Heinäkuu 2008
Havainto
14.07.2008 22:49
Veturinkuljettajan ammatti houkuttaa tuhansia hakijoita:
//www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Veturinkuljettajan+ammatti+houkuttaa+tuhansia+hakijoita/1135237879415
Kommentit
15.07.2008 00:13 | mok | Monilla aikuisilla hakijoilla ongelma on koulutusajan elämän rahoitus. Monilla on asuntolainaa ja perhe on jo perustettu. Juuri näillä parhailla elämänkokemusta ja työkokemusta omaavilla ihmisillä onkin huonoimmat mahdollisuudet alkaa vajaan vuoden kestävä koulutus - sinne pääsemisestä puhumattakaan! Ja sitten tulee vielä palkkaus. 3000 euron kuukauspalkka ei nykyelämässä ole mikään saavutus. Eläminen maksaa niin paljon, että jos asuntolainan jälkeen pitäisi elättää vielä perhe normaaline menoineen, ei veturinkuljettajan ammatti tule valitettavasti kysymykseen. Kaikki riippuu tietysti tulojen ja menojen erotuksesta, ja koulutusaikana järjestelykysymyksistä. Mutta silti. |
15.07.2008 00:18 | Leksa | Ei se eläminen nyt NIIN kallista ole. Ja uskoisin, että moni vek on jollain tasolla "kutsumusammatissa" että tuon vuoden rahoitus onnistuu, vaikka sitten hieman elintasosta tinkien. Ts. tuskin kukaan väkisten eläen kurssilla on. (että kun on pakko opiskella vekiksi kun ei muuta oo) |
15.07.2008 00:29 | tlajunen | Tilastokeskuksen tuoreimman (vuodelta 2006) yksityisen sektorin kuukausipalkkatilaston mukaan 3000 on jonkin verran keskiarvon yläpuolella, kun otetaan huomioon kaikki työntekijät - hieman alapuolella, kun lasketaan vain miehet. Näin pari vuotta myöhemmin tilanne voi jo olla toinen. Toki koko uran palkkakeskiarvo on hieman korkeampi, ikälisistä ja vastaavista johtuen. En pidä palkkatasoa ihan mahdottoman huonona, ja palkkakin on vain osa työn "eduista". Kursseille on useinkin valittu henkilöitä, jotka katsovat, ettei homma vain kannata. Itselläni ei ollut juurikaan lainaa, lisäksi säästin jonkin verran rahaa siirtämällä edellisen duunin kesälomia koulutusajalle, sekä ottamalla viisinumeroisen summan euroja pankista, johon tosin vaadittiin takaus. |
15.07.2008 01:21 | mok | Monet ovat eläneet ja tehneet kauan muuta kuin veturinkuljettajan työtä. Monet ovat oikeasti paljon vanhempia kuin 20-vuotiaita ja silti ovat vakuuttuneita siitä, että veturinkuljettajan ammatti on kutsumustyö. Kuitenkin, jos tällainen ihminen on luonut elämänsä perustan tietylle tulotasolle, ei veturinkuljettajaksi kouluttautuminen (palkaton) ja varsinainen työ välttämättä ole mahdollista tulojen suhteen. Lainatkin on maksettava oli kutsumusta tai ei. Topin esimerkki kertoi juuri tuon vihon viimeisen oljenkorren työssäkäyvän ihmisen mahdollisuuteen ko. ammatin vaihtoon. En halua kertoa onko Topilla kuinka suuri perhe/ kysyä kuinka paljon asuntolainaa. Olennaisinta on kokonaisuus. (Käyttäjä muokannut 15.07.2008 01:22) |
15.07.2008 09:11 | Aleksi Kallio | Samaisessa jutussa puhuttiin konduktöörin palkasta. Onko todella niin, että kaikkine lisineenkin 3 vuotta työssä ollut konnari tienää 2200e/kk? Se on suunnilleen saman verran kun kertoverto ala-asteen opettajalla, ja työaika on pikkasen eri.. |
15.07.2008 09:30 | Jarkko Korhonen | Pidän vek palkkaa varsin kohtuullisena. Siihen nähden että itse akateemisella alalla (yläaste, aineenopettaja, koulutus lukion jälkeen 6,5 vuotta) katsoin viimeistä palkkakuittia ja siinä seisoi 200 e pienempi kuukausipalkka nykyisellä tuntikehyksellä. Onhan meillä tietysti tämä 10 viikon loma kesällä ja "vain" 24 tuntia viikossa opetusta, johon sisältyy viikosta riippuen 5-15 tuntia valmistelua, kokouksia, vanhempainiltoja, kokeen korjausta, erilaisia järjestelyjä jne. Mutta kyllä sillä pärjää. Kyse on siitä, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Näillä tuloilla ei osteta kolmiota Katajanokalta. No nyt karkas sivuun =). Elämässä minusta tärkeintä on unelmien toteutus ennemmin kuin raha. Vek voi olla juuri joidenkin se ainut oikea ammatti, kuten toisilla vaikka pilotti. Kyllä sen rahan vuoden koulutukseen aina saa ellei ole itseään syvään velkaloukkuun laittanut. (Käyttäjä muokannut 15.07.2008 09:33) |
