Maaliskuu 2008

Havainto

31.03.2008 16:04

VR-konsernin viime vuoden tulos oli yhtiön mukaan tämän vuosikymmenen paras. Hyvä tulos syntyi lähinnä henkilöliikenteen kasvusta. Historiallista viime vuoden tuloksessa on se, että rautateiden henkilöliikenne nousi ensimmäistä kertaa liikevaihdolla mitaten suuremmaksi kuin tavaraliikenne eli VR Cargo.
Tulokseltaan matkustajien kuljettaminen oli jo toissa vuonna kannattavampaa kuin tavaraliikenne.

//tinyurl.com/ywxefy Hesari

Lähettäjä: Juha Paulavuo

Kommentit

31.03.2008 18:49 Jarkko Korhonen Hyvähän se on, kun vain virtaviivaisimmat ja kannattavimmat reitit säästetään ja niillä olevia matkustajia palvellaan. Mutta syrjäisemmät tappiolla pyörivät reitit eivät kiinnosta. Kommarina en ole itseäni ikinä pitänyt, mutta sanon silti, että toivoisin täysin tulosajattelun unohtamista - tai riittää, kunhan kokonaisuus olisi plus-miinus nolla. Verot ovat sitä varten, että valtio saa rahaa. Valtion tehtävä on järjestää kansalaisilleen palveluja.
31.03.2008 21:49 Oskari Kvist Tuo on totta. Liikevoitolla voitaisiin investoida esimerkiksi uuteen makuuvaunukalustoon, ja voitaisiin lähteä ajamaan niillä uudestaan yöjunia Turku-Pieksämäki-Joensuu (Pieksämäki-Joensuu agregaattivaunulla) ja Helsinki-Pieksämäki-Kajaani. Nyt sähköistyksen Kajaani-Iisalmi ollessa jo kaksi vuotta valmistuneena, yöjunan ajamiseen Helsinki-Kajaani ei kuluisi dieselpolttoainetta ollenkaan, ja siinä mielessä olisi paljon kannattavampaa ajaa junaa. Mutta uusi kalusto maksaa, enkä usko että VR Oy:llä on haluja investoida uuteen makuuvaunukalustoon. Kovin hankalaksi se agregaattivaunun hankinta tehtiin Kemijärven yöjunassakin, liikennöinnin uudelleen aloittamisesta puhumattakaan. Entisten jäljellä ja kunnossaolevien CEmt:tien ajaminen loppuun olisi halpa ratkaisu, mutta taitaa tulla imago-ongelmat vastaan.. (Käyttäjä muokannut 31.03.2008 21:55)