Havainto
27.05.2008 08:51
Valtion myyntiin laittamien tarpeettomien rautatiekiinteistöjen kauppa on edennyt hyvin. Viime syksynä myyntiin tulleista noin 80 kohteesta tähän mennessä ostajansa on löytänyt koko maassa noin puolet. Varsinaisten asemakiinteistöjen lisäksi myyntiin tuli myös vahtitupia ja laiturirakennuksia. Myös vaatimattomiksi tiedetyistä kohteista on ollut kaupallista kysyntää.
Kohteita myyvä Senaatti-kiinteistöt on kohdannut ennalta odottamatonta työtä mm. puuttuvien kiinteistörekisteritunnusten ja erilaisten kiinteistörasitteiden selvittämisessä. Tämän ilmiön taustalla on aikoinaan vaikuttanut oletus, ettei kiinteistöistä järjestettäisi jatkomyyntiä.
Lisätyötä kiinteistöjen takia on vielä luvassa, sillä osa kertaalleen valtiovarainministeriön kautta jo myytäväksi siirretyistä kiinteistöistä on vielä palaamassa takaisin Ratahallintokeskuksen haltuun. Syynä on muun muuassa kulunvalvontaan liittyvä tekniikka, jota varten osalle kiinteistöistä on vielä tarvetta myös radan pidon kannalta. Kohteita on tulossa takaisin valtiolle myös radan parannuskohteista, ja esimerkiksi Oulu-Seinäjoki -välillä myytäväksi ajateltuja kohteita tarvitaan vielä rataosuudella alkavien merkittävien ratatöiden takia.
Ainakin osa viime syksynä myymättä jääneistä kiinteistöistä tulee ensi syksynä uudelleen myyntiin, mm. omasta maakunnastani Lieksan [ //vaunut.org/kuvasivu.php/12121 ], Viekin [ //vaunut.org/kuvasivu.php/2200 ] ja Valtimon [ //vaunut.org/kuvasivu.php/21788 ] asemat. Nurmeksessa sijaitsevaa Höljäkän asemaa [ //vaunut.org/kuvasivu.php/1307 ] Senaatti-kiinteistöt yrittää kaupata vielä Nurmeksen kaupungille.
Nurmeksen kaupunki suunnittelee ostavansa 2 hehtaaria maata radan varresta ja tällä maa-alueella sijaitsevat Nurmeksen aseman [ //vaunut.org/kuvasivu.php/39534 ], asemapäällikön asunnon ja muita varastorakennuksia kesäkuun lopussa. Kaupunki aikoo myydä aseman siinä toimivalle yrittäjälle.
Lähde: Karjalainen 27.5.2008
Kommentit
27.05.2008 21:57 | Iso Vaalee | En kyllä usko jutun johtopäätökseen, että kauppa olisi "edennyt hyvin". Kauppoja on syntynyt hitaasti, kaikkiin kohteisiin ei saatu edes tarjouksia ja käsittääkseni suurin osa kohteista on edelleen myymättä. Tämä on tullut ilmi myös lukuisissa muissa medioiden tekemissä jutuissa. |
27.05.2008 22:07 | *Sampo* | "Edennyt hyvin" on jutun kirjoittaneen toimittajan mielipide. Itsekin tuumin kyllä, että kaupantekotahti olisi korkeintaan tyydyttävä, todennäköisimmin välttävä. Hyvä, että asioita oikaisevaa keskustelua silti syntyy. Ja sinulle Petri vielä omasta puolestani onnittelut Venetmäen ostosta omalta osaltasi. Omasta kokemuksestani tiedän, että vanhan rakennuksen kunnostaminen on hidasta ja pitkää pinnaa vaativaa työtä, mutta kun on oikea asenne hommaan, niin hyvä tulee varmasti. :) |
27.05.2008 22:14 | *Sampo* | Tuohon rautatiekiinteistöjen kauppaan palatakseni: mitkähän ovat olleet ne kriteerit, jotka eniten ovat vaikuttaneet asemien/vahtitupien ostohalukkuuteen? Itse asettaisin vaakakuppiin ihan ensin myytävän kiinteistön sijainnin suhteessa taajamiin/lähimpään kaupunkiin eli ostaisin sieltä, missä ovat palvelut ja vakituinen ihmisasutus lähellä, en mistään syrjäseudulta. Toiseksi eniten arvostan rakennuksen arkkitehtuuria ja kokoa. Itselleni kolahtaisi eniten Thure Hellströmin klassistinen tyyli 1920-30-luvulta. Sitten tulisi rataosuuden liikenteen vilkkaus. Sellainen keskimääräinen junatiheys olisi ok, ei todella vilkas eikä täysin junaton. Näitä kriteerejä varmaan moni muukin ensisijaisesti painottaisi - ja onhan varmaan niitäkin, joilla vain ja ainoastaan raha ratkaisee. Minkähänlainen hintahaitari noilla myytävillä kohteilla on ollut? (Käyttäjä muokannut 27.05.2008 22:18) |
27.05.2008 22:30 | Iso Vaalee | Varmaan paras menekki ja kovin hinta on juuri sellaisilla kohteilla, joita voi käyttää oikeasti asuntona. Moniin kohteisiinhan ei tule edes vettä ja sisätilat ovat elähtäneessä kunnossa. Lisäksi 98% ihmisistä ei pidä vieressä kolisevia junia ollenkaan positiivisena asiana. Mutta jos pitää, niin voi päästä hyvinkin halvalla aseman omistajaksi :) |
27.05.2008 22:36 | *Sampo* | Jeps, vanhoissa asemissa/vahtituvissa on sekin hyvä puoli, että niiden ulkonäköä on usein muutettu vain vähän tai ei yhtään toisin kuin yksityisomistuksessa olevia pientaloja. Itse edellytän vanhalta rakennukselta juuri alkuperäisyyttä niin materiaalien kuin ulkoasunkin suhteen. Toivottavasti minullekin liikenee joku vahtitupa suunnilleen 10 vuoden päästä - lähitulevaisuudessa en osta Senaatti-kiinteistöt -yhtiöltä tai mistään muualtakaan vielä mitään rakennusta. Niin, ja onneksi nykyisin on mahdollista asentaa kunnallistekniikkaa melko edullisesti vanhaan rakennukseen verrattuna aikaan, jolloin vanhaa rakennuskantaa purettiin osin juuri siitä syystä, että kunnallistekniikan asentaminen olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi. Uusista mahdollisuuksista esimerkkinä talo, jonka eräs vanhojen rakennusten kunnostamiseen erikoistunut tuttavakirvesmies kunnosti: //vaunut.org/kuvasivu.php/45829 (Käyttäjä muokannut 27.05.2008 22:44) |