15.07.2008 10:32 | eliitti-karhu | Ja mikäs oli lähihoitajan palkka ja niiden työajat? Ympäripyöreitä päiviä ja työ raskasta. Osa työstä siistiä sisätyötä, mutta entäs nää sairaalassa tai ampulanssissa työskentelevät? Mitäs he saavat? ~1800-1900¤/kk + lisät (ei kovinkaan suuret)?? Ei sillä juhlita.. On heilläkin perheet.. Jos veturinkuljettajan tuloilla ei pärjää asuntolainan jälkeen, on tainnut vekki ostaa kalliin lukaalin... |
15.07.2008 10:55 | Leksa | Jep, kyllä tuo liksa on mielestäni ihan linjassa. Mulla jää ny suunnilleen tuon 2300 kuussa käteen, oon 2vk töissä ja 2vk (palkallisella) vapaalla ja 6vk kesäloma kerran vuoteen. Mutta kyllä tuo vekin ammatti kiinnostaa niin kovin, seuraavaa hakua odotellessa =) |
15.07.2008 12:01 | *Sampo* | Tuossa uutisessa ei puhuttu mitään siitä, mitä kaikkea edellytetään vekiksi/konduktööriksi haluavalta? 18-vuotias pitää varmaan toki olla, mutta minkä alojen aiempaa koulutusta ja työkokemusta valinnoissa eniten kaivataan? Ja mihin muihin asioihin valinnoissa erityisesti kiinnitetään huomiota? Vaatimuksia riittänee, kun ottaa huomioon sisäänotettujen ja hakeneiden määrän suhteen. Itsekin harkitsin yläasteiässä vekin uraa. Ja toinen asia: HS:n uutisessa mainittiin, ettei VR:n kaikkiin työpaikkoihin riitä hakijoita. Mistähän työpaikoista tässä mahtaa olla kyse? (Käyttäjä muokannut 15.07.2008 12:03) |
15.07.2008 12:07 | *Sampo* | Tuohon palkanriittävyyskeskusteluun vielä: uskon, että tuo vekin n. 3000 euron kuukausipalkka kyllä riittää elämiseen, kun rahankäyttö on järkevää. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vaatimattomuutta voitaisiin opetella nykyajan pröystäilevässä kulutuskulttuurissa enemmän. Kansainvälinen inflaation nousu varmaan opettaakin tähän... |
15.07.2008 12:25 | Jokelo | Ei taida konnarin palkka mikään tähtitieteellinen olla, mutta kuka näitä töitä rahan takia tekisikään? :) |
15.07.2008 15:43 | joonsalm | tuo palkka ei kyllä tiedä todellisuudesta mitään esim vanhat kuljettajat tienaa kyllä vähän toista luokkaa!! |
15.07.2008 15:43 | 4Axl | Itseäni ei perheeni sekä lainani haitannut kouluun hakemiseen.Kyllä sitä selviää ja vieläpä ilman lisä lainaakin,on vain kyse siitä mitenkä on elämäänsä rahallisesti hoitanut/hoitaa.Toki se asuntolaina vaikeuttaa varmasti asiaa,mutta saavuttaaksen sen mitä haluaa joutuu sen eteen hiukan vaivaa näkemään.Kaikki kun ei tipu kultaiselta tarjottimelta suoraan suuhun. =) Tiukkaahan tuo teki,mutta tässä sitä vielä ollaan ja tavoite saavutettuna. |
15.07.2008 15:52 | Karri Pietikäinen | Kyllä minäkin olen konduktöörin palkalla mukavasti pärjännyt ja rahaa on jäänyt myös elämiseen. |
15.07.2008 15:53 | tlajunen | joonsalm, tuossa olikin kyse nimenomaan tuoreen kuljettajan palkasta. Vanhat työntekijät tienaavat nuorempia enemmän lähes kaikilla aloilla. Lisäksi uutinen puhui "yli 3000 eurosta", ja olenkin ymmärtänyt, että (bruttona) sellainen 3300 on nuorilla kuljettajilla aivan mahdollinen. Saas nähdä. |
15.07.2008 15:58 | joonsalm | aijaa! sorry en ajatellut! itse kyllä nautin nuoremman kuljettajan palkkaa hyvin sillä pärjäilee mutta lisäpalkkiot ne ratkaisee kaikki riippuu tehdyistä töistä mitä kohdalle sattuu! |
15.07.2008 16:02 | Robert Sand | Minä olen nuori kuljettaja ja minä pärjään kyllä tommosella palkalla! Jää rahaa ylikin vaikka minulla on perhe ja rahaa syövää harrastus. //vaunut.org/kuvasivu.php/49952 Mitä on sitten hyvä palkka??! |
15.07.2008 16:04 | Jarkko Korhonen | Ilahduttavaa että joukossamme on myös niin harrastajia kuin eri rautatieammattilaisia. Tulee laaja näkökulmakenttä esiin kommentoinneissa. |
15.07.2008 19:31 | Jokelo | Robert: hyvä palkka on sellainen, että voi 45-vuotiaana jäädä eläkkeelle ja nauttia tulojensa koroista loppuelämä. =) |
15.07.2008 19:51 | AH | Onpa teillä hyvät palkat. Paljonkin vähemmällä tulee toimeen (kun on pakko siis). Vaan veturinkuljettajan palkkaa en tosiaankaan kadehdi. Kuka voi painella pilkkopimeässä (tai valoisallakin) sata tonnia ympärillään ja tuhansia takanaan kohti kuitenkin jossain määrin epävarmaa tulevaisuutta. Jos jotain on edessä, niin halleluja... |
