika tehdä jotakin? Jollei muuta keksitä, lisätään sitten vaikka koodeja, miksi kuljetaan myöhässä ja pohditaan niitä työryhmässä. Tulevaisuudessa jos ja kun, VR ei ole valtiovallan erityis suojeluksessa ja monopooli asema poistuu. Nykyisellä puuhastelulla, tuskin kunnian kukko laulaa ja sen jälkeen on turha itkeä että, kyllä mekin oltaisiin aikataulussa ajettu, jos??? 27.3. lähdin Satakunnan Liikenteen autolla Turkuun, välipysäkeiltä tuli matkustajia, kuljettaja rahasti (ilman palvelumaksua), vaihtoi rahtia, välillä oli kovia lumikuuroja, ajoi todella hyvin ja kauniisti (ei pelottanut). Turkuun aikataulun mukainen tuloaika oli 17,30, ensimmäinen matkustaja astui bussista ulos 17.28!!! Palasin saman liikennöitsijän bussissa takaisin tänään ja kas kummaa, perillä aikataulun mukaan. Joillakin tämä homma onnistuu, toisilla taas ei. Olisko asenteella, jotakin tekemistä kun homma ei onnistu? En pidä tätä narinaani ja kitinääni, harrastajan ominaisuudessa, se jopa antaa hyvin paljon anteeksi, vaan täyden lipunhinnan maksavana asiakkaana. Olisihan se suotavaa ja toivottavaa että, nykyinen liikennöitsijä hoitaisi tulevaisuudessakin rautatieliikennettä Suomessa, eikä sille tehtäisi, jotain vähäistä ja sosiaalista "mummo" liikennettä. Liikennöijän edustaja varmaankin, vetoaisi taas mataliin laitureihin, jottei tarvitsisi tiputella mummoja kyydistä, kun se on niin kovin hankalaa!? No, toivossa on hyvä elää. |