Huhtikuu 2008

Havainto

28.04.2008 16:00

Tuhoisa junaturma Kiinassa:
Inhimillinen virhe vei 66 ihmisen hengen
//www.iltalehti.fi/ulkomaat/200804287578531_ul.shtml

Lähettäjä: Tomi Peltola

Kommentit

28.04.2008 16:22 *Sampo* Kiinan rautatieliikennettä tuntuvat vaivaavan junaliikenteen ja kaluston kunnon heikko valvonnan taso, turvallisuustekniikan alkeellisuus, epäluotettavaan ihmismuistiin luottaminen kriittisissäkin asioissa ja tiedonkulun kangertelu eri rautatieviranomaisten kesken. Ensin- ja viimeksimainitut syyt taitavat olla tuon ratatyömiesten päälleajon takana. Kaksi keskimmäistä puolestaan tuon 66 henkeä vaatineen turman takana. Vaikea olisi uskoa, että Suomessa edes teoriassa voisi sattua tällainen traaginen onnettomuus. No, onhan meilläkin joskus ollut kymmeniäkin ihmishenkiä vaatineita onnettomuuksia, ainakin Kuurilan-tapaus 1957. Tämäkin tuore tapaus osoittaa, että vähemmän kehittyneiltä mailta ei voi odottaa idioottivarmaa toimintaa.
28.04.2008 17:49 Ile M. Ajatella että Kiinassa vime vuonna menehtyi 81000 ihmistä tieliikenneonnettomuuksissa.Vähennystä v.2006 8000 henkeä.Tuosta saa kuvaa mittasuhteista.
28.04.2008 19:02 Jarkko Korhonen Volyymit ovat Kiinassa isot mutta nyt silti kyseessä on yksittäinen onnettomuus, jossa näin lukuisa joukko sai surmansa.
28.04.2008 20:02 Ile M. Tarkoitukseni ei ollut tätä kyseistä onnettomuutta vähätelläkkään,ei millään tavalla.Kommenttini tarkoitus olikin tuoda julki Kiinan suuruus.230 ihmistä tilastojen mukaan menettää henkessä vuorokaudessa liikenneonnettomuuksissa.Se on paljon se.
28.04.2008 22:42 Jouni Täysin varmaa toimintaa ei ole missään. Mitä nyt itse Kiinassa muutaman tuhat kilometriä kesällä 2005 ajelin junalla, ei paikallisesta liikenteestä jäänyt kyllä mitenkään epäilyttävä mielikuva. Päinvastoin, olin yllättynyt kiinalaisen junaliikenteen toimivuudesta.
28.04.2008 23:04 Tuomas Pätäri 8000 hengen vähennys on kuitenkin tuosta lukemasta suhteellisesti varsin suuri. Toivotaan että siitä näkyy Kiinan "suuntaus".
29.04.2008 15:49 Juhana Hietaranta 81 000 on toki suuri määrä, mutta huomioon kannattaa ottaa myös se, että Kiinan asukaslukukin on melkoinen. Asukaslukuun suhteutettuna viime vuonna Suomen tieliikenteessä kuoli enemmän ihmisiä kuin tuolla Kiinassa.. (Pikaisella laskulla karkeasti Kiinassa tieliikenteessä kuolleiden osuus noin 0,06 promillea väestöstä ja Suomessa 0,07...) (Käyttäjä muokannut 29.04.2008 15:51)
29.04.2008 17:53 Dakkus "Vaikea uskoa, että Suomessa edes teoriassa voisi sattua tällainen traaginen onnettomuus". Eipä tuosta uutisesta paljoa infoa herunut, mutta onnettomuuden syy näyttäisi olevan aika tasan sama kuin mikä Jokelan ja Jyväskylän junaturmat aiheutti. Ainoana erona, että tällä kertaa sattui vastaan tulemaan toinen juna. Eli tällainen onnettomuus on jo Suomessa käynyt, oli vaan tsägää mukana ettei toista raidetta ollut juuri juna tulossa vastaan. Jokelassa liikenne on sikäli vilkasta, että vastaantulija olisi saattanutkin ilmaantua. Uhrilukuun ehkä vaikuttaa sekin, että junat olivat yöjunia. Olettaisin sängyn olevan onnettomuudessa istuinta vaarallisempi paikka. (Käyttäjä muokannut 29.04.2008 17:54)