15.07.2008 19:57 | Esikammio | Kun kerran rautatiealan palkoista oli kyse, niin käsittääkseni myös liikenteenohjaajilla on varsin "kohtuullinen" palkkataso... |
15.07.2008 22:02 | John | Pikkupoikana haavelin, että viikolla olen veturinkuljettaja ja viikonloppuisin mäkihyppääjä. Ei tullut kumpaakaan, onneksi Vr:lle ja Suomen Hiihtoliitolle! |
15.07.2008 22:52 | Iso Vaalee | Eliitti-karhu, onhan se (valitettavasti) selvää, että kun miesvaltaisen alan työntekijä käyttää konetta, jonka käyttämisessä ei tarvita juuri mitään älyn lahjoja, siitä maksetaan enemmän kuin jos naisvaltaisen alan työntekijä hoitaa ihmisiä ja pelastaa henkiä. |
15.07.2008 23:22 | 4Axl | Onko rivien välistä luettavissa katkeruutta? Maailma ei aina ole reilu. |
15.07.2008 23:39 | tlajunen | Ei lähihoitajat henkiä juuri pelasta, se on muiden ammattilaisten hommaa. Ambulansseissa lähihoitajat tekevät lähinnä potilassiirtoja, kiireelliset tehtävät hoitaa (palomies-)sairaankuljettajat. Tämä tällaisena tarkennuksena, toki palomiehille ja sairaankuljettajillekin maksetaan aivan liian vähän työn raskauteen nähden. Fakta vain on se, että päteviä työntekijöitä tuolle alalle saadaan halvallakin. Muille mainituille aloille ei sitten halvalla pätevää porukkaa välttämättä saakaan. |
16.07.2008 00:21 | Iso Vaalee | Ei ole reilu, ei. Silti sitä epäreiluutta ei tarvitse hyväksyä. Joskus ajoin linja-autoa ja vein aamulla naisia sairaalaan töihin. Hävetti, että oma palkka mokomasta helposta ratinkääntelystä ja ihmisille juttelusta oli parempi kuin monen heistä. |
16.07.2008 00:30 | jtt | Varmaan olisi Jonille tullut ongelmia järjestellä "hyppyjään" viikonloppuisin, jolloin myös junia kulkevat... Ammatin suurena varjopuolena on sukulaisuus- ja ystävyys-suhteiden hoito, sukujuhlat viikonloppuisin ja harva "normaali" kaveri lähtee viettämään esim. juhannusta tiistai-iltana, kun itselle sattuu vapaa-päivä tuolloin. Vasta myöhemmin tulee mieleen haikeudella nuo menetetyt hetket, joiden uudelleen luominen tuntuu olevan erittäin vaikeaa. Toisaalta ei tuo koneen käyttö niin paljoa vaadi, tekee vain oikeat ja nopeat ratkaisut niiden vaativalla hetkellä, valitettavasti ei riitä pelkkä "enterin" painaminen ja uudelleen yritys. |
16.07.2008 12:41 | John | Jorma, ensiksi tajusin, että meillähän ei ole mäkiä! Köukarilla oli puumäki, jossa Eino Kirjosen ennätys oli 38,5 m, ellen väärin muista. Sitten sekin mäki vain hävisi. Kuljettan ammattiin liittyvät nurjat puolet tulivat selville vasta sitten. - En osaa ottaa kantaa korvaukseen tai verrata sitä toiseen ammattiin, mutta tärkeää työtä tekevät. Akateeminen työura ei ole läheskään niin rahakas kuin kuvitellaan... |
16.07.2008 12:42 | John | .. siis kuljettajan... tietenkin! |
16.07.2008 15:37 | pia eemeli | Semmoista se, unelmat romuttuvat kun elämän karut realiteetit astuvat kuvaan... |
16.07.2008 16:43 | Jape Ruotsalainen | Menee ohi junaharrastuksen tämä kommentti, mutta tuo Lajusen "tarkennus" on kyllä nyt enneminkin harhautus. Kyllä kiireellisessä sairaankuljetuksessa työskentelevät muutkin kuin palomies-sairaankuljettajat. Suomessa kunnilla on sairaankuljetuksesta järjestämisvastuu siten, että ne voivat joko järjestää sen itse tai ostaa (yksityiseltä, palolaitokselta, spr). Suurissa kaupungeissa usein palvelun tuottaa palolaitos, jolloin ambulansseissa tapaa palomiehiä. Mutta suurimmassa osassa Suomea palvelun tuottaa yksityinen, jolloin henkilöstö koostuu suurimmalta osin terveydenhuoltoalan henkilöistä (joista suuri osa lähihoitajia!). Ja palolaitoksilla on lisäksi usein jaettu ambulanssit perus- ja hoitotason autoihin. Perustaso ajaa lähinnä kiireettömiä tehtäviä ja siirtoja, ja juuri näissä autoissa työskentelevät palomies-sairaankuljettajat. Hoitoyksiköissä, joissa on lääkkeet ja vehkeet, työskentelee pääosin sairaanhoitajia/ensihoitaja amk -tutkinnon suorittaneita (vaikka työnantaja onkin palolaitos). Eli kyllä (lähi)hoitajat enemmän ajavat kiireellisiä tehtäviä kuin palomies-sairaankuljettajat, mikä mielestäni on ihan järkevää: hoitoalan ihmiset hoitavat. Uusi lääkelaki myös kieltää lääkkeiden annostelun palomiehiltä. Laki