Havainto
30.04.2008 20:22
Miksi VR haluaa jatkaa huonoksi havaittua propagandaansa edelleenkin? Tällä kertaa Vilppula-Haapamäki välin lakkautus iltajunien osalta on verhottu Jämsänkoski-Jyväskylä-välin perusparannustöiden piikkiin: //www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_398.html
Fakta on se, että perusparannustöiden jälkeen VR sanoo, ettei matkustajia enää oikein ollutkaan illan viimeisiin/aamun ensimmäisiin kiskobusseihin mainitulla välillä, mutta kuitenkin kertoo samalla että kutsutaksiliikenne hidastuttaa aikatauluja. HAH! Sanon minä!
Jos joku pitää taas jälleen kerran tätä pelkkänä "päänaukomisena VR:n suuntaan", niin miettikääpä nyt esim. pohjoisen liikennettä sun muuta; kuinka monta kertaa kyse liikenteen / liikennepaikkojen lakkauttamisessa on ollut oikeasti RHK:ssa tai RVI:ssa, ja kuinka monta kertaa itse VR:ssä? Voin toki olla ajatuksieni kanssa yksin, mutta sillä ei ole mitään väliä, sillä minä en kuitenkaan suolla maailmalle potaskaa.
Tuossa vielä varuiksi pdf:nä tuo VR:n tiedote ennen kuin se häviää niiden sivuilta, olkaatten hyvät - ja ai niin, hauskaa vappua! //www.kolumbus.fi/mikko.nyman/VR29042008.pdf
Kommentit
30.04.2008 20:32 | *Sampo* | Kuin myös Mikolle ja kaikille muillekin! :) |
30.04.2008 21:17 | Jukka2 | Ni nythän se selvisi, miksi Helsingin asemalla koko Vr:n henkilökunta oli oudon näköisiä ja supsuttelivat keskenään. Niillä oli yhteinen salaisuus: Kun radan parannus valmistuu, niin ei enää tarvitse ajaa aamun ensimmäistä ja illan viimeistä Vilppulan ja Haapamäen välillä. Salaliittoteoriat kunniaan |
30.04.2008 22:16 | jpl | Todellisuudessa aamun ja illan junien kulku Vilppula-Haapamäki välillä piti loppua vasta kesäkuun alussa aikataulukauden vaihtuessa. No joku sitten keksi että rataosan välityskyky ei riitä ja tietyt ratatyön takia kiertävät tavarajunat saadaan sopimaan, kun nämä mainitut Haapamäen yhteydet lopetetaan jo nyt. |
01.05.2008 02:09 | LateZ | Onko tuo Haapamäelle ajamisen lopettaminen todellinen ongelma? Paikkakunta on sen verran vaatimaton, ettei vähiä joukkoliikenteen määrärahoja ehkä tarvitse juuri Vilppulan ja Haapamäen väliseen junaliikenteeseen sijoittaa. Aamu- ja iltajunilta ei ole Haapamäellä yhteyksiä mihinkään. Kutsutaksi on oiva ratkaisu. Etenkin kun taksi voi joustavasti jatkaa myös Keuruulle, joka sentään on melkoinen keskus Haapamäkeen verrattuna. Keuruuta palveleva taksi voi jopa lisätä tuon ostojunayhteyden käyttöä nykyiseen verrattuna. |
01.05.2008 08:38 | joht. Nyman | Siis ei jukimauta - mitä jengi oikein miettii, vai miettiikö mitään? Ainut järkevä kommentti tähän asiaan liittyen lipesi jpl:ltä. Kun minä olin teini ja pissis (joskus 14-17-vuotiaana), niin kyllä mulla oli jo silloinkin sen verran rusinoita aivoissa, että osasin käyttää niitä ja arvioida asioita kokonaisuuksina ja tein niistä tarvittavat (omat) johtopäätökset. Kai se netti on sitten tehnyt tuttavuutensa tänä päivänä kaikkiin. Ehkäpä Osakeyhtiö on perustanut extranetin, jonne saa kutsun erityistä innokkuutta vastaan; Osakeyhtiön extranet löytyy osoitteesta //www.vr.fi/minunvr Paitsi linkki, myöskään juttu ei kaikille aukene. |
01.05.2008 09:39 | jpl | Todellinen ongelma lienee, ettei VR halua ajaa ja LVM seuraa perässä. |