29.04.2008 18:11 joht. Nyman Jos lähdetään hiuksia halkomaan, niin Suomessa käytetään kulkuteiden turvaamiseen ns. sivusuojaehtoa, eli yhteentörmäyksen riskiä on pienennetty tälläkin toimenpiteellä. En edes muista milloin Suomessa olisi viimeksi käynyt junien yhteentörmäysonnettomuus Riihimäen ja Vilppulan mällien jälkeen, joskin näissäkin kyse oli enemmänkin sivutörmäyksestä kuin suoranaisista yhteentörmäyksistä. Varmaan joku Sievin onnettomuus lienee tuorein ehta ja aito yhteentörmäys. Korjata saa, jos olen väärässä tai hakoteillä. Niin tosiaan, vaihtotyöonnettomuuksia en ole tähän laskenut mukaan.
29.04.2008 18:12 tlajunen Dakkus, aivan täysin eri asia. Tuossa Kiinan tapauksessa ilmeisesti oli kulkutiet laitettu risteäviksi, Jokelassa ja Jyväskylässä ei ollut risteäviä kulkuteitä, vaan junat normaalista poiketen oli ohjattu lyhyen vaihteen kautta, jonka syystä tai toisesta kuljettajat missasivat. Ei sieltä olisi voinut junaa tulla vastaan (tai senkin olisi pitänyt missata opastin).
29.04.2008 18:19 Dakkus No joo, jotenkin pääni pimennossa oletin sen toisen junan tulleen raidetta, jolle ei ole suoraa yhteyttä vaihteelta. Eli että toinen juna suistuu vaihteessa ja rämähtää sitten muuten vapaata kulkutietä käyttävään junaan. Mut joo, tuollainen mahdollisuus risteävien kulkuteiden väsäämiseen on aika naurettava asia. Ei käsittääkseni ihan hirveän kallis investointi ole tehdä asiaa kunnolla..
30.04.2008 08:08 Teppo Niemi Saksassahan on tapahtunut 1970-luvun lopulla pikajunan suistuminen, jossa matkustajavaunu meni kylki edellä pientalon läpi. Samassa kaksiraiteisella radalla tapahtuneessa onnettomuudessa asemalla seisoneeseen paikallisjunaan törmäsi matkustajavaunun teli. Eikä paikallisjuna ollut samalla raiteella. Saksassa on tapahtunut muitakin onnettomuuksia, joissa vastaantuleva matkustajajuna on törmännyt raiteelta suistuneeseen toiseen junaan.
30.04.2008 10:54 Markku K Hra Lajunen: ei kulkutiet voi olla risteäviä; tällaista käsitettä ei ole. Junakulkutien idea on nimenomaan se, että rataosa vaihteineen on varattu yksinomaan ao. kulkutietä kulkevalle junalle. Mikään muu juna ei pääse ajamaan vastaan tai kylkeen tai perään. Näin siis jos puhutaan asetinlaitteella asetetusta kulkutiestä. Suullisella luvalla ja kulkutieriippumattomilla opasteilla junia voidaan sitten ajattaa vaikka nokkakolariin, mutta kyseessä ei ole kulkutie. (Käyttäjä muokannut 30.04.2008 10:55) (Käyttäjä muokannut 30.04.2008 10:55)
30.04.2008 12:02 tlajunen Näinhän se menee, hieman harhaanjohtavasti höpisin. Kiinassa ei vain välttämättä ole niin tiukat sivusuojaehdot, ja toisen junan kulkutien _jatke_ osoitti toisen junan kylkeen. Ehkä. Miten sitten todellisuudessä lie käynyt. Lähinnä tarkoitus oli kumota Dakkuksen väite Suomen suistumisonnettomuuksien samankaltaisuudesta.
30.04.2008 14:39 Teppo Niemi Johtaja on varmaankin unohtanut Suonenjoen onnettomuudeen 12.8.1998 ( //www.onnettomuustutkinta.fi/2460.htm ), jossa IC-juna ja tavarajuna törmäsivät toisiinsa Suonenjoen liikennepaikan eteläpuolella. Kiinan onnetomuudesta YLEn uutiset kertoivat, että ssen syynä olisi olisi ollut 131 km/h 80 km/h tilapäisessä hiljennyksessä. Ja selvittelyn alla on onko rakennustyöt heikentäneet radan vakautta. Eli mielenkiintoisia yhtäisyyksiä Airtrangissa tapahtuneen dieselkiitojunan suistumisen ja suistuneeseen junaan törmänneen kiskoauton törmäyksen kanssa. Ja jos Ylen tietoihin Kiinan onnettomuudesta on luottaminen, niin onpa tällä jotain yhtäläisyyksiä myös Korsossa sattuneeseen ponttiseinän sortumisesta syntyneeseen vaaratilanteeseen.