tulee voimaan muutaman vuoden siirtymäajalla, joten suuntaus siihen, että palomiehiä ei kiireellisissä ambulanssitehtävissä juuri enää ole, on koko ajan lisääntymässä. Toki palomies voi olla käynyt myös esim. sairaanhoitajatutkinnon, jolloin hän voi sekä sammuttaa tulipaloja että olla ambulanssissa hoitamassa, mutta "pelkät" palomiehet eivät juuri saa ambulanssissa itsenäisesti (enää) toimia. Ja mainittakoon nyt vielä, että kyllä kaikki ambulanssissa töissä olevat henkilöt voidaan laskea "hengenpelastajiksi", jos kyseistä termiä nyt välttämättä halutaan käytettävän, sillä mainitsemasi potilassiirto voi milloin vain muuttua kiireelliseksi tehtäväksi, ja silloin on osattava toimia, olipa taustatutkinto mikä tahansa. Ensihoidossa toimivien palkkaan en ota kantaa muuten kuin että liian pienellä tekevät. :) (Käyttäjä muokannut 16.07.2008 16:46) (Käyttäjä muokannut 16.07.2008 16:49) |
16.07.2008 16:58 | eliitti-karhu | Ja mitäs työtä tlajunen tekee, kun noin lähihoitajien töistä tietää? Esimerkiksi yksityisellä sektorilla lähihoitajat tekevät lähestulkoot samaa työtä kuin sairaanhoitajatkin (PK-seudun ulkopuolella)... Suurin ero perustason sairaankuljettajalla ja hoitotason sairaankuljettajalla yksityisellä sektorilla on palkka. Kiireetön mummokyyti voi koska vain muuttua A-kiireellisyysluokan tehtäväksi, jolloin jopa sen sairaanhoitajan rinnnalla mitään tietämättömän lähihoitaja-koulutuksen saaneen sairaankuljettajankin on osattava toimia nopeasti ja ammattitaitoisesti. Ensihoidon ko:ssa toisen asteen kouluissa lähihoitajille annetaan IV-koulutus (Suonensisäiset pistot). Edes sairaanhoitaja (ambulanssissa useimmiten ensihoitaja-nimikkeellä) ei saa käyttää tiettyjä lääkkeitä ilman lääkärin lupaa. Sama juttu lähihoitajien osalta. He voivat pistää samat lääkkeet, jos lääkkeen antoon käytettävään menetelmään on koulutus. "Ei lähihoitajat henkiä juuri pelasta", tlajunen. Kukas sitten? Voidaan ne potilaat toki hoitamattakin jättää.. Ja tälle edustamalleni alalle saadaan halvalla työntekijöitä siksi, koska joillakin ei ole muita vaihtoehtoja ja päättäjät katsovat, että työ on helppoa. Helppoahan se onkin siihen asti, kun jotain vakavaa sattuu. Nappia naamariin niin kaikki on hyvin. Pyh. Suuremmissa kaupungeissa on sitten erikseen pelastuslaitoksen ylläpitämät ambulanssit, jotka suorittavat kiirekeikat ja yksityiset ajavat vain siirtoja... Palkka on pieni niin kauan, kuin jollekin isolle päättäjälle tai hänen lähisukulaiselle sattuu jotain vakavampaa.. Näin se on aina ollut. Jape ehtikin ensin... :) (Käyttäjä muokannut 16.07.2008 16:59) (Käyttäjä muokannut 16.07.2008 17:00) |
16.07.2008 19:43 | tlajunen | En voi vastaankaan väittää, oikeassa varmasti olette. Olen perustanut käsitykseni uusimaalaisen kaupungin järjestelyihin, missä tosiaan palomies-sairaankuljettajat ovat hoitaneet berttakeikat. Yksityiset sitten ajaneet siirtoja. Työpaikkahan on tällä rautatiealalla, mutta olen paikallisen VPK:n jäsen, jonka kautta on hoitoalaan törmäillyt. (Jännä muuten, miksi pitää "olla jossain töissä", että olisi ylipäätään mahdollisuus tietää asioista jotain.) |
16.07.2008 19:54 | Leksa | Tuosta sukulaisuus ja ystävyyssuhteiden hoidosta muuten... Kuten aiemmin jo kirjoitin niin teen itse töitä rytmillä 2 viikkoa töitä (8h työ - 8h vapaa eli keskim 12h/vrk), 2 viikkoa vapaata. Ja tästä johtuen on esim frouvalla ollut pieni sopeutuminen ja muutoinkin on tullut hassuja tilanteita kun soittelee sunnuntai-maanantai välisenä yönä että hei lähdetäänkö soittojuottolaan. En tiedä oletteko te vek-henkilöt huomanneet samaa että ystäväpiiri alkaa väistämättä jossain vaiheessa siirtyä työkavereiden suuntaan? |
16.07.2008 20:09 | tlajunen | Tein aiemmin vajaan yhdeksän vuoden ajan vuorotöitä siten, että puolet vuoroista olivat 06-18, ja puolet 18-06, osa viikonloppuina. Kaveriporukka säilyi, onneksi. Kuskihenkilönä olen vasta sen verran hitusen aikaa ollut, että itse kysymykseen vastaan vain "aiempaan vuorotyökokemukseen perustuen: en usko". Enemmän tuo em. VPK-harrastus on kaveripiiriä muuttanut, sekin onneksi lähinnä "lisäävästi", ei "korvaavasti". |
