Huhtikuu 2008
Havainto
17.04.2008 14:05
Nurmeksen-Vuokatin ja Joensuun-Ilomantsin -ratojen peruskorjaus ei toteudukaan suunnitellulla tavalla eikä suunnitellulla budjetilla: //tinyurl.com/4flojd (Karjalainen.fi) [linkki korjattu toimivaksi] (Ylläpito muokannut 17.04.2008 14:30)
Lähettäjä: Sampo AsikainenKommentit
17.04.2008 14:48 | *Sampo* | Joensuun ja Oulun välille suoraa henkilöjunaliikennettä haikaileville todettakoon, että investointijohtaja Kari Ruohonen ei lupaa henkilöjunia Nurmeksesta pohjoiseen. Perusteluina olivat vähäinen matkustajien määrä jo henkilöliikennettä lakkautettaessa v. 1993 eikä hänellä ole uskoa, että matkustussuosio nousisi nytkään riittävälle tasolle. Kun aiemmin oli uutisoitu Ilomantsin radan peruskorjauksen maksavan 24 miljoonaa, niin nyt summa oli pudonnut 10 miljoonaan. Nämä tiedot olivat tämän päivän Karjalaisessa. Luotan tätä kirjoittaessa nyt täysin omaan muistiini: jos jotain oleellista faktaa jäi puuttumaan tai vääristelin tahattomasti jotain, niin korjatkaa kommenteilla! |
17.04.2008 17:06 | Eero Heinonen | Noh, perinteisesti rataverkon haltija ei ole ollut se taho joka niitä henkilöjunia ajaa tai lupaa, eli toivossa on hyvä elää. |
17.04.2008 19:40 | CoCoNut | Kierrätyskisko ei kyllä ole keskeisin pihiste. Täältä etelästä roudattu raskas kisko saattaa olla parin vuoden päässä eläkeiästä pääradalla, mutta vasta teini-iässä päästyään maaseudun rauhaan. Normaalia toimintaa, ei uutisarvoa. |
17.04.2008 21:07 | *Sampo* | Jos kiskoja tuotaisiinkin tänne Pohjois-Karjalan metsäradoille muualta, niin miten on ratapölkkyjen laita? Tuleekohan uudet betoniset vai vanhat betoniset? Luulenpa, ettei sentään uusia eikä vanhoja puisia. Eiköhän aika ole jo ajanut niistä kreosoottipölkyistä ohi (kreosoottihan on kielletty karsinogeeni). Ja ratahiekka varmaan vaihtuu luonnollisesti (uuteen) sepeliin. |
17.04.2008 21:33 | *Sampo* | Niin, viimeksihän noita huonokuntoisimpia puupölkkyjä on Ilomantsin radalla uusittu toisiin puisiin 1990-luvun lopulla, jolloin vissiin uusittiin kiskotkin 43 kg/m -tyyppisistä 60 kg/m -tyyppisiksi, jos oikein muistan (mitenköhän nuo painot standardimuodossa ilmaistaisiin, UIC43/UIC60 vai?) Minkähänlaista kiskoa kohta tulee... (Käyttäjä muokannut 17.04.2008 21:34) |
17.04.2008 22:07 | okeskira | Ilomantsin rata on kyllä K30-kiskotettua ainakin näin äkkiseltään tarkastettuna. Tuntuisi oudolta, jos siellä olisi K60 tai 60E1-pätkiä joukossa. Suomessa käytössäoleville kiskoille ei yhtenäistä standardi-ilmaisua ole. Ennen käytettiin K-kirjainta painon edessä (K22, K30, K43, K60). Myöhemmin tulivat kiskolaadut UIC54 ja UIC60, joiden merkintä muuttui joitakin vuosia sitten 54E1 ja 60E1:ksi. Erilaisille urakiskoille on tietysti vielä omat merkintänsä. |
17.04.2008 23:00 | Jarkko Voutilainen | Tuupovaara - Ilomantsi on kiskotettu pääosin K43 -kiskoilla. Joensuu - Tuupovaara K30 -kiskoilla. |
17.04.2008 23:06 | Tapani Kunnas | Eikös noita puupölkkylöitä käytetä edelleen. Ei ole kuin viikko pari siitä, kun näin jossain kuorman aivan uusia sellaisia. |
17.04.2008 23:24 | *Sampo* | Kiitos tietojeni päivityksestä, Jarkko ja Olli. Hmm, missähän päin noita puupölkkyjä vielä tehdään? Ihan vaan lisätietona, että ratapölkyt voivat nykyisin olla myös muovia: //www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article30543.ece "...muovipölkky on vähintään yhtä vahva kuin betoninen" (Käyttäjä muokannut 17.04.2008 23:30) |
18.04.2008 00:58 | Juhana K | Oy VR-Rata Ab Haapamäen kyllästämö tuottaa edelleen kreosoottiöljyllä painekyllästettyjä pöllejä rataverkon tarpeisiin. Viikko sitten Jyväskylän ratapihalla seisoi junallinen märkiä tehdastuoreita puupöllejä. Sivuraiteisiin ja puupölliratojen korjaamiseen niitä tarvitaan edelleen. |
18.04.2008 23:15 | Ville Saarelainen | Betonipöllit vaativat alleen kunnollisen sepelikerroksen, joka sekin maksaa. Jos Ilobaanan remontti joudutaan tekemään mahdollisimman halvalla, veikkaisin että sinne tulee uudet puupöllit ja kierrätyskiskot joita ei hitsata jatkuviksi. Puu- ja betonipöllien hinnalla ja käyttöiällä ei ole hyvin suurta eroa. Valtimon pohjoispuolella on kuitenkin parin kilometrin koepätkä, jossa tutkitaan betonipöllien kestävyyttä soraradalla, ja kokeilun tulokset aikanaan voivat myös vaikuttaa näiden vähäliikenteisten ratojen korjausmenetelmiin. |
19.04.2008 23:57 | Ville Saarelainen | Kuvan //vaunut.org/kuvasivu.php/38231 kommentissa on lisää juttua tuosta Valtimon kokeilusta. |