Kesäkuu 2008
Havainto
05.06.2008 10:04
Kilpailu ei ole tuonut tavarankuljettajia rautateille
Ratahallintokeskuksesta kerrotaan, että vain kaksi yritystä on tähän mennessä hakenut tavaraliikennelupaa Suomen rautateille.
Kumpikin veti hakemuksensa takaisin. Mäkitalon mukaan kilpailun esteenä on monimutkainen lupamenettely ja kaluston sekä henkilökunnan puute. Koulutettua henkiklökuntaa on ainoastaan VR:llä. Uusien yrittäjien on myös vaikea päästä VR:n omistamiin palveluihin.
Lähde: YLE Uutiset
Kommentit
05.06.2008 10:05 | Masa | Tarkoittaako tämä nyt sitä että myös Teollisuuden Raideliikenne on vetänyt hakemuksensa takaisin? Kovin tunkua ei rataverkolle liene siis tulossa. (Käyttäjä muokannut 05.06.2008 10:10) |
05.06.2008 10:10 | Pasi Kokkonen | Hip hurraa sosialistinen idiootti-Suomi. |
05.06.2008 10:14 | Aki Grönblom | Harmillinen juttu rautatiealan kehityksen kannalta. |
05.06.2008 10:15 | jpl | Kyllä tuo uutinen sen antaa ilmi, että TR Group veti hakemuksensa pois. EU on lisännyt tuota turvallisuusbyrokratian määrää sen verran, ettei kyllä ihmekään että näin tapahtuu. |
05.06.2008 11:10 | joht. Nyman | Moni asia ihmetyttää minua ja moni asia tulee yllätyksenä, mutta jostain kumman syystä tämä ei. |
05.06.2008 11:19 | Yppis | Ainakin HS:n 4.6.2008 mukaan Helsingin seudun bussiliikenteen palvelutaso sekä kaluston kunto ovat heikentyneet kilpailutuksen myötä. Samalla tavalla voisi käydä myöskin kovassa kilpailutilanteessa rautateiden tavaraliikenteen kanssakin, eli jossain vaiheessa tavaraliikenne muistuttaisi enemmin sosialismia kuin nyt. En minä tiedä, voisi käydä juuri päinvastoinkin eli liikenteen taso paranisi. Nyt ei ainakaan nähdä että kuinka olisi käynyt. |
05.06.2008 11:23 | jpl | Joskin puutavara-alalla matkustajat eivät ainakaan valita epätasaisesta kyydistä vaan uinuvat kuin tukki mistään piittaamatta. |
05.06.2008 11:58 | Esa Leskinen | Kilpailutus taitaa olla pian tulossa myös Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen. Sitä vartenhan Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on perustettu. Toivottavasti homma hoidetaan paremmin kuin linja-autoliikenteessä, jossa kalusto on nykyään koko lailla keikkabussien tasoa. |
05.06.2008 12:05 | joht. Nyman | Kilpailutus? Jotain outoa huminaa kuuluu nyt mun korvista, en kyllä tosin näe mitään, mutta jotain ihmeellistä höpinää raideliikenteestä ja kilpailutuksesta olen ikään kuin aistivani. Taisi olla kangastus. |
05.06.2008 12:35 | tlajunen | Esa, uudet Sm5-junat eivät ole varsinaista kilpailua. Vain kalustonhankinta ja -hallinnointi on "ulkoistettu". VR niitä edelleen liikennöi. Henkilöliikenne ei ole vielä avautumassa kilpailulle, edes pääkaupunkiseudulla. |
05.06.2008 12:41 | Ville Saarelainen | Kilpailu on nyt "sallittua", mutta valtiolla on VR:n omistajana oma lehmä ojassa, joten käytännön puoli on jätetty mahdollisimman vaikeaksi. Toisekseen kuinka moni VR:n kuljettaja on valmis loikkaamaan kilpailijalle, joka voi hyvinkin mennä konkurssiin puolen vuoden kuluttua? Sen jälkeen on aika noloa mennä hattu kourassa kyselemään VR:ltä, että pääsisikö sitä vielä takaisin. |
05.06.2008 13:03 | jpl | Työelämässä ei mikään ole noloa... yrityksiä kaatuilee aina välillä, jolloin se on jopa aika tavallistakin pyrkiä takaisin jonnekin, missä on aiemmin ollut. |
05.06.2008 13:51 | Esa Leskinen | tlajunen: Olet oikeassa. Taisin mennä hieman liikaa asioiden edelle. |
05.06.2008 18:11 | tane | Jotenkin tullut tuosta TR Group'sta sellainen kuva, että aika pienillä resursseilla ollaan liikkeellä, ikäänkuin ajatus olisi ollut laittaa homma pystyyn ja myydä sitten pois. Kukas tämä toinen yrittäjä sitten oli? |
05.06.2008 18:26 | LasseH | Olisiko ollut Spacecom? Ja laitetaan vielä linkki itse juttuun: //www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id92717.html |
05.06.2008 20:18 | Tuomas Pätäri | Eikö toinen firma ollut se virolainen? Vai onko se juuri tuo Spacecom? |
05.06.2008 20:28 | Masa | Spacecoam on juurikin se virolainen firma joka yritti tunkea ajamaan malmiliikennettä Venäjältä Kokkolaan. |
06.06.2008 22:58 | Dakkus | Spacecom oli jokseenkin pseudovirolainen. Sehän on venäläisten omistuksessa kokonaan, ideana vaan on että kun firmalla on etäpesäke EU:n sisällä, on asiat helpompia. Sääli kyllä, että TR:n juttu kusahti. Olisiko johtunut kulunvalvontalaitteista? Ja jos, niin eikös kannattaisi vetää joku EU-oikeusjuttu pystyyn? |