16.07.2008 20:51 | eliitti-karhu | En tarkoita että pitäisi olla töissä jossain että tietäisi. Kuulostit vain tlajunen siltä, että sinulla olsisi varmaa tietoa. Siksi heräsi vain mielenkiinto siitä, mitä teet työksesi. :) Ja se on täysin totta ja vapaapalokuntatoiminnalle ominaista, että kaveripiiri kasvaa. Joskus joillekin käy ikävästi niin, että veparit korvaavat entiset kaverit, mutta pääasiassa ko. harrastus tuo vain rikastaa kaveripiiriä. Olen itse ko. asian huomannut. :) (Käyttäjä muokannut 16.07.2008 20:54) |
16.07.2008 21:12 | 4Axl | Miksi vuorotyö muodot "muuttaisi" ystäväpiiriä? |
16.07.2008 21:38 | tlajunen | Siinä on potentiaalia sille, että on yhä vaikeampi löytää yhteistä aikaa kavereden kanssa. Voi käydä niin, että ainoat samaan aikaan vapailla olevat ovat toisia vuorotyöläisiä. Kaverusten yhteisten rientojen järjestäminen vaatii vähän enemmän suunnittelua, onneksi meillä se toimii hyvin. |
17.07.2008 00:15 | 4Axl | No kyllähän aina pitää hiukan vaivaa nähdä kaveri/ystävyys suhteiden ylläpitoon ihan siinä missä muunkin sosiaalisen elämän ylläpitoon.Kumma juttu se vaan on? Mikä saa täällä porukan aina vääntäytymän sivuraiteille näissä jutuissa? Eikös tänne jo tällä spekulaatio ilmiöllä kannattaisi avata oma keskustelu foorumi jossa jengi vois ruuvata,vääntää ja säätää hassuja satuja? Nyt tuntuu aina ne satuilut tulevan tänne etusivulle,no toisaalta ihan sama.Tämähän on mitä mainiointa ilta huumoria luettavaksi. =) |
17.07.2008 15:53 | Antti Laajalahti | Jos nyt poiketaan asiasta takaisin alkuperäisen aiheen piiriin niin ratapuolen ammatteihin ei ole ollut toivottua hakijamäärää. Näin isot pojat kertoi keväällä. Ehkä työn riittävyys on yksi syy joka houkuttaa rautatieammatteihin. Ehkä tulevaisuudessa mahdollinen kilpailu osaavista ammattilaisista useiden toimijoiden kesken leventää rautatieläistenkin kapeaa mutta pitkää leipää ja tuo jopa jotakin höystettä leivälle margariinin lisäksi. :-) |
17.07.2008 21:08 | sampo | Sori nyt vaan Jtt, mutta tossa sun kommentissa tulee komeesti esille joillekin vanhoille VEKeille tyypillinen ajatusmalli... Romantisoidaan omaa työnkuvaa ja voivotellaan menneitä vuosia. Vielä kun olisit lisännyt perään, että yksikään päivä ei ole samanlainen:) Ei tämä työ kuitenkaan sen kummempaa ole kuin mikään muukaan (vuoro)työ. Perhesuhteet saa pidettyä kunnossa ja kavereitakin tapaa ihan riittävästi. Yhtään kaveriporukan tms. reissua ei ole tarvinnut jättää tekemättä "töiden takia". Ei tämän 3 vuoden aikana VR:llä eikä muissakaan vuorotöissä, joissa olen ollut. Enkä usko, että tarvitsee jättää tulevaisuudessakaan. Kuten varmasti tiedät, työkavereiden kanssa vuoroja voi vaihtaa päittäin ja esimiehenkin kanssa asioita voi järjestellä. Käsittääkseni VEKeissä on ja on ollut ihan jonkun verran ainakin SM-tason urheilijoita, vaikka junia ajetaan myös viikonloppuisin... |
17.07.2008 23:08 | jtt | Kyllä varmaan |
17.07.2008 23:09 | tlajunen | Offtopic (jälleen): onko sivustolle rekisteröitynyt yhtään veturinkuljettajaa, joka _ei_ ole tämän havainnon kommentointiin (vielä) osallistunut? :) |
17.07.2008 23:52 | John | Tai lasketaan kenestä keskustelijoista ei tullut koskaan veturinkuljettajaa taikka edes piiritason urheilijaa... johan Sampo juttuputken lykkäsit:) Mutta ihan hyvä, että tällaista keskustelua käydään ja selvää on, että suhde ko. ammattiin on tunteikas ja kuuma, mitä erilaisimpia latauksia sisältävää. Ei moni ammatti siihen pystyisi, ei ainakaan meikäläisen työputki. |
18.07.2008 00:49 | sampo | Olet Jtt varmasti osaltasi oikeassa tuossa, että meikäläinenkin saattaa myöhemmin muistella menneitä eritavalla. Itse olen vain vahvasti sitä mieltä, että vuorotöissä ollessa esim. parisuhde saattaa pysyä freesimpänä, kun ei joka ilta nyhjötetä kotona. Toisaalta pidemmät vapaat antavat arkityöläistä paremman mahdollisuuden vaalia, niin kaveri- kuin perhesuhteitakin. Ja sitten tuosta palkkauksesta: Vaikka koskaan ei voi olla täysin tyytyväinen palkkaukseensa (On muuten jännää, että edes "suurijamahtavajavaikutusvaltainen" VML ei arvosta jäsentensä tekemää työtä...), niin voisiko keskustelun aloittaja listata ne ammatit, joissa 9 kuukauden koulutuksella pääsee nauttimaan 40 000 euron vuosituloista. |
