Kesäkuu 2008

Havainto

03.06.2008 12:58

Tampere uutisia: Risto 1088 siirretään mahdollisesti 14 kesäkuuta autokuljetuksena Siuroon. Autokuljetusta ihmettelen kun kiskot menevät 50 m päästä. Kunnostettavien veturitallien edustalle, kääntöpöydälle kunnostetaan Tampellan 1947 valmistunut veturi. Lähde://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/88711.shtml

Lähettäjä: Mika Björkqvist

Kommentit

03.06.2008 13:05 tlajunen Veturi on seissyt niin pitkään paikoillaan, että laakereiden kunnosta on tuskin takeita.
03.06.2008 14:07 TommiH Mitkä lienevät ne kaksi Tampellan tekemää (1900 ja 1947) veturia jotka tulee tallien edustalle?
03.06.2008 14:07 Teppo Niemi Ja mitenkä Mika n mielestä saataisiin kiskoille? Rakentamalla rataa, nosturilla vai miten? Entä sitten Siuron päässä? Kokokaiskustannukset ovat maanteitse varmastikin edullisemmat. Mikalle lisää pohdintoja voisi saattaa metrovaunujen kuljetuksesta Otanmäkeen saneeraukseen, vaikka raideyhteys on valmiina molemmissa päissä perille asti.
03.06.2008 14:17 Teppo Niemi Eiköhän uudempi liene Pikkujumbo Eli Tk3 1140, joka on ollut Saviolla olleessa sisähuvipuistossa. Ja vanhempi lienee taas Tampellan vanhalla tehdasaluella oleva muistomerkkiveturi.
03.06.2008 14:52 TommiH Eli vanha mänttäläinen saa uuden kodin :)
03.06.2008 15:09 Mika Björkqvist Tuo 1947 rakennettu veturi voi olla se samainen joka seisoskeli 90-luvulla Nekalassa Vesilaitoksen pihassa,lähellä paikkaa missä myöhemmin purettiin muutama dieselveturi ja siirrettiin pois Valmetin tekemä proto (nyt Hyyryläisellä) sekä Move66. ko höyryveturi oleili myös jonkin aikaa Viinikanratapihan erään terminaalin takana,veturin numeroa en muista,enkä pääse tarkistamaan sitä nyt mistään. Vanhempi veturi on Tampellan alueella muistomerkkinä.
03.06.2008 15:15 Mika Björkqvist Ehkä kokonaiskustannukset ovat veturin siirrossa edullisemmat maantiekuljetuksena. Nosturi tilataan Olkiluodon ydinvoimalaitokselta tekemään siirtoa Tampereen päähän. (oli juttua joskus että siellä ainoa nosturi joka jaksaa nostaa Riston). Nosturilla veturi kiskoille tampereella,vetämällä erittäihiljaisella vauhdilla Siuroon ja nostureilla kiskoilta uuteen säilytyspaikkaan. No ammattimiehet saa pohtia miten ja koska.
03.06.2008 15:32 Teppo Niemi Raiteille nosto vaatisi jännitekatkon, jonka laajuus riippuu kytkentäryhmistä ja kiristyskentistä sekä lisäsi vaatii myös ajojohtojen sivuun siirron. Siurossa jännitekatko koskisi koko Siuron ratapihaa. Ja jotta hinaus, vaikkakin hiljaista vauhtia, on mahdollinen hiekka poistettava laakereista ja huolehdittava tarvittavasta voitelusta. Varottavia esimerkkejäkin lienee löydettävissä museoveturien siirroissa. Eikös Vr5 jäänyt Haapamäkeen juuri hinausvalmisteluissa löydetyn laakerivaurion vuoksi. Sehän piti siirtää Hyvinkäälle muutaman muun museolle varatun veturin kanssa. Ja kyllä nyt Mika taitaa sekoittaa 1947 rakennettuun veturiin kaksi täysin eri veturia. Eikös se Nekalan veturi ollut Hv4 sarjan veturi ja aikaisemmin kuin vuonna 1947 valmistettu.