Huhtikuu 2008
Havainto
17.04.2008 22:14
IC 10 Joensuusta Helsinkiin oli pysähtyneenä klo 20:n aikoihin Hiekkaharjun aseman pohjoispuolella läntisimmällä raiteella, todennäköisesti teknisen vian vuoksi. Veturina oli Sr1 3085. IC10:n normaali tuloaika Tikkurilaan on 19.44. Klo 20.18 IC 10:n viereen peruutti Jyväskylästä tullut S 90 (runko 7x11) käytyään ensin Tikkurilan tulotolpalla Hiekkaharjun aseman kohdalla. IC:n matkustajat siirtyivät Pendolinoon ja hieman ennen klo 20.30 S 90 jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä pysähtyen Tikkurilassa raiteella 2. IC 10 pääsi omien voimin liikkeelle klo 20.35, mutta pysähtyi vielä hetkeksi Hiekkaharjun ja Tikkurilan välille. Noin klo 20.40 juna jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä tyhjänä pysähtymättä Tikkurilassa.
Lähettäjä: Ari PalinKommentit
17.04.2008 22:26 | Joona Kärkkäinen | Sillä seudulla on erotusjakso, liekkö automatiikka pettänyt ja ajanut "virrat päällä" sinne? |
17.04.2008 23:39 | joht. Nyman | Mä olen kuitenkin sen miltei 20 vuotta ollut R-harrastuspiireissä mukana ja aika paljon näiden vehkeiden kanssapuljannut, mutta en ole koskaan kuullut että erotusjaksoanturi olisi pettänyt kesken matkan juurikin erotusjaksossa, joten jossain muualla lienee syy. Kysymys kuuluukin että missä oikea vika sitten oli? |
18.04.2008 00:02 | rutinof | Vahvistamaton mutta luotettavalta taholta kuultu huhu kertoo, että kyseessä olisi ollut ilkivaltainen hätäjarrun käyttö. |
18.04.2008 00:08 | Pessi | Se on varmaan aika*halpaa leikki* ja kun siitä jää kiinni niin voi olla aika muheva-lasku. |
18.04.2008 06:42 | Heikki Piirainen | //sr1.fi/liikenne/juna.php?juna=10&pvm=2008-04-17 puolestaan ilmoittaa syyksi veturivian, ketähän tässä nyt sitten uskoisi (: |
18.04.2008 08:22 | Teppo Niemi | Virrat päällä ajo erotusjaksoon johtaa yleensä ajolankavaurioon, mutta juna tulee kyllä jakson läpi, ellei kyseessä ole aivan ryömintä. Itselläni on havaintoja 1980-luvulta junasta joka pysähtyi kahdesti erotusjaksoihin.... |
18.04.2008 11:47 | joht. Nyman | Toisinaan sen tuntee junassa, jos erotusjaksoon tullessa on veto päällä - junan kiihtyvyys katkeaa kuin kananlento. Joissain ääritapauksissa lienee myös mahdollista, että ajolankaa sattuu leukaan, mutten toisaalta usko sen olevan kovin todennäköistä tai yleistä. |
18.04.2008 22:12 | Ari P | Veturi ei ollut erotusjakson kohdalla, vaan noin 150 metriä siitä etelään. Toisaalta, jos veturi olisi vaurioitunut erotusjaksotekniikan pettämisen vuoksi, ei juna kuitenkaan niin nopeasti olisi pysähtynyt, ainakaan ko. kohdan normaalista matkavauhdista. |
19.04.2008 11:05 | Vek05 | JKV- vika oli tullut, todennäköisesti joku takometrivika. |