18.07.2008 11:19 | pia eemeli | Tuohon Sampon kommentti "ei tämä työ kuitenkaan sen kummempaa ole kuin mikään muukaan (vuoro)työ" sai minut ajattelemaan, että onko yhtään muuta (vuorotyö)ammattia, jossa töiden alkamis- ja päättymisajat ovat yhtä "hulluja" kuin veturinkuljettajalla? (Käyttäjä muokannut 18.07.2008 11:20) |
18.07.2008 13:56 | Jarmo Pyytövaara | Onko veturinkuljettajan peruspalkka n. 3000¤/kk ja kaikki erilaiset lisät erikseen, vai sisältyykö kaikki jo kyseiseen summaan? Mielenkiintoisia tilastoja löytyy mm. työnantaja järjestöjen sivuilta ja tilastokeskuksesta. Tilastokeskus, tulonsaajat, tuloluokittain 2006. Alle 40 000 ¤/vuositulot jää ko. tilaston mukaan 88,3 % tulonsaajista ja alle 30 000¤/vuosi 76,2 %. Millähän ne poloiset tulevatkaan toimeen??? Jos peruspalkka on 3000¤/kk ja kaikki lisät päälle, kokonais ansio taitaa mennä yli 43 000¤/vuosi. Silloin kuuluu jo kadehdittuihin kovatuloisten kansalaisten ryhmään (11,7 % tulonsaajista). Jos taloudessa on toinenkin puoliso työssä, kyllä niillä ansioilla, pitäisi pystyä elämään kohtuullisesti! Jos on todella tiukkaa ja rahat aina finitto, kannattaisiko tutustua vaikkapa Ojalan laskuoppiin?? Sieltä löytyy hyviä juttuja, joita voi soveltaa elävään elämään ja niitä soveltamalla talouskin tulee tasapainoon, jopa ylijäämäiseksi. Jos Ojala tuntuu vanhanaikaiselta, Excel on silloin, verraton apuväline! |
18.07.2008 14:27 | tlajunen | pia eemeli, monet lentoliikenteen ammatit, joissa työaika on sidottu lentojen nousu ja lähtöaikoihin. |
18.07.2008 14:34 | tlajunen | Jarmo, kokonaispalkka on tuo 3000:n pintaan, tai vähän yli. Sisältää siis lisät. Peruspalkka ja lisät löytyy veturimiesten työehtosopimuksesta //www.veturimiesliitto.fi/easydata/customers/vml/files/tyoehtosopimus/VML_tes__2007-2010_paino.pdf ...eikun sieltä laskemaan, sivulta 58 eteenpäin :) |
18.07.2008 17:18 | sampo | pia eemeli, monet rekkakuskit, bussikuskit, konduktöörit ja nuo mainitut lentäjät, lentoemännät ja stuertit. |
18.07.2008 22:00 | Lari Nylund | Palkkakeskusteluissa tulisi aina muistaa, että peruspalkka ja haittatyölisät kannattaa pitää kaukana toisistaan. Entäs kun sattuu kohdalle työjakso, jossa ei ole pyhä- tai yövuoroja? Lisät jäävät saamatta ja sitten sitä ihmetellään palkkakuitin viivan alla olevaa lukua - ollaan kaukana edellä mainituista "kovista palkoista". Heräämiset ennen kukonlaulua, nukkumiset keskellä päivää ja valvomiset keskellä yötä ovat vuorotyöläisen elämää, joista maksetaan pientä korvausta. Jonkun nekin hommat on hoidettava. |
19.07.2008 20:28 | Antti Laajalahti | Löytyykös toista ammattilaista jolla voi olla reilu 2000 ihmistä kyydissä ja hän aika pitkälle vastaa yksin ihmisten kuljettamisesta yöllä ja päivällä? Suurin osa nykyisistä kuljettajista ei ole 9kk kurssin käyneitä vaan pitemmän tien kulkijoita joilla minimissään meni 3,5 vuotta kuljettajakurssille pääsyyn, noin teoriassa. Käytännössä useimmilla liki 10 vuotta. En pyri vähättelemään muitten ammattien vastuuta, mutta kyllä veturinkuljettajalla on mielestäni aika suuri vastuu työssään. Jos hoidat työsi huolimattomasti saattaa seuraukset olla karmeat,ei yksin henkilöliikenteessä vaan myös tavaraliikenteessä jossa kuljetetaan aika suuria määriä VAK tavaraa. |
19.07.2008 21:16 | *Sampo* | Ei hyvää päivää, mikä kommentointi täällä on käynyt! No huh huh! Hienoa toki, että aihe on herättänyt aktiivista mielipiteiden vaihtoa. Näin pitääkin olla, sitähän tämäkin sivusto on tarkoitettu palvelemaan, vaikkei varsinainen foorumi olekaan. |
19.07.2008 22:23 | *Sampo* | Ja Sami Kaivosojallekin (sampo) tiedoksi, että en oikein tykännyt hyvää siitä, että olit jo varannut "sampon" itsellesi, kun aikoinaan jätin tunnushakemukseni Janne Määtälle. Mieluimmin esiintyisin vain etunimelläni, mutta ei sinun kuitenkaan tarvitse minun vuokseni ryhtyä nimimerkkiäsi muuttamaan. Esiinnyn sitten jatkossakin koko nimelläni, ehkä se jotakuta miellyttää enemmän kuin pelkällä etunimellä kirjoittelu, ja saattaa tuoda enemmän uskottavuuttakin. |
