Havainto
03.05.2008 09:08
Pielisjoen rautatiesillalta Kettuvaarantielle vievästä oikopolusta tehdään kunnollinen kevyen liikenteen väylä. Epävirallinen kulkureitti on vaarallinen, koska se kulkee aivan radanvierusta. Sen kuntoa kuvataan lähinnä kinttupoluksi.
Pitkään käytössä ollut reitti haluttiin turvallisemmaksi. Tarvittavaa kaavamuutosta alettiin tehdä nelisen vuotta sitten, ja se valmistuikin, mutta rahaa toteutukseen Joensuun kaupunki ei ole löytänyt. Suunnitteluinsinööri Timo Ritala arvioi rahoitusta saatavan ensi vuonna.
Ratahallintokeskus vuokraa maapohjan kaupungille, ja siihen tehdään oikea päällystetty pyörätie. Kulku käy kahden aidan välissä ikään kuin kanjonissa: junaraiteen puolelle pystytetään suoja-aita, ja UPM:n tehtaan puolella olevaa korkeata aitaa hieman siirretään. Yksi katos [vaneri- yms. levytuotteiden säilytykseen tarkoitettu avohalli] joudutaan purkamaan reitin tieltä pois.
Kulkijat joutuvat ylittämään teollisuusradan, ja siihen kohtaan tulee turvalaitteet (ääni ja valo). Kevyen liikenteen väylä johtaa aina asemalaiturille asti.
Lähde: Karjalainen 3.5.2008
Kommentit
03.05.2008 09:20 | *Sampo* | Ja omasta puolestani voin sanoa kyseistä reittiä paljon käyttävänä, että jo oli aikakin! Onhan tuosta pyörätiestä keskusteltu myös täällä vaunut.orgissa ennenkin. Itseäni ei tuo kinttupolun nykyinen kunto kuitenkaan hirveästi häiritse näin lumettoman maan aikaan, mutta talvella tuon reitin auraus tapahtuu aika lailla satunnaisluontoisesti, ja pyöräilijät saavat usein ähistä kinoksissa. Anssilla on täällä pari hyvää kuvaa tuon reitin nykytilasta: //vaunut.org/kuvasivu.php/8003 ja //vaunut.org/kuvasivu.php/6846 Mitä taas tulee tuohon uuteen suunniteltuun turvalaitteistoon, niin se varmaan tulee suunnilleen samaan paikaan, missä ennen oli Kettuvaarantien tasoristeys: //vaunut.org/kuvasivu.php/11280 Tuossa Juhani Katajiston kuvassa näkyy vasemmalla se vanerivarasto, mikä siis mitä ilmeisimmin tullaan purkamaan. Veturin takana on puolestaan se teollisuusraide. Voi siis sanoa, että historia toistaa itseään. :) Olettaisin, että tuleva turvalaitteisto on kierrätystavaraa, kuten nykyään uuteen paikkaan asennettavat laitteet usein ovat. Esimerkkinä Pankakoskentien alikulun rakentamisen myötä siirtyvät sikäläiset turvalaitteet Peltolankadulle teollisuusraiteen tasoristeykseen, kuten Ville Saarelainen jonkun aiemman kuvan yhteydessä totesi. Tulisikohan tämän reitin varrelle jokin laitteisto Joensuu-Kitee -välin poistuvilta tasoristeyksiltä? (Käyttäjä muokannut 03.05.2008 09:22) |
03.05.2008 11:06 | Jimi | Hyvä uudistus minunkin mielestä. |
03.05.2008 18:38 | Heikki Piirainen | Kävinpä kuvaamassa paikan tänään: //vaunut.org/kuvasivu.php/48258 |
03.05.2008 18:44 | joht. Nyman | Jep, hieno uudistus toki, mutta jos saan yhtään puuttua jälleen kerran havainnon kielelliseen ilmaisuun, niin välttämäti aina suora copy/paste ei ole se viksuista viksuin temppu, sillä oikeastaan mistään kohtaa tuota uutista ei saa kokonaiskuvaa siitä, mistä Pielisjoen rautatiesillasta ylipäätään on kyse (esimerkiksi minä en tiedä missä on "Pielisjoen rautatiesilta"). Otin asian puheeksi siksi, koska olin tuossa kaverin kanssa puhelimessa käyttäen Minun Sonera 4000 minuutin pakettia, joten siinä ehdittiin höpöttää jos vaikka mitä, muun muassa käytiin läpi tämä uutinen, sillä kaverini on kotoisin Lieksasta. Näin ollen meille molemmille iski mielikuva, josko RHK on rakentelemassa jotain Lieksaan, sillä onhan Lieksa Pielisen rajanaapuri. Lyötiin kaverin kanssa päämme yhteen ja selvisimme pienillä vahingoilla, mutta sitten hoksasimme, että tämän uutisen täytyy liittyä jotenkin Joensuuhun. Opetus: mä olisin otsikoinut tuon jotenkin, alustanut jutun ja vasta sitten kopipastettanut artikkelin tai jotain sinne päin. Juu. |
03.05.2008 19:02 | *Sampo* | Ihan hyvä pointti Mikolta. Aamulla oli vähän kiirus tätä havaintoa kirjoittaessa (enkä jaksanut oleellisesti muokata lähdetekstiä omaperäisemmäksi - hieman lyhentelin vain), eikä paikan tarkempi identifiointi edes käynyt mielessä. Olisihan tuo oikea paikka (=Joensuu) tosin selvinnyt linkittämistäni kuvista, joista ensimmäisessä näkyy myös SE Pielisjoen rautatiesilta. Muuten Heikki, mihin kellonaikaan otit tuon kuvasi? Ajelin tuota reittiä tänään suunnilleen klo 15-16 välillä, mutta en nähnyt sinua tuolla. |
03.05.2008 19:08 | *Sampo* | Niin siis kirjoittamassani havainnossa on kyse ratapihan ali kulkevasta UUDESTA Kettuvaarantiestä, kun taas Juhani Katajiston kuvassa VANHA Kettuvaarantie on mennyt n. 70 metriä uutta pohjoisempana. Vanhan Kettuvaarantien tasoristeys poistettiin käytöstä joskus 1980-luvun alussa. Tätä vanhaa Kettuvaarantietä entisen tasoristeyksen itäpuolella on tosin muutaman sadan metrin asvaltoitu pätkä edelleen ajokäytössä. Suunnilleen yhtä pitkä pätkä entisen tasoristeyksen länsipuolella on puolestaan UPM Kymmenen vaneritehtaan käytössä. (Käyttäjä muokannut 03.05.2008 19:11) |
03.05.2008 20:13 | Heikki Piirainen | Tarkasti ottaenhan tuossa joutuu nykyään ylittämään radan kahdestikin; tuon katoksen alle vie myös yksi raide, joka ei tosin liene vuosiin ollut käytössä. Sampo: olin kuvaamassa n. klo 14.35. |
05.05.2008 18:11 | *Sampo* | Ja onhan tuonne vaneritehtaalle mennyt kolmaskin raide, rautatiesillalta päin tullessa heti ennen nyt käytössä olevaa. Kiskot tältä raiteelta on viety pois kuka ties kuinka kauan sitten, mutta joitakin puupöllejä erottuu edelleen hiekan joukosta. |