01.05.2008 10:29 | joht. Nyman | Kuten olen aina ja kaikkialla toitottanut, mutta jota miltei kukaan ei tunnu uskovan, homma on perseellään: siinä missä viranomaisen tai ministeriön uskoisi antavan operaattoreille käskyjä, Suomessa kiskoliikenteen suhteen homma on juurikin toisin päin - operaattori kertoo viranomaiselle halunsa ja viranomainen leimaa operaattorin toiveidenmukaisen paperin. Jos joku on toista mieltä, niin ei muuta kuin argumenttia ja faktaa peliin, mutuja emme kaipaa. Kiitti. |
01.05.2008 21:14 | LateZ | Ihan samaa mieltä olen tuosta marssijärjestyksestä. Toki ostajan pitäisi määrätä, mitä tehdään. Entäpä jos liikenteen uudelleenjärjestely onkin myös tilaajan kannalta järkevää? Onko mainituilla junilla niin paljon matkustajia, että edestakaisen Vilppula-Haapamäki -osuuden korvaaminen muilla keinoilla aiheuttaisi suurta haittaa? Ennenmuuta pitää miettiä, mikä on aiheutuvan haitan ja koituvien säästöjen suhde. Jos todella matkustajia on yleensä yhteen taksiin mahtuva määrä, tuntuu huomattavan järkevältä korvata raskaammin miehitetty juna tavallisella tilataksilla. Ei juna saa olla mikään itseisarvo ostoliikennettä tilattaessa. |
01.05.2008 21:22 | jpl | Matkustajia noissa on tosi vähän Haapamäeltä/mäelle, luokkaa 0 tai 1. Poikkeuksena on perjantai, jolloin yleensä tulee vähän enemmän väkeä, jopa 5 henkilöä on nähty poistuvan junasta. Oleellinen palvelutason heikentyminen on väsyneenä tapahtuva ylimääräinen matkatavaroiden roudaus, joka todennäköisesti johtaa siihen, ettei kukaan halua enää käyttää kyseistä juna+tilataksi yhdistelmää. Lopputuloksena lakkautetaan tilataksiyhteydet, koska niillä ei ketään kulje. |
01.05.2008 21:51 | 6nen | Eihän meidän alaisten tarvitse tätä asiaa sen kummemmin miettiä, kyseessä lienee kai tämän maan tällä hetkellä kannattamattomin junavuoro, jota ajetaan vain sen takia, koska raha tulee jostain muualta kuin matkustajilta. Junavuoroja on lakkautettu ennenkin, maaseutu autioituu yhä, ja lopulta tässä on kyse vain päivän ensimmäisistä ja viimeisistä junavuoroista joille tulee kustannuksia myös siirtoajoista Vilppulaan/Vilppulasta. Tämä on kuitenkin jo toinen kerta kun näitä junavuoroja lyhennetään - veturijunien aikakaudellahan nämä junat lähtivät ja saapuivat Seinäjoelta/Seinäjoelle (ja ennen syksyn 2006 aikataulumuutoksia vuorot ajettiin vankoilla) eikä siitä silloin kukaan porannut kun esim. Pihlajavedeltä ei enää päässytkään junalla etelään. Mainittakoon nyt tässä yhteydessä, etteivät lylyläiset ole luopuneet seisakeunelmistaan, vaan jatkavat painostusta seisakkeen saamiseksi pikkuruiseen kyläänsä. Toivottavasti Haapamäen koukkaukset korvaantuvat tulevaisuudessa Lylyn pysähdyksellä! Tämä Vlp-Hpk välin kiskobussiralli on yhtä hyödytöntä kuin jos ajettaisiin pendolinolla illalla Kajaanista Kontiomäelle, ja aamulla vastaavasti käytäisiin Kontiomäellä katsomassa olisiko joku matkustaja tulossa pendolinovuoron kyytiin! :) |
