Kesäkuu 2008

Havainto

11.06.2008 08:50

Luonnonsuojeluliitto ja VR yhteisiin perinnemaisematalkoisiin

Suomen luonnonsuojeluliitto ja VR ryhtyvät yhteistyöhön perinnemaisemien kunnostamiseksi. Valtakunnallisessa hankkeessa Luonnonsuojeluliitto kunnostaa VR:n tuella kymmeniä umpeutumassa olevia perinnemaisemia.

Lisää: //www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_424.html

Lähettäjä: Eero Heinonen

Kommentit

11.06.2008 11:58 Epa Junamatkalla tulisi olla tarjolla ohitettaviin maisemiin liittyvää tietoa. Kulttuurimaisemien esittelyjä voisi olla nähtävillä junien infomonitoreilla. Äänet olisivat kiinnostuneille kuultavissa nappikuulokkeilla tai vanhoissa videovaunuissa myös ilman kuulokkeita. Painettuina maisematietopakettien graafinen ilme voisi muistuttaa ravintolavaunun ruokalistaa, joita en muista ikinä nähneeni revittyinä tai roskien joukossa.
11.06.2008 12:03 Iso Vaalee Pidän tätä kampanjaa kauniina ja vastuullisena tapana hoitaa maamme kaunista maisemaa, mutta ristiriita firman omien ratapihojen rojukasoihin, dieselveturien laajamittaiseen tarpeettomaan tyhjäkäyntiin ja niiden moottorien kehnoon kuntoon on valtava. Mutta kieltämättä taitavaa vihermarkkinointia.
11.06.2008 12:07 Epa Vr:n juhlavuoteenkin sopisivat normaalit tai erityiset junavuorot, joilla korostetusti huomioitaisiin rataympäristöjen maisemia ja niiden historiaa.
11.06.2008 18:33 Esikammio Mitä Iso-Vee tarkoittaa dieselveturien moottoreiden kehnolla kunnolla? Vanhanaikaista tekniikkaa saattavat ollakin, mutta että kehnossa kunnossa? Jos ne olisivat loppuunajettuja, niin tuskin matka jatkuisi varikon kääntöpöytää pitemmälle.. ;) Varikot vaihtavat jatkuvasti peruskorjattuja moottoreita vetureihin tietyn kilometrimäärän tullessa täyteen(ennakoivasti). Kunnossa oleva Pielstick ei kömäytä kuin käynnistyksessä, ja MGO:t savuttavat osakierroksilla rakenteensa vuoksi. Mutta jos rehellisiä ollaan, niin kyl määki haluaisin nähdä vaikka deeverin keulalla EURO5-luokituksen täyttävän huippunykyaikaisen dieselmoottorin. Sääli vaan, että kumipyöräpuolen EURO-luokittelu ei koske raideliikennettä.
11.06.2008 19:13 pia eemeli Lisäisin vielä tuohon Epan lanseeraamaan ajatukseen riittävän hitaasti puksuttelevat junat, niin että junan ikkunasta ehtisi ihailla kunnostettuja perinnemaisemia!
12.06.2008 08:44 Eero Heinonen Näkisin mielummin uusia dieselvetureita, se olisi todennäköisesti edullisempi kokonaisratkaisukin kuin alkaa uusimaan deevereitä. Esikammion kanssa olen samaa mieltä moottoreiden kunnosta, varsinkin kun eräs kankikonesarja loppuunajettuine koneineen on käytännössä pois pelistä. :)
12.06.2008 10:28 Iso Vaalee Ilmeisesti on sitten täysin aistiharhaa, että MGO-moottoreiden savutus on viime vuosina lisääntynyt? Todettakoon, että Dv12-veturien laajassa saneerauksessa vähiten kajotaan siihen komponenttiin, joka eniten ympäristöön vaikuttaa, eli moottoriin.
12.06.2008 11:08 Eero Heinonen Deeveriin on helppo aiheuttaa ketjureaktio: muutat jotain osa-aluetta moottorissa - joudut kohta muuttamaan monia muita moottorin osa-alueita, etkä välttämättä pääse paljoa parempaan lopputulokseen. Jos koko koneen vaihtaa modernimpaan (lue tehokkaampaan), saisi mitä todennäköisimmin uusia koko voimansiirron. On varmaan aika hankalaa alkaa aistihavaintoja vertailemaan, varsinkaan netin välityksellä, mutta yksi juttu tulee mieleen: Deevereiden tekemät vaihtotyöt ovat lisäntyneet huomattavasti viime vuosina koko maan alueella. Vaihtotöissä kone on usein hieman viileä ja MGO:lle on ominaista levittää kitkerää käryänsä viileänä ja vajailla tehoilla. Vaihtotöitä on mukavaa ja helppoa seurata pitemmän aikaa ratapihan reunalta ja kun Deeveet ovat kyseisissä töissä entistä enemmän entistä useammilla paikoilla, niin varmaan havainnotkin savusta lisääntyvät. Tai ainakaan en itse kovin pahoja käryjä ole ehtinyt haistella, kun Deevee tai vaikka kolme suhahtaa ohi linjalla täysi veto päällä...;) Mutta summa summarum, uusia dieseleitä niin vaihtotyö- kuin linjapuolellekin sopisi varmasti VR:n laivastoon.
12.06.2008 21:04 Jukkis Ihan muuten vaan tiedoksi, että EURO-luokitukset kyllä koskevat myös raideliikenteessä uusia dieselmoottoreita, vaikka tietyn kilowattirajan jälkeen päästörajat ovatkin olleet sallivampia, eivätkä nuo ole tainneet ihan samaa tahtia voimaankaan tulla. Mutta on se ruuvi kiristymässä veturitehtaidenkin moottoritoimittajien peukalon ympärillä. Ja tietysti siihen on sittenkin ollut jätettävä porsaanreikä, eli tuo ilmaus "raideliikenteessä uusi," mikä siis tarkoittaa että niin kauan kuin VR vaan suinkin pystyy pitämään deeverien MGO:t liikkeellä, ne saavat kömyttää ihan niin paljon kuin huvittaa. Manner-Euroopan puolella on muuten ollut suosittua tuo veturien uusiminen moottorin ja voimansiirron, ja samoin tein kaiken muunkin rungon yläpuolisen osalta. Liekö sitten suosioon kuitenkin vaikuttanut, että uusien deeveri-isovaalee - kokoluokan veturien tuotantokapasiteetti oli pitkään myyty vuosiksi eteenpäin.
12.06.2008 23:10 jtt Varmaan esim. MTU:n ja Caterpillarin valikoimasta saattaisi löytyä sopiva vaihto-ehto MGO:lle, Itävallassa mm. 2070-sarjan vaihtoveturi on varsin "hiljainen" ulospäin.