Havainto
22.05.2008 19:31
Helsinki-Tallinna rautatietunnelihanke etenee? Tänään 22.5.2008 on Tallinnassa punnittu kansainvälisessä seminaarissa virkamiestasolla merenalaisen tunnelin mahdollisuuksia ja Virosta Eurooppaan suuntautuvan nopean radan tulevaisuutta kertoo Eesti Päevaleht Onlinessa 22.5.2008 //www.epl.ee/artikkel/429868 - Tallinnan apulaiskaupunginjohtaja Jaanus Mutl toteaa muun muassa, että kustannusselvityksen rahoituspäätös olisi valmis toukokuun loppuun mennessä ja että kumpikin kaupunki on päättänyt tukea hanketta 100 000 eurolla. Itse tunneli vaatisi valtionapua kaupungeille. Suomen valtiohan ei tukisi tunnelia sinänsä. - Keskustelussa on kaksi projektia päällekkäin, tunneli ja Rail Baltica. Mutlin mielestä suomalaisella osapuolella on suurta intressiä rataprojektiin Tallinnan Helsinkiä paremman logistisen sijainnin takia. Rail Balticaahan rakennnetaan perusparannustöin Tartto-Valga välillä vuoteen 2011 mennessä. Suomalaiset voittivat tuon urakan. - Ketähän muuten Helsingin puolelta on seminaarissa? - Tunnelista käyty keskustelu huhtikuussa 2008 //vaunut.org/havainto.php/4203 ja huikeasta ajatuksesta rakentaa täysin uusi 1435 mm rata Tallinna-Pärnu-Riiga //vaunut.org/kuvasivu.php/48582. - Viedäänkö suomalaisia jälleen hiuksista? Mitä mieltä olet?
Lähettäjä: Joni LahtiKommentit
22.05.2008 20:00 | Dakkus | No, ainakin tuo yhteys tulee joka tapauksessa väistämättä käyttöön parin vuosikymmenen päästä, kun lentoliikenne nykymuodossaan loppuun. Tunneli lyhentää matka-aikaa noin neljällä tunnilla, joten ainakin siinä vaiheessa kun muu osa reitistä ajetaan kolmeasataa ja matka-aika Berliinistä olisi muuten alle seitsemän tuntia, on tuo neljän tunnin venytys junalautan kanssa aika toivoton. Enkä myöskään jaksa uskoa turistejen innostuvan vaihtoyhteydestä, jossa tarttee kävellä junasta terminaaliin, terminaalista laivaan, laivasta terminaaliin ja terminaalista taas junaan sinne Balkanin aurinkoon päästäkseen. Eikä siitä taida paljoa pitää keski-eurooppalaisetkaan, joita yritettäisiin liikematkoille tai turisteiksi tänne houkutella. Koska tunnelin pykääminen kestää todella pitkän ajan, sitä kannattaisi alkaa rakentaa jo lähiaikoina. Etenkin kun rataa saa halvemmalla silloin kuin aivan kaikkialla ei ole hullua radanrakennusbuumia.. |
22.05.2008 20:05 | Dakkus | Aiheeseen aika tiukasti nivoutuva artikkeli: //www.hs.fi/teksti/uutiset/tuoreet/artikkeli//1135236572611 |
22.05.2008 20:25 | John | Dakkus, kyllä nuo tiedot pistävät miettimään, milloin saavutetaan piste, jossa on pakko tehdä ratkaisuja. Vai olemmeko jo nyt myöhässä? Miten projektin tekninen toteutus onnistuisi? |
22.05.2008 20:53 | Dakkus | Niin, ja korjattakoon kommenttini alkua, että "parin vuosikymmenen päästä" pitäisi olla "parin vuosikymmenen sisällä", koska todennäköisesti joku kymmenisen vuotta riittää jo varsin mainiosti matkustustottumuksiemme radikaaliin muuttamiseen. Ja sitä ennen pitäisi ehtiä nähdä ainakin Nepal ja vaikkapa jotain Ugandaa tjsp. Eikä etelä-Amerikkakaan paha olisi. Mutta mistä rahat? |