01.05.2008 22:04 | LateZ | Aivan, nyt ollaan oikeilla jäljillä. Haapamäki on niin pieni paikkakunta, ettei sinne tarvita päättyviä junia. Ennen sinne usein tulivat ja lähtivät kolmen suunnan junat samoihin aikoihin. Kyllä asemalla väkeä kohtuullisesti liikkui. Vaihtoyhteyksien purkamisesta se alamäki on alkanut, joko ne pitää palauttaa tai sitten siirtyä kevyempään kuluneuvoon. Voisi sitten vaikka ajaa ne kaksi junaa Mänttään kääntymään Haapamäen sijaan (ai niin, laituria ei nykyään voikaan tehdä mätäpölleistä ja vanerista, 500 000 euron sijoitus Mäntän matkustaja-asemaan ehkä ei ole mahdollinen). |
01.05.2008 22:15 | MarkkuB | Minkäsä takia Haapamäelle asema ensisijaisesti rakennettiinkaan? Risteyasemaksi? Mitenkä olisi kolmioraide keuruun suuntaan ja ajettaisiin junat Keuruulle (onhan Haapamäkikin keuruuta mutta kuitenkin...)? |
01.05.2008 22:55 | Ari P | Huomenna perjantaina H 429:stä poistuu Haapamäellä ainakin neljä matkustajaa. :) |
01.05.2008 23:36 | JR | Taitaa olla niin että tilataksikyytien maksaja on toukokuussa (Vilppula-Kolho-Haapamäki) eri virasto kuin kesäkuusta (Vilppula-Kolho-Haapamäki-Keuruu) lähtien. Tirehtööri N. kertonee lisää. |
02.05.2008 10:10 | Hannu Lehikoinen | Minun ymmärtääkseni 420:n ja 429:n Haapamäellä käynti loppuu jo nyt siksi, että 429:n paluu joutuisi odottelemaan Haapamäellä muutamaa rahtijunaa. Ilmeisesti sitä pidetään riittävänä syynä junien korvaamiseen muulla kyydillä. Tuskin kovin monelle tuli yllätyksenä, että 420:n ja 429:n Haapamäellä käynnit loppuvat; eivähän ne ole palvelleet syksyn 2006 jälkeen kuin Haapamäen ja Kolhon (kesästä 2007) matkustajia. Hieman tosin ihmettelen jpl:n matkustajalaskentaa, itse en ole koskaan ollut ainoa asiakas tullessani 429:llä Haapamäelle. Perjantain normaali matkustajamäärä Vilppulan yläpuolella on minun havaintojen mukaan jotain välillä 10-20. Tiltaksejakin pitäisi siis olla useampi ainakin perjantaisin, jos matkustajamäärien oletetaan pysyvän ennallaan. Siksi pitäisikin miettiä onko jossain jotain pielessä, jos on halvempaa ja fiksumpaa ajaa esim kolmella taksilla kuin kiskobussilla. Yleensä taksi- ja bussikorvaukset ovat karkoittaneet viimeisetkin matkustajat ja korvaava liikenne on hävinnyt muutaman vuoden päästä, joten en povaa kovin pitkää ikää näillekään korvauksille. Se vain ihmetyttää, että junat pitää viedä Vilppulaan yöksi. Jos ajettaisiin Haapamäeltä Jyväskylään, niin nykyisen Vilppulaan siirron kustannuksilla olisi ajettu jo kolmannes Haapamäen ja Jyväskylän välistä ja saataisiin Keuruun matkustajat palveltua samalla. Luulisi, että sillä voisi selvästi pienentää tappioita. Mutta eipä taida mielikuvitus ja rohkeus riittää muuhun kuin liikenteen vähentämiseen. Nyt haetaan vain keinoja kustannusten pienentämiseksi eikä etsitä keinoja matkustajamäärien lisäämiseksi. Toivottavasti LVM:n lupaama selvitys Haapamäen ratojen liikenteestä kääntää asian oikein päin. |
02.05.2008 10:43 | jpl | Seurasin ko. iltajunan matkustajamäärää kaksi viikkoa maaliskuussa ja päädyin tulokseeni. Se oli tosiasia. Mutta kesällä on aina enemmän väkeä. :) (Käyttäjä muokannut 02.05.2008 10:44) |
