Heinäkuu 2008

Havainto

27.07.2008 13:37

Lähivuosina vaihdetaan lähes kaikki matkustajajunat Virossa. Samalla niiden käyttö huonosti kannattavilla linjoilla loppunee hiljalleen Lähde; EPL 25.7.2008 //www.epl.ee/artikkel/436504 Pärnuun ei ole riittävästi reussaajia, moni muukin linja toimii epätaloudellisesti.

Lähettäjä: Joni Lahti

Kommentit

27.07.2008 20:39 Dakkus Ohhoh. Jos Pärnun linja lakkautetaan, se on aika iso osa maan rataverkosta!
27.07.2008 21:27 John Niin, tuskinpa lakkautetaan, mutta jutun mukaan moni muukin yhteys toimii huonosti talouden kannalta. Hallituksella lienee ajatuksia tehdä ainakin Tarton, Viljandin ja Pärnun yhteyksistä vetovoimaisia satsaamalla erityisesti niihin rahaa yli 600 milj. kruunua, kunhan junien hankinta-asia on ok.
28.07.2008 12:38 Ari P Yksi Pärnun radan vetovoimaisuutta vähentävä tekijä saattaa olla se, että Pärnussa ei ole lähellä keskustaa sijaitsevaa asemaa. Pärnu-niminen asema sijaitsee Riian maantien varressa Raekülassa lähes 4 kilometrin päässä ydinkeskustasta. Pohjoisempi Pärnu-Kauba Pärnujoen toisella puolella sijaitsee vielä hieman kauempana. Tilannetta voisi jonkin verran parantaa se, jos radalle rakennettaisiin uusi asema kohtaan, joka on lähimpänä keskustaa, eli noin 500 metriä Pärnujoen ylittävän sillan eteläpuolelle. Siitä olisi keskustaan noin kilometrