Heinäkuu 2008

Havainto

24.07.2008 10:17

Moskovan terminaali lisää autojen junakuljetuksia

VR tavoittelee kolmannesta kuljetuksista

Moskovan lähelle avatun autoterminaalin varaan lasketaan paljon. Sekä venäläiset että suomalaiset hehkuttivat Mihnevossa keskiviikkona iltapäivän helteessä, että Moskovan keskustasta noin 70 kilometriä etelään sijaitseva terminaali toimii autojen junakuljetusten päänavaajana.

Venäjän rautateiden (JSC) ja yksityisen TransGroupin muodostaman RailTransAuto-yhtiön (RTA) johto kertoi, että terminaalin vuositavoite on 250 000 autoa. VR puolestaan ilmoitti, että he tavoittelevat vielä tällä vuosikymmenellä kolmannesta Suomen kautta Venäjälle menevien autojen kuljetusmarkkinoista.

RTA:n pääjohtaja V. P. Ivanov totesi, että neuvottelut suurten japanilaisten ja eurooppalaisten automerkkien kanssa ovat käynnissä.

Venäläiset isännät kiittelivät kilvan terminaalin pihalla sitä, miten kenttä ja rakennus urakoitiin vuodessa valmiiksi. Hankkeen hinnaksi ilmoitettiin 32 miljoonaa euroa. Tullin on määrä avautua elo-syyskuussa. VR arvioi, että tullaus käynnistää autojen rautatiekuljetukset Moskovaan toden teolla.

Lähde: Karjalainen 24.7.2008

Lähettäjä: Sampo Asikainen

Kommentit

24.07.2008 21:41 *Sampo* Ainakin Pietarissa kuulemma liikenne on jo tällä hetkellä pahasti puuroutunut autokannan kovan kasvun vuoksi, koska kadut on aikoinaan rakennettu pitkälti hevosvetoisen liikenteen ehdoilla. Enempää yksityisautoilua eivät liikenneasiantuntijat enää suurkaupunkiin tervetulleeksi toivota, vaan pikemminkin julkista liikennettä haluttaisiin kehittää. Epäilen, että Moskovassa ollaan suunnilleen kaksinkertainen asukasluku huomioonottaen samoissa ongelmissa. Tämä Mihnevon terminaali siis omalta osaltaan vain pahentaa tätä liikennerumbaa mahdollistamalla yhä suurempien automäärien vastaanottamisen.
25.07.2008 01:59 Tuomas Pätäri Eiköhän tuo sama ongelma koske joka ikistä suurkaupunkia :)
25.07.2008 18:52 Dakkus Koskee toki, mutta uskoisin kyllä Pietarin kärsivän tuosta vielä enemmän kuin muut eurooppalaiset suurkaupungit, koska Venäjällä yksityisautoilu on yhä niin pop.
25.07.2008 21:50 *Sampo* Ymmärrettävää, kun neuvostoaikoina yksityisautoilu oli harvojen ja valittujen etuoikeus. Venäläiset elävät nyt sitä vaihetta, mitä muualla Euroopassa elettiin toisen maailmansodan jälkeisen vaurastumisen ja modernisoitumisen muodossa. Kansakunnan täytyy näköjään edetä kehityksessään vaihe vaiheelta, ei oikoteitä käyttäen.
25.07.2008 21:55 Che Kun laskee vähän vanhojen Ladojen määriä tuolla Venäjällä, niin huomaa, että kyllä sinne uppoaa helposti muutama miljoona uutta länsiautoa ilman että ruuhkat lisääntyvät mihinkään ;)