02.05.2008 10:45 | Jarkko Voutilainen | Kun kerran <6nen> otti esiin tuon Kajaanin primetime -aikaan keskellä yötä kulkevan Pendolinovuoron valotan hiukan kyseistä junayhteyttä käyttäneenä sen matkustajamääriä omien havaintojeni perusteella. 309 paikkaisessa Pendolinossa matkustajia on Iisalmen yläpuolella hiukan viikonpäivästä riippuen keskimäärin 10 matkustajaa pohjoiseen mentäessä ja klo 04.00 etelään lähdettäessä ennen Iisalmea keskimäärin 2. Junapari 420 / 429 ei ole ns. ministeriön ostoliikennettä - tai ainakaan sitä ei ostoliikennesopimuksessa mainita - välillä Vilppula-Haapamäki-Vilppula siihen liittyvine siirtoajoineen vaan VR ajaa kyseistä reittiä omalla riskillään. Oma arvaukseni on, että tähän järjestelyyn lienee syynä kansanedustuslaitoksen kautta syntynyt painostus ja saatu erillisrahoitus. |
02.05.2008 11:52 | Hannu Lehikoinen | Viimeisimmät omat havaintoni 429:n matkustajamääristä ovat pe 29.2., jolloin Haapamäelle tuli noin 10 matkustajaa ja Kolhoon jäi muutama. To 18.4. Haapamäelle tuli noin viisi matkustajaa ja Kolhoon taisi jäädä yksi. Näistä HMVY:n porukkaa oli helmikuussa yksi ja huhtikuussa kolme. Tällä kuitenkin aletaan spekuloida seuraavaksi. ;) Joka tapauksessa: Kahta pientä kylää ei kannata palvella junalla, mutta pitäisikin nähdä kokonaisuus, jossa junalla voitaisiin palvella suurempaa joukkoa ja näitä pieniä kyliä siinä samalla. |
02.05.2008 11:59 | Tuomas Myllylä | Valitettava ilmiö ainakin junan 429 kohdalla on ollut, että vielä muutama vuosi sitten, kun juna kulki Seinäjoelle saakka, ei juna ollut pysähdysaikansa ainoa kulkine Haapamäellä. Seinäjoelta Jyväskylään matkaava juna odotti esim. Keuruulle menevät matkustajat ja Jyväskylästä oli junaa korvaava linja-auto tuonut idän suunnan yhteysmatkustajat Haapamäelle. Jälkimmäinen mahdollisti poikittaisyhteyden Pieksämäen-Jyväskylän suunnalta Seinäjoelle. Kun 429:n reitti lyhennettiin Haapamäelle, oli Jyväskylän suunnan vaihtoyhteys jo katkennut. Bussia Jyväskylästä ei silloin enää hetkeen ollut kulkenut, mikä varmasti vaikutti 429:n matkustajamääriin Haapamäki-Seinäjoki -välillä. Nyt on tilanne sitten tämä. Hannun kanssa samoilla linjoilla siinä, että korvaava liikenne tuskin jää pitkäikäiseksi. |
02.05.2008 12:41 | jpl | Ongelmat kenties ovatkin lähtöisin siitä, että vaihtoyhteyksien merkitys on jäänyt huomiotta. Vaan mitä tälle sitten voisi tehdä. |
02.05.2008 13:34 | LasseH | Kajaanin pendon matkustajat tehnevät pitkiä matkoja (hki-kaj yms.) jolloin näistä muutamasta matkustajasta saatavat lipputulot ovat huomattavasti suuremmat kuin noista parista tpe-hpk -kulkijasta. |
02.05.2008 13:54 | Jarkko Voutilainen | Kyllähän Kemijärvelle matkustavat tulevat pitemmän matkan takaa yhtälailla kuin Kajaaniinkin. Tästä huolimatta suora junayhteys etelästä oli hetken aikaa pois liikenteestä, hetken näytti jopa koko liikenne Rovaniemi - Kemijärvi lakkaavan. Nyt juna taas kulkee ja matkustajamäärät kasvavat kohisten verrattuna väliaikaiseen vaihdolliseen taajamajunayhteyteen. Ehkei Kajaanin Pendolino -vuoroa tällä taloudellisella perusteella voida kuitenkaan perustella? Juttuja YLE Lapin Radiossa aiheesta: //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentE8AAF ja //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content981FB |
02.05.2008 16:51 | jpl | Kohta varmaan kysytään, olisiko mahdollista ajattaa suora pikajuna Helsingistä Haapamäen kautta Vaasaan? Niin ja IC-vaunujahan tähän junaan ei sattuneesta syystä voi käyttää... ;) Sinisiä vaunuja on nyt tarjolla ja niitä voi tällaiseen käyttää - vaikka sitten viikonloppuisin. (Käyttäjä muokannut 02.05.2008 16:52) |