19.07.2008 23:26 | jtt | Aika harvoin tuli ajatelleeksi tuota "vastuuta", ehkä tärkeämpää oli oman hengen säilyttäminen, onhan kuljettaja ensimmäisenä junan "nokalla" kärsimässä virheellisistä arvioinneistaan. Mieleen tulee ammoin Tikkurilassa tapahtunut junan "ryöstö", kuljettaja pakeni jo paikaltaan ja poliisien aloittaessa operaatiotaan, tuli kuljettajalle mieleen ohjaamoon jäänyt työtakki ja eväslaukku, jotka hän kävi rauhallisesti noutamassa ennenkuin poliisivoimat aloittivat rynnäkön kaappaajan taltuttamiseksi (kyseessä oli viikonlopun T-juna Hki-Ri, yksikkönä Sm2 6100). Jos kuljettaja suoriutuu matkastaan hengissä, useimmiten myös matkustajat ja tavara pääsee turvallisesti perille, mikäli tuota matkustaja-määrää tai tavaran rahallista summaa alkaa kesken matkaa ajattelemaan ainahan sitä kuljettajalla olisi p...kat housussa (täysin henk.koht. mielipide, mutta aina päästiin puhtain housuin perille). Kuinkahan VR hoitaa uuden kaluston JKV-hankinnan, jos nytkin alkaa olla jo vaikeuksia saada varaosia alunalkaenkin vanhentuneeseen laitteestoon. |
20.07.2008 01:28 | mok | Näissä puheenvuoroissa on esiintynyt ammatin ulkopuoleinen, uusammattimainen ja ammattimainen näkökulma. Veturinkuljettajan ammattia on ruodittu puolueettomasta ja puolueellisesta näkökulmasta. Hienoa on se, että suunta keskustelussa on ollut positiivinen, ammattia kannattava ja kannustava! Uusien kuljettajien näkökulma veturinkuljettajan työhön on tulokkaiden ikätasosta johtuen sellainen, että vapaa-ajan sosiaalinen toiminta voidaan järjestää työvuoroihin soveltuvaksi. Noin parikymppinen kuljettaja on todennäköisesti perheetön, joten on aivan sama millaisia työvuoroja määräysesimies lykkää. Kun kuluu kymmenen vuotta, monien elämäntilanne on toinen. Perheenlisäyksiä on tullut monta kertaa, ja vapaa-aika kuluu moniin arkisiin askareisiin. Jos joku on tästä täysin epätietoinen niin voin kertoa, että vaipan vaihtamiseen, pukemiseen, riisumiseen, leikkimiseen, ruoan valmistukseen, pöydän kattamiseen, jälkien siistimiseen, pyykin pesuun, kuivaamiseen ja lajitteluun ja vaikka mitä muuta!!!! Kukaan teistä ei voi yleistäen ihmetellä miten veturinkuljettajan vuorotyö voisi vaikuttaa sosiaaliseen elämään ilman käsitystä siitä, millaisia vaihtoehtoja ihmisten elämässä on. Mitä tulee ajoon, Jorma on kokemustensa myöten oikeassa. Kyllä siellä veturin päällä ajetaan omaa(kin) takapuolta ajatellen, eikä vain työnantajan luoman brändin varjossa. Oma turvallisuus on myös muiden turvallisuutta. Palkkauskeskusteluun kommentoin, että uusien kuljettajien työehtosopimus on kurja monilta osin... Eläkeikä on venytetty mahdollisimman pitkäksi ja tulot on heikennetty vanhoihin kuljettajiin nähden. Tarjolla olevat vuorot ovat huonoja ja parhaimmat vuorot ovat vanhoilla kuljettajilla. Sen minkä olen kuullut uusilta kuljettajilta, kokonaiskuukausipalkka bruttona on ollut noin 2300e/kk. Eli reilusti alle tonnin vanhoihin kuljettajiin verrattuna. (Käyttäjä muokannut 20.07.2008 01:36) (Käyttäjä muokannut 20.07.2008 01:36) |
20.07.2008 01:34 | Jarmo Pyytövaara | Lari, eikös työstä saatu palkka ole kokonaispalkka? Johon sisältyy peruspalkka, aivan kaikki lisät ja mahdolliset muut palkkiot. Eikös työnantaja anna kerran vuoteen lapun, jossa on ansaittu summa? Eikä niin että, vähän sitä ja vähän tätä, tilanteen ja tarpeen mukaan. Suomessakin taitaa olla joukko ihmisiä, joilla ei ole kiinteätä kuukausipalkkaa, joiden palkka perustuu provisioon, tai palkkana on ”jakojäännös”. Silloinhan nämä ihmiset eivät tienaisi yhtään mitään, eikö vain? Haittalisä, mikä se on? Ai, kun saa olla työssä. Aika monet meistä, tekevät työtä viikon jokaisena päivänä, ei liene kovin poikkeuksellista, olla työssä lauantaina ja sunnuntaina. Eikö olekkin hienoa, kun on viikonlopun työssä, taivastella viikolla, kahtena tai kolmena päivänä kotona ja kaupungilla, se olisi hyvä ottaa erinomaisena mahdollisuutena, tehdä kaikkea ”kivaa”. |
20.07.2008 01:41 | mok | Korjaan kommenttiani koskien vanhojen kuljettajien keskimääräistä kuukausipalkkaa. Se on alueesta riippuvainen - alkaen 3000 eurosta -> (Käyttäjä muokannut 20.07.2008 01:42) |
