Toukokuu 2008
Havainto
12.05.2008 17:31
9.5 kokkolan satama-alueella ollessani juna jäi taso-risteykseen seisomaan liki neljäksi minuutiksi paikoilleen, jonka jäleen liikkui noin 13 vaunun mittaa kunnes taas pysähtyi. mahtaakohan kukaan tietää miksi? odottelin tasoristeyksessä reippaan 10 minuuttia ylitystä
Lähettäjä: jani järveläKommentit
12.05.2008 17:45 | Lari Nylund | Veikkaisin, että vaihtotyön yhteydessä junaan lisättiin vaunuja tai niitä poistettiin siitä. Tämän jälkeen vaihtotyönjohtaja on kävellyt junan päätyyn suorittamaan tähystystä ennen kuin matkaa voi turvallisesti jatkaa. Vaihtoehtoisesti hän on kävellyt veturille. Satama-alueella on kaikenlaista liikettä, eikä siellä saisi olla kiire. Ikävähän se on odottaa, mutta ilman junia olisit odottanut jo sataman portilla rekkajonon takana huomattavasti kauemmin. |
12.05.2008 19:22 | crastor | Erittäin asjallinen kommentti Larilta. Periaatteessa olisi myös mahdollista, että veturissa (deeveri?) olisi ollut jotakin vikaa - eivät ne enää ihan nuoruutensa voimissa ole, lukuisista saneerauksista huolimatta! Kerran näinkin tällaisen tapauksen, Porissa (josta olen siis kotoisin): Karjarannan tasoristeyksen päällä seisoi lähes puoli tuntia junan pari viimeistä vaunua, ja kun ehdin sitten pyörineni veturien kohdalle, näin, miten äijät hyppivät pitkin deeverin konesiltaa, ilmeisestikin jotakin häikkää oli konepellin alla. Kyllä mahtoi jurppia niitä lukuisia autokuskeja, jotka joutuivat siellä seisoksimaan tr:n varoituslaitoksen kilkatusta kuuntelemassa, mutta minkäs teet :D |
12.05.2008 20:25 | jani järvelä | kyseinen veturi oli todellakin dv 12. kummastuttaa kyllä kun kyseisellä osalla deeverit vain sujahtaa ohitse, mutta tämä jäi siihen seisoskelemaan. tässä kohdalla rata kaartaa tehtaalle, mutkan takana löytyy aika lyhyt pätkä rataa pieniin vaunujen järjestys muutosten tekemiseen, ja tämän kauko-ohjatun tasoristeyksen vasemmalla puolella on puiden lastauspaikka vaunuihin. |
12.05.2008 20:26 | Robert Sand | Tapahtuiko tämä syväsatamassa vai kantasatamassa? Minkäänlaisia vaunuja oli junassa? Kotimaisia vai venäläisiä? |
12.05.2008 20:42 | Robert Sand | Oliko tuo juna menossa kaupunkiin vai satamaan päin? Silloin kun se liikkui 13mittaa liikkuiko se silloin eteen vai taaksepäin? |
12.05.2008 21:29 | Lari Nylund | Oma arvioni perustui täysin olettamuksiin, mutta nyt saatiin "Kokkolan kirjeenvaihtaja" taajuuksille eli kohta kuullaan kokemuksia sieltä toisesta näkökulmasta. Samanlaista se on välillä Ruoholahdessa, kun Dv12 tekee vaihtotöitä tukkien samalla kulkuyhteyden varsin vilkkaassa tasoristeyksessä. Eilen televisiosta tulleen Juha Vainion konsertin kunniaksi päätettäköö kommentti sanoihin: "Sellaista se elämä on". |
12.05.2008 21:31 | jani järvelä | kyseinen letka ajoi syväsatamasta kaupunkiin päin. taso-risteykseen jäi seisoskeleen, ja kun seurasin junan kulkua tämän taso-risteyksen jälkeen autolla kokkolan ratapiha-alueelle, juna todellakin meni pysähdysten jälkeen normaalia vauhtia määränpäähänsä. kyseessä oli veli venäläisen vaunuja, ja juna kulki ainoastaan eteenpäin. |
