Toukokuu 2008

Havainto

10.05.2008 22:38

Kouvolan Sanomat kertoi tänään betonikatos-"kiistasta": //tinyurl.com/4ujxd6 - Kuulin "kiistasta" viime viikolla rakennnuslautakunnan kokouksessa, ja mainitsemisen arvoista tässä on Museoviraston kanta. Ennen virasto on vaatinut vain jonkin asian ehdotonta säilyttämistä, mutta nyt, purkamisen ollessa väistämätöntä, virasto on vaatinut että uudet katokset tulisi rakentaa vanhaa tyyliä noudattaviksi. Uutisen perusteella näyttää joustaneen kannassaan.

Samassa lehdessä oli myös juttu Heli-radan esiselvityksen valmistumisesta. Kouvolan vaihtoehto olisi kustannus-hyötysuhteeltaan paras, muttei sekään toistaiseksi "yhteiskunnallisesti kannattava". Jutussa myös painotettiin, ettei radan rakentaminen ole vielä lähitulevaisuuden asia.

Lähettäjä: Tuomas Pätäri

Kommentit

11.05.2008 01:54 MarkkuB Täytyy kyllä myöntää, että Kouvolan aseman laiturit ja katokset ovat kyllä aika karmeassa kunnossa ja sitten vielä museovirasto kehtaa esittää, että wanhat katokset pitäisi säilyttää. Johan ihmisillä ottaa päät kattoon kiinni kun laitureita korotetaan vai voidaankohan Kouvolassa laskea ratapohjaa, alla on tosin parikin alikulkutunnelia? Koko Kouvolan asema pitäisi suunnitella uudelleen, mutta se onkin sitten kokonaan toinen juttu.
11.05.2008 06:40 4Axl Miksi nuita muinaisajan betonisia kauhistuksia ihanoidaan? Myönnän jotkut niistä on kyllä hienoja,mutta kouvolan aseman katokset? Eikö voisi hiukan käyttää päätä? Onhan se kansainvälisen liikenteen ohikulku asema,tällänen on meitin Suomi betonihirviö.Lasin ja muun rakennusmaterialin sekotuksilla saisi hieoa aikasiksi.Oman ihanteen mukaan nyky asemien julkisivussa voisi kyllä olla enempi puutakin,onhan se suosittua omakoti rakennuttamisesakin ja kaunista ja kestävää.Laituri alueen voisi kivasti "melusuojata" lasiseinämällä varikkoalueesta.Tiili olisi kanssa oiva rakennus materiaali ja sopisi hyvin kuvaan kun aluetta dominoi vanhojen varikkorakennusten tiilirakennelmat kivasti.No tämähän on kyllä makuasia kysymys ja näin se on minulla.
11.05.2008 08:21 Dv12 2757 ei siinä mitään, voi ne katokset säilyttää, mutta ne vois pitää paremmassa kunnossa. Ei ne Kouvolan katokset oo parhaimmassa kunnossa... (Käyttäjä muokannut 11.05.2008 08:22)
11.05.2008 08:59 joht. Nyman Niinhän vaan Kallion virastotalokin peruskorjattiin, eikä sitä purettu, vaikkakin se olisi ollut 103%:sti järkevämpi vaihtoehto. Mutta kun petonissa piilee perinteitä, niin säilytetään. Tuomas muuten, jotta saadaan saivartelutavoitteet täytettyä, niin kerronpa nyt että tuossa sun havainnossa ei ole ensimmäistäkään viittausta Kouvolan asemaan. Toki linkin takaa löytyy juttu, mutta esimerkiksi Google ei osaa yhdistää tätä sun havaintoa linkin takaa löytyvään sanaan "asema". Mainitsin tämän ikään kuin vastaisuuden varalle.
11.05.2008 09:25 Riku Outinen Kyllähän ne betonikatokset Kouvolan aseman henkeen kuuluu. En ymmärrä miksi ihmiset halveksii noita Kouvolan aseman katoksia. Toki ne on tällä hetkellä huonossa kunnossa mutta sitä varten tässä maailmassa on ihmisiä jotka saa palkkansa niiden kunnostuksesta. Olen syntyperäinen Kouvolalainen ja vielä helvetin ylpeä siitä ja minusta perinteitä pitää vaalia. Toki jos ne nyt päätetään poistaa niin ei se nyt mikään elämän ja kuoleman kysymys ole.