23.05.2008 17:48 | Tapani Kunnas | Olisikohan tuo tunneli käyttökelpoinen myös tavaraliikenteelle? |
23.05.2008 18:10 | Dakkus | Toki, sehän siinä olisi selkeästi pääpointti. Tavallaan tunnelin käyttäminen tavaraliikenteeseen olisi sääli, koska 140km/h ajava tavarajuna hidastaisi aika melkoisesti matkustajajunien mahdollisuuksia nopeaan ajoon. Ellei sitten pistettäisi tavaraa kulkemaan lähinnä yöaikaan. Mitenkäs Ruåtsin ja Tanskan välillä? |
23.05.2008 23:40 | 4Axl | Toisaalta kovin hieno ajatus,mutta tuskinpa vaan kannattaisi tunnelia ruveta nakertamaan. |
24.05.2008 00:23 | tlajunen | No ei vielä, mutta sitten kun se kannattaa, niin on hyvä olla suunnitelmat valmiina :) |
24.05.2008 00:42 | 4Axl | Taitaapi vaan olla seuraavalle sukupolvelle ne suunnitelmat. |
24.05.2008 21:23 | moptim | Örp, siis 1435 mm? Toivottavasti nyt ei Rysselissä sit kohta sanota notta suomalaiset vaihtaa standardileveyteen koko maassa. Niin, mutta ne oikeat astiat: Miten tunnelin pohjoispää liitetään Rautatientoriin? Montako raidetta tulisi tuubiin? Tulisiko sähköksi ajolangasta 25kV@50Hz, vai jotain 15kV@16 2/3 Hz? Vai jotakin ihan muuta? Virtakisko tms. niin tulisi matalampi tunneli? |
24.05.2008 23:02 | Jyrki Majanmaa | Taitaa olla EU joka sanoo että suomen raideleveys 1435 millimetriseksi... Mutta asiaan. RHK:n (jo aika vanhassa) selvityksessä sanotaan että tunneli kulkisi Pasilan asemalta asti tunnelissa Rohunemeen, josta se jatkaisi nykyistä rataa Maardun kautta Tallinan rautatieasemalle. Paras sijoituspaikkahan olisi tunnelin junille nykyisen Hesan aseman alla (ns. kansanvlisten junien lähdöt), mutta metron ja asematunnelin johdosta pitäisi kaivaa melko laiturit melko syvälle. Yksi vaihtoehto, mitä voisi myös miettiä voisi olla että Tallinnan rata sukeltaisi tunneliin Jätkäsaaren satamaradan kuilussa. Näin saataisiin myös Tallinnan junille maanpääliset laiturit joskin hiukan sivummalle, kuin nykyiset laiturit. Linkki selvitykseen, kohta Hankekuvaukset: //www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/valmistuneita_selvityksia_ja_suu/etela-suomen_rautatieliikenteen/ (Käyttäjä muokannut 24.05.2008 23:03) |
24.05.2008 23:09 | Jyrki Majanmaa | Virtakisko ei välttämättä tuo juurikaan säästöjä tunnelin koossa. Ja tunnelin molemmissa päissä pitäsisi rakentaa virtakiskot radan varteen. Helsingin metro on ainoa virtakiskoa hyödyntävä menopeli lähiseudulla ja Hesan metroon on ilmeisesti jätetty jopa varaus ilmavirroitusta varten(?). Paras ratkaisu on sikäli että junat saavat virtansa ajolangasta. |
25.05.2008 21:23 | John | Toukokuussahan on kaupunkien tarkoitus osoittaa asiasta rahoitushakemus EU:n Interreg IVA ohjelmaan. Tämä rajat ylittävä alueiden kehittämisohjelma on voimassa vuosina 2007-2013. Interreg -projekteja pyörii mm. Irlannin ja Britannian sekä Tanskan, Ruotsin ja Norjan välillä. Kannattaa seurata muita ohjelmaan liittyviä hankkeita ja hakemuksia myös Suomessa ja Baltiassa! - Helsingin puolesta tunneli - ja ratahankeessa neuvotteluita johtanee apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri? |