20.07.2008 01:51 | mok | Toisilla on käsitys työnteosta, jota tehdään virka-aikaan 08-16. Tästä poikkeavasta työajasta on monenlaisia käsityksiä. Vaikka monet viikonloput ovatkin töissä kiinni, on tosiaan monia kivoja arkipäiviä vapaana, jolloin voi tehdä paljon mukavia asioita, joita arkiduunarit eivät voi tehdä. Oikeastaan vuorotyö antaa mahdollisuuden elää monipuolisempaa elämää, kuin normaali päivätyö. Miksi? Millaista vapaa-aikaa on nelisen tuntia ennen nukkumaanmenoa 5x viikossa, ja palautumiseen menevä vapaa viikonloppu? Toivottavasti kukaan ei sano menevänsä nukkumaan aina yömyöhään ja heräävänsä aina viideltä. Elämä on ihan oikeasti valintoja täynnä. |
20.07.2008 09:19 | Ile M. | (Käyttäjä muokannut 20.07.2008 09:29) |
20.07.2008 11:08 | Antti Laajalahti | Ammattia valitessa nuo hyödyt ja haitat pitäisi tiedostaa ja osata panna puntariin.Kuten yötyö toisessa vaakakupissa, mitä se antaa, no päivällä vapaata,samoin viikonlopputyöt. Helpottaa monien asioitten hoitoa kun esim. monet kaupat, toimistot ym. ovat yöllä kiinni. Taikka jos aiot rannalle niin ei tarvitse mennä kuun ja tähtien valossa. Moniko malttaa nousta katsomaan toukokuista auringonnousua klo.3.17? Meillä se tulee luontaisesti työn ohella. Työn jatkuvuus on myös merkittävä tekijä. Muutamalta tuttavaltani evättiin talonkorjauslaina kun työsuhde ei ollut vakituinen. Itse en lähtisi enää "normaalin" työajan piiriin vapaaehtoisesti. Mitä vapaa-ajan tarpeeseen tulee niin aina on onnistunut, joko työkaverien kanssa vaihtaen tai työnantajan kanssa. En oikein ymmärrä mok:n kommenttia että nuorempien kuljettajien palkkaa olisi heikennetty. Meillä oli samassa virkaiässä koneapulaisena taatusti pienempi palkka kuin nykyisillä kuljettajilla. Vai pitäisikö olla niinpäin että palkka olisi suurimmillaan työuran alussa ja pienenisi samassa suhteessa työajan, taidon ja kokemuksen karttuessa kuin nyt suurenee? |
20.07.2008 19:54 | sampo | Voi voi Sampo Asikainen... Omalla nimellähän minäkin täällä kirjoitan. Jtt:n kanssa olen samoilla linjoilla sikäli, että vastuuta ei useinkaan tule mietittyä. Mulla lähtökohtana toimii se, että hoidan työni hyvin ja tunnollisesti. Se riittää. Siten tämä |
20.07.2008 21:12 | jtt | Hienoa seurata, kuinka VEK:in ammatista riittää keskustelua. Yli 30-vuotta tätä kiintoisaa ammattia harjoitin, eikä montaakaan "vastenmielistä" lähtöä tullut koettua, nuo aamu-öiset herätykset olivat henk.koht. kaikkein pahimpia, mutta kun pääsi taipaleelle unetkin karisivat silmistä. Kaikkein mieleenpainuvimpia olivat muutama joulu-yö - olin ns. Tp-vuorossa, joka ei oikein "kiertänyt", jouduin monena aatto-iltana lähtemään "työ-paikalle" ja vaimo sai siivota lahjapaperit pois, sekä yrittää laittaa vilkkaat pienet pojat nukkumaan... "työ-yö" oli poikkeksetta varsin rauhallinen. "Nuorisolla" onkin vaativa työ saada TES vastaamaan edes vanhaa, hieman lepsustihan tässä on taidettu toimia (yö-työn korvauksia älkää myykö, koska se on iso piikki työn-antajan "persuuksissa") |
20.07.2008 22:39 | sampo | |
20.07.2008 22:44 | tlajunen | sampo, oon nimimerkki mok:in aiemmista jutuista päätellyt, että kuski hänkin on. Vahvistanee asianlaidan itse :) |
21.07.2008 00:01 | mok | Jorma ja Topi - keskustelu jatkuu! On hienoa, että sukupolvien välinen tietotaito ja kokemuspohja kulkee erilaisten foorumien kautta eteenpäin. |
21.07.2008 10:23 | Jokelo | Kannattaa ottaa huomioon myös kolikon kääntöpuoli, kuinka monessa ammatissa tehdään viikko töitä, ja parhaimmillaan on yli viikko sen jälkeen vapaata. :) Itse ainankin tykkään rytmistä, että tehdään tiuhaan töitä vaikka puoli jaksoa ja sitten loppujakso ollaankin kotona perheen ja lasten kanssa. Naapuritkin alkuaikoina ihmetteli, että työttömänäkö sitä ollaan. |
22.07.2008 01:11 | mok | Kyllä. Sen verran otan sanojani takaisin, että onhan toki perheettömilläkin elämää - niillä perheettömillä, joita en tunne. Veturinkuljettajan työ on säännöllisen epäsäännöllistä. Se on vain kestettävä, jos haluaa tätä työtä tehdä. |