11.05.2008 12:37 Jarkko Korhonen Jokaiselta aikakaudelta on hyvä säilyttää alkuperäisinä säilyneitä kohteita. Piste.
11.05.2008 15:10 Timo Salminen Riku Outinen ja Jarkko Korhonen sanovat asian edellä jo tyhjentävästi. Kouvolan laiturikatokset kuuluvat aseman rakennusajan henkeen, ja olisi huomattava vahinko, jos ne häviäisivät. Henkilökohtaisesti pidän niitä yksinä Suomen tyylikkäimmistä laiturikatoksista.
11.05.2008 15:17 lanson Ajatelkaapa asemaa heikkojalkaisen tai muuten huonosti liikkuvan kannalta: ei hissiä, ei edes kunnon luiskaa... Monella paljon pienemmälläkin asemalla tuo puoli huomattavasti paremmin hoidettu.
11.05.2008 15:31 Jorge Kouvolan laiturikatokset edustavat aikakautensa arkkitehtuuria ja niiden säilyttäminen osana asemakokonaisuutta on perusteltua. Saisivat myös Kuopion laiturikatokset säilyä, mutta kai ne puretaan ratapiharemontin yhteydessä //vaunut.org/kuvasivu.php/22675
11.05.2008 16:58 Tuomas Pätäri Korotukset ja hissithän nyt tulevat joka tapauksessa, ratapohjan lasku ei liene mahdollista. Jos oikein ymmärsin, vanhojen säilyttäminen sellaisenaan ei ole sikäli mahdollista, että remontin jäljiltä laitureiden ja raiteiden sijainti ei täysin vastaa nykyhetkeä. Katsotaan nyt, mitä virastot päättävät - kaupunkihan on tässä lähinnä sivustahuutajan asemassa. Mielipiteitä tämäkin asia näyttää kirvoittavan, hienoa. Itse olen usein vanhan säilyttämisen puolesta, tässäkin tapauksessa, mutta ei nämä katokset nyt mikään maailman tärkein kohde ole.
11.05.2008 17:57 Juhana K En ymmärrä miten avaruusaikana ei kyettäisi yhdistämään vanhaa ja uutta. Siis kuinka rakentaa korkeat laiturit, hissit ja muut nykyajan hienoudet samalla, kun vanhat rakenteet kunnostetaan tai rakennetaan uudestaan. Kouvolan tapausta en tarkemmin tunne mitä kaikkea sinne on suunniteltu, mutta erityisesti tämä asia on ihmetyttänyt Kuopion tapauksessa. Korkeat laiturit toki pakottavat isoon remonttiin vanhojen rakenteiden osalta, mutta Kuopion laiturien tapainen miljöö olisi mielestäni niin arvokas säilytettäväksi, että se olisi ylimääräisen vaivan arvoinen.
11.05.2008 18:04 Jarkko Korhonen Kyllä sinne hissin saa aina kaivettua. En ymmärrä, miten hissin rakentaminen ja katoksien säilyttäminen sulkisi toisensa pois. Ja toki ymmärrän katosten korjauksen, mutta en sitä, että nämä räjäytetään maan tasalle ja tehdään lasi-rosterishittiä tilalle. Sitä kun siihen oletettavasti tehtäisiin.
13.05.2008 21:47 Pekka752 Kouvolan katokset ovat pahasti ulottumaongelmaisia. Lippaa lyhennettävä lisää, jos aikoo säilyttää. Korotuksen myötä portaita tulisi portaikkoon yksi lisää, mikä ei sinänsä ole kynnyskysymys muiden kynnysten joukossa. Riittääkö alikulkukorkeus korotuksen jälkeen, en tiedä. Hissit saa aina ja lastenvaunuluiskia ei ikinä pitäisi tehdä. Puuttuu rakennuttajalta intoa. Uuden suunnittelu on helpompaa kuin vanhan muuttamisen. Samalla varmaan oikaistaan raidegeometriaa vähän. Edessä piiitkäkestoinen ja mielenkiintoinen urakka tehdään se kuinka päin vain.