12.05.2008 22:16 | Robert Sand | No niin, nyt pääsin tietokoneelle. On vähän hidasta kirjoittaa Nokia N800:lla ( //www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_83420 ), mutta se on kätevä laite pitää mukana töissä. No niin asiaan! Voi olla että tilanne meni näin: Pellettipäivystäjä tuli tyhjän pellettirunkon kanssa syväsatamasta ja huomasi että vaihteet olivat väärässä asennossa (voikin olla että toinen päivystäjä oli siellä töissä). Päivystäjä lähti taas vetämään kun vaihteet olivat oikeassa asennossa mutta huomasi sitten että vaaka ei ollutkaan päällä ja pysähtyi taas ja otti yhteyttä junatoimistoon. Vähän aikaa meni (6min?), junatoimisto sai vaa'an "ladattu" ja päivystäjä lähti punnitsemaan junansa (sn10). Tämä oli siis yksi mahdollinen tilanne. (Käyttäjä muokannut 12.05.2008 22:18) |
13.05.2008 08:25 | Antti Laajalahti | Kyllä tuo vaihtotyö joskus varmaan sivusta katsottuna näyttää enemmänkin kiusanteolta tielläliikkujia kohtaan. On varmaan joku Smurfin laki että veturi jää yleensä juuri tasoristeyksen päälle kun alat lataamaan jarrujohtoa tai tekee muita liikkeitä. Senhetkinen työ tapahtuu kauempana esim. maahenkilöstö kytkee tai irroittaa vaunuja kauempana tai "katsoo niitä mukaan". Tämä homma ei välttämättä edes näy tasolle tai sitä ei huomata tai ei tiedetä mitä tehdään. Näytetään vaan nyrkkiä tai keskistä kun veturi pysäytetään kiusalla tason päälle ja äijät vain kävelevät tai mahdollisesti ei näy ketään. |
13.05.2008 12:58 | Jokelo | Tuskin sitä ylikäytävää tahallaan tukitaan, taitaa sellainen sääntökin olla, ettei ylikäytävää saa tukkia yli 10 minuutiksi. Toisaalta jos aletaan vaihtotöitä hiulaamaan ylikäytävän kohdalla suuremmissa määrin, niin onkohan hommat suuniteltu ihan viimesen päälle? |
13.05.2008 13:01 | joht. Nyman | Antin kommentissa esiintyi itselleni uusi termi "maahenkilöstö", joka itse asiassa on varsin hyvin heikäläisiä kuvaa vakanssi. |
13.05.2008 13:10 | Robert Sand | Parasta ois tietenkin jos ei ois taasoristeyksiä olemassa. |
13.05.2008 14:15 | tlajunen | Heh. Tietyt tzrfiilit saattaisivat olla tuosta eri mieltä, mutta noin yleisesti ottaen parempi olisi ilman. :) |
13.05.2008 18:28 | pia eemeli | Onneksi kaikki autoilijat eivät "haistattele" vaan pyytävät nätisti tietä. Tapahtui kerran "kairassa", että junakohtausta odottamaan jääneen pitkän tavaranjunan viimeinen vaunu jäi tasokäytävän päälle (tasokäytävässä ei ollut kelloja ei valoja) eikä veturimiehistö huomannu asiaa. Yks-kaks veturi (Dv12) nytkähti kun joku nousi veturin päälle ja oven raosta kurkisti veturiin pikinen ja rasvainen mies joka kysyi: "Voisitko vähän siirtyä kun tuo sun viimeinen peräkärri on tuossa tiellä etten mie pääse kulukemaan?" Siinä vaiheessa veturimiehistö huomasi, että ylikäytävällä odotti taysperävunullinen tukkirekka ja kysyjä oli rekankuljettaja joka oli nätisti talvikelissä kävellyt pitkän matkan junan viertä... Ja junahan tietenkin siirtyi sen viimeisen peräkärrin mitan pois rekan tieltä! (Käyttäjä muokannut 13.05.2008 18:29) |
13.05.2008 21:20 | Teho | Ei varmaankaan yksikään autoilija pidä tilanteesta jolloin puomit laskeutuvat edessä alas, pysyvät alhaalla ja nousevat taas ylös. Junaa ei kuitenkaan tule. Tilanne sattuu silloin tällöin paikassa jossa on "pitkä veto" raiteelle jolla on puolipuomilaitos ja veturi menee puolipuomilaitoksen eristysalueelle ja palaa takaisin. Tiedän paikan armahan, siis ainakin yhden. |
14.05.2008 00:51 | Dakkus | Berliinissä on S-Bahn asema (Biesdorf), jolla vähän vastaavaa sattuu jatkuvasti. Tasoristeyksen kellot alkavat junan lähtiessä edelliseltä asemalta, lännen suunnasta. Junan jo ylitettyä tr:n ja pysähdyttyä heti niiden perään laituriin, jatkaa tr kilkatustaan, tällä kertaa junan lähtiessä lähimmältä asemalta idän suunnassa. Sitten idästä tuleva juna pysähtyy laituriin, jättää ja ottaa matkustajat ja ylittää sitten tr:n. Vasta silloin puomit vihdoin taas nousevat. Eipä siitä kovin monella ole ikinä tarvetta läpi ajaa, mutta jos joku sitä tr:ää oikeasti säännöllisesti tarvitsee, niin kyllä siinä joka päivä tuollaista katsellessa alkaa nousta kiusaus livahtaa sopivassa välissä tr:n yli punaisia päin. Tietysti, voihan sitä opetella junien aikataulutkin tuolta osin, on turvallisempaa :) |
14.05.2008 08:11 | Tve4 | Muistutetaas taas tässä vaiheessa, että junat eivät kulje aikataulujen mukaan. Aikataulu on junan kulkusuunnitelma, juna voi tulla etuajassa, myöhässä tai jättää tulematta. Myös ylimääräinen juna saattaa yllättää. Aikatauluihin ei siis koskaan saa luottaa, eikä tasoristeyksiä ylittelevän tule missään tapauksessa "opetella junia ulkoa", sillä aikataulujen tietäminen ei ole turvallisen tasoristeyksen ylittämisen tae vaan suuri turvallisuusuhka. Always expect a train on any track, from any direction, at any time. |
14.05.2008 09:21 | Tapani Kunnas | Viime kesänä PoRhan lättäliikenteessä oli Nallikarin seisakkeen kohdalla harmillisia tilanteita aina, kun lättä tuli kaupungista päin: varoituslaitos meni päälle ennen junan pysähtymistä seisakkeelle, ja vilkutti punaista koko sen ajan, kun matkustajia otettiin ja jätettiin. Monta minuuttia usein. Eihän siinä autoilijat jaksaneet odottaa, minkä kyllä täysin ymmärrän. |
14.05.2008 18:21 | Dakkus | Tarkoitin tuolla aikataulujen opettelemisella tietysti sitä, että tähtää tasoristeykseen saapumisen sellaiseen ajankohtaan, että normaalitilanteessa ei joudu seisoskelemaan. Mieluummin sitä kai lukee lehteä vähän pitempään kuin seisoskelee saman ajan tasoristeyksen edessä. Mikä siinä nyt niin järjetöntä on? On siinä kuitenkin puomit, jotka varoittavat ihan kohtuullisen selkeästi, jos juna onkin myöhässä, eli ei kenenkään luulisi vahingossa junan tullessa siitä ajavan. (Käyttäjä muokannut 14.05.2008 18:23) |
14.05.2008 18:38 | tane | Tässä //vaunut.org/kuvasivu.php/42554 taas näytti käyvän säännöllisesti niin, että junan saapuessa asemalle, joka on hyvän matkaa kuvaajan selän takana ja siis kulkusuunnassa ennen tasoristeystä, puomit laskeutuivat ja varoituslaitos alkoi hälyttää. Kun juna oli pysähtynyt, puomit nousivat ylös ja laskeutuivat uudestaan sitten, kun juna lähti asemalta ja todella ajoi tasoristeyksen läpi. Mikä tässä tapahtui automaattisesti ja mikä manuaalisti, ei selvinnyt, jotain nappeja suorittajakin kävi tuosta //vaunut.org/kuvasivu.php/46146 kaapista painelemassa ;) |