Toukokuu 2008
Havainto
23.05.2008 10:43
Lomapassia ei tänä vuonna saa eläkeläisaleenuksella. Mikä mahtaa olla taustalla ja onko tulevina vuosina sama käytäntö? Onko meitä rautatieharrastajaeläkeläisiä liikaa, ettei lomapassin myynti puoleen hintaan enää kannata? Tietääkö kukaan asiasta?
Lähettäjä: Pertti HiltunenKommentit
23.05.2008 10:54 | joht. Nyman | VR:n markkinoinnissa ja kaverillani "Makella" on yksi yhteinen ajatusmalli: "Make" ajattelee, että jos tuntiveloitus on 45 EUR, niin se ei yksinkertaisesti kannata. Ei siinäkään tapauksessa, vaikkei muita töitä olisikaan tarjolla. Vähän sama juttu VR:llä - ei vaan kertakaikkiaan kannata antaa alennuksia, menkööt potentiaaliset matkustajat sitten vaikka omilla autoilla, mutta tämä on meidän veloitus ja sillä sipuli. Näin. |
23.05.2008 11:52 | Jarkko Korhonen | Erittäin vakava moka VR:ltä =( Miten on opiskelija-alennusten laita? On kyllä akateemista työtä tekevällekin h*lvetin kallis lippu tuo lomapassi, mutta kai se on ostettava ja ajettava sinisillä kun vielä voi. |
23.05.2008 12:33 | LasseH | Junat ovat kesäisinkin täysiä ja matkustajamäärät ovat reippaassa kasvussa joten miksi myydä lippuja halvemmalla kun junat saa täyteen kalliimmallakin. "VR:n matkustajamäärät ovat alkuvuonna kasvaneet tanakkaa kuuden prosentin vauhtia." //www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article108308.ece Alennusryhmiin kuuluville matkustajille toki huono uudistus. Lomapassin tiedot täällä: //www.vr.fi/heo/hinnat/tarjoukset.htm |
23.05.2008 13:52 | Jarkko Korhonen | Miksi jatkuvasti pistetään romuksi käyttökelpoista sinistä kalustoa? Lisää plootuja juniin tai pitäisi lopettaa tämä raivo muuttaa viimeisetkin pikurit ic:ksi. |
23.05.2008 17:24 | tlajunen | Suuri yleisö pitää niitä vanhoina ja rupuisina, sekä niistä saa romurautana rahhoo. |
23.05.2008 22:46 | 4Axl | Suomi vuonna 2020,juna kalusto 1960? Miksi? |
23.05.2008 23:04 | Ari P | Ettei vain olisi lopun alkua LomaPassille? Jos junat ovat kesäisinkin täysiä, ei VR:n kannata välttämättä jatkossa myydä enää lainkaan LomaPassia. Ehkä VR ei halua kuitenkaan suututtaa kaikkia LomaPassin käyttäjiä lopettamalla tuote kerralla, vaan kun ensin poistetaan alennukset (muistaakseni LomaPassista ei tänä vuonna myönnetä enää opiskelija- eikä lapsialennustakaan), saadaan aikaan tilanne, jossa LomaPassin kysyntä on hiipunut merkittävästi. Sitten koko tuote voidaankin siihen vedoten lakkauttaa vuonna 2009. Eli käyttäkää tänä kesänä LomaPassia. Ensi vuonna se ei ehkä enää ole mahdollista. |
24.05.2008 07:39 | tikkanen | Hämmästyttää kuulla, että junat ovat "niin" täynnä, ettei enää lisää tarvita matkustajia. Volyymilla se Nokiakin ratsastaa. Lomapassilla matkustettaessa hyöty on suurin pitkillä matkoilla ja täten myös yöjunat täyttyisivät. Luulenpa, että monet opiskelijat, eläkeläiset ja rautatieharrastajat ovat pettyneitä. Päätöksessä paistaa eteläkeskeisyyden ajattelu, jossa lomapassille ei ole niin suuri merkitys kuin pohjoisessa tai Itä-Suomessa. Samoinhan se oikoratakin poisti paljon hyvää ja lisäsi vaihdollisia matkoja, mutta joka toki palvelee Helsinki-Lahti väliä ja koska siellä asuu paljon ihmisiä, on junan käyttö myös runsasta. Ylimielisyyttä lomapassiasiassa kuitenkin on havaittavissa. Polttoaineen hinta markkinoi parhaiten junan käyttöä, ei VR. |
24.05.2008 18:14 | Masa | Suomi vuonna 2020,juna kalusto 1960? Miksi? -Miksi kaiken pitää aina olla vanhaa? |
24.05.2008 20:21 | Pauli Kyllönen | Miksipä ei? Kyl vanhemmissa vaunuissa on sentään paremmat penkit ku näissä uusissa nykyajan vehkeissä. Tosin sitä kyl sillon tällön kesällä kuumana päivänä arvostaa sitä ilmastointia. |
24.05.2008 20:44 | Niko Koivuniemi | Taitaapi olla vaan niin, että elämän realiteetit tulee vastaan. on jokseenkin selvä, että suomen kaltaisessa maassa 60-luvun kalustolla voi olla taloudellista liikennöidä (kuten ruotsin-esimerkki osoittaa), mutta sellaisen yhtiön, kuten VR, ei kannata niin vanhaa kalustoa pitää. Jos laskee sen kummemmin ihmistä ajattelematta kovilla ROI-luvuilla (kuten valtionyrityksissä tapana on) eri kalustotyyppien kustannuksia, olen aivan varma siitä, että ottaen huomioon vanhan kaluston tiheämmät huoltovälit yms, yli 35-vuotisen kaluston käyttökustannukset ovat suuremmat kuin niistä saatava hyöty (vanhan kaluston pitäminen uusien rinnalla luo ylikapasiteettia ja se taas lisää hallinnollisen monopolin painetta luoda lisää tarjontaa -> se taas tuo mm. lisää hallinnollisia kustannuksia, radanhoitokustannuksia (vaikki eri firma onkin) ja kaikkea muuta oheiskustannusta). ja sehän on selvä, että vr:n on pakko säännöllisin väliajoin uusittava kalustoaan, muuten sille käy kuten monille taloyhtiöille, eli ns. putkiremonttipommi, jossa huomataan, että käytännössä kaikki pitää rakentaa uudestaan vanhoihin kuoriin hirveillä kustannuksilla. |
24.05.2008 20:50 | Niko Koivuniemi | toinen kysymys on sitten se, pitäisikö VR:n monopoliasemaa ollenkaan pitää yllä, varsinkin kun radan hallinnointi, huolto yms. infrastuktuurin kunnossapito on erotettu (ainakin periaatteessa) VR:stä. On taloustieteellinen tosiasia, että monopoli (muu kuin luonnollinen) on lähes aina taloudelle huono asia sen tuottaessa aina vähemmän ja kalliimmalla kuin kilpaillut markkinat. valtionyrityksen kohdalla ongelma vielä korostuu, kun sillä on käytössä ainakin VR:n tapauksessa aika pehmeitä budjettirajoitteita. Mutta ei VR:ää voi syyttää sille tarpeettoman kaluston romutuksesta kilpailijoiden pelossa. Sehän toteuttaa vaan aivan tavallista voiton maksimointia ja riskien minimointia. Sopii myös muistaa, että mikäli kilpailu joskus matkustajaliikenteelle avautuu, on eurooppa pullollaan vanhaa kalustoa, jota yksityisten yritysten on helppo tuoda suomeen. Ehkä nyt olisikin korkea aika avata rautatiet kilpailulle? |
25.05.2008 11:44 | okeskira | Lomapassien alennusten poistuminen on huomattu muuallakin. Sunnuntain Hesarissa sivulla A 6 on Miksi-palstalla juttu "Miksi VR karsi lomapassin alennukset?". |
25.05.2008 12:27 | Simo Virtanen | VR:n Eija Seppänen Hesarissa "Passista on tullut nuorten suosikki, ja junat ovat olleet täynnä hattuhyllyjä myöten. Uskomme, että uudistus parantaa matkustusmukavuutta"! Ainakin suoraa puhetta! Seppänen jatkaa: "Viime vuonna myytiin 40.200 lomapassia, joista puolet alennuslippuja." |
25.05.2008 13:41 | Esa Leskinen | Muistaakseni joskus 1990-luvun alussa ainakin Ranska ja Sveitsi erosivat Interrail-järjestelmästä samasta syystä: huippusesongin aikana junat täyttyivät rinkkamatkustajista (=vääristä matkustajista). Ehkä hyöty-/kustannuslaskelmat tehtiin jossakin vaiheessa uusiksi, sillä nyt Interrail-lippu kelpaa näissäkin maissa. (Käyttäjä muokannut 25.05.2008 13:42) |
25.05.2008 13:55 | Esa Leskinen | Mielenkiintoista muuten, että VR pyrkii parantamaan matkustusmukavuutta tekemällä junalla kulkemisen vaikeammaksi, eikä lisäämällä junatarjontaa. |
25.05.2008 14:16 | Simo Virtanen | Ei kai matkustaminen vaikeammaksi tule, kalliimmaksi vain. Kuviohan on tuttu kaikesta muustakin eli palvelun hintaa nostetaan, ettei siinä luulla olevan jotain vialla. Kun asiakas maksaa itsensä kipeäksi, tulee fiilis, että nyt ollaan muita paremmassa asemassa. Sitähän se paljon puhuttu premium on. |
25.05.2008 16:34 | Iso Vaalee | Elakelaisista en tiedä, mutta miksi kesällä pitäisi saada mitään opiskelija-alennuksia, kun kesällä ei opiskellakaan? |
25.05.2008 17:12 | tlajunen | Samasta syystä kuin opiskelijat saa alennuksia muinakin aikoina: ilman alennusta heillä ei olisi varaa käyttää junaa, jolloin lipputuloissa menetettäisiin se puolikaskin hinta. Sitäpautsi, osa opiskelee kesäisinkin. |
25.05.2008 19:05 | Tuomas Myllylä | Voi hyvänen aika sentään: "...meillä on nykyään yrityksenä tulostavoite" - mahtaakohan se erityisesti näkyä tuloksessa parempana, jos esim. puolet vähemmän niistä, jotka ostivat viime vuonna alennushintaisen lomapassin, jättää sen nyt ostamatta kokonaan :0 Mikähän linja-autoyhtiö alkaisi ensi töikseen sorsia yhtä tärkeimmistä asiakasryhmistään, kun bussit kulkevat "liian" täysinä? |
25.05.2008 20:49 | Ville Saarelainen | Talvella mainostettu junien täyttöasteen parantaminen on tainnut onnistua yli odotusten, kun nyt pitää vaihtaa jo soutaminen huopaamiseksi? Ei kannata laskea sen varaan, että kaikki ostavat mukisematta kalliimman Lomapassin, puhumattakaan että Lomapassin lakkauttamalla kaikki matkustaisivat yhtä paljon normaalilipuilla. Mitenkäs se laskuoppi menikään - ovatko matkustajamäärät ja voitot suoraan vai kääntäen verrannollisia? Ilmeisesti kääntäen, kun vaunujen lisäämisen sijaan halutaan karsia liiat matkustajat pois. Rahapula ei ole hyvä syy sille, ettei uusia vaunuja voida hankkia - ostaahan duunaritkin autoja ja asuntoja pankkilainalla. |
25.05.2008 21:16 | Iso Vaalee | Mitenkäs muuten rautatieharrastajien itsensä järjestämissä museojunissa ei koskaan saa opiskelija-alennusta? |
25.05.2008 21:48 | MattiL | Matkahuolto mainostaa sivuillaan 23.5. : Bussipassin hinnat säilyivät ennallaan, viikon tai kahden vapaa matkustusoikeus, voimassa ympäri vuoden. Hinta-/käyttömahdollisuus - suhde pesee VR:n Lomapassin kirkkaasti. Vaihdetaan kulkuneuvoa, jos Lomapassi kuolee !! |
25.05.2008 23:01 | Aki Grönblom | Kyllä museojunissakin on opiskelijalippuja myyty. Lisäksihän jäsenmaksuissa opiskelijat usein huomioidaan omana ryhmänään. Ja edelleen taas monesti joku reissu on jäsenelle halvempi jne. Mutta tosiaan juu. Aivan uskomaton tuo hesarin kirjoitus. Pyritään häätämään osa matkustajista pois, että voidaan kuljettaa vähemmän väkeä !!( kylläkin enemmän maksavaa). Ollaan muka niin ympäristötietoinen firma kun Samaan aikaankäytännössä karkotetaan ihmisiä henkilöautoilla ajamaan. Kyllä ketuttaa. |
26.05.2008 07:59 | Jarkko Korhonen | Kulkeminen ei ole meikälle ongelma ja oma Lomapassini hankkimissyy on lähinnä fiilistely junamatkailussa. Joka tapauksessa oman auton käyttö on halvempaa kun ei mitään alennusta saa eli takkiin tulee aina junalla ajellessa (Hgin paikallisliikennettä lukuunottamatta). Noh, Lomapassilla jopa normihinnalla tarkasti suunnitellen saa itsensä "matkustettua" plussalle. On se kumma kun ihmisten pitäs hiilidioksidipäästöjä vähentää mutta siihen ei ole tavan tallaajalla realistisia mahdollisuuksia. Edes näillä naftan hinnoilla... |
26.05.2008 23:49 | JVP | Kesällä tarvitaan opiskelija-alennuksia jopa enemmän kuin talvella. Ainakin korkeakouluopiskelijat nimittäin saavat oletusarvoisesti opintotukea vain 9 kuukautta vuodessa. Tämä koskee myös opintotuen asumislisää. Opintotuen maksimimäärä niin kun tukea maksetaan on 259,01 + 201,60 euroa (opintoraha + asumislisä). Ja tuo kaikki on tietysti verotettavaa tuloa. Toisin sanoen ei noilla rahoilla rikastumaan pääse, vaikka alennuksia saisikin... |
27.05.2008 04:10 | jpl | Toisaalta tämä 'suuri yleisö' matkustaa myös sinisissä vaunuissa vaikka ne niin raatoja olisikin (ne sentään kulkevat vakaasti - pendolinot eivät). Ne on usein jopa melko täysiä. |
27.05.2008 10:17 | Jarkko Voutilainen | Surkeinta kaiken kaikkiaan on tässä uudistetussa Lomapassissa se, ettei sillä enää voi lähteä matkaan esim. yön yli klo 18 jälkeen merkiten matkapäiväksi seuraava päivä. Vaikka hintaan sisältyy 4 maksutonta istumapaikkaa, herää kysymys voiko lipulla matkustaa ilman paikkalippua? Tämäkin uudistus on varmasti tehty "matkustajien" pyynnöstä, sillä kyllähän Helsingissä tiedetään mikä on parasta "matkustajille". |
27.05.2008 20:09 | Tuomas Myllylä | Tämän päivän HS:ssa TYY:n ylioppilaskunnan pj Teemu Oksanen suomi "lomapassiuudistusta" ja aivan aiheesta: esimerkiksi ulkomainen nuori (alle 26v) turisti voi matkustaa maassamme Interrail-lipulla 71 euroa/3 pv, mutta oman maan nuorisolta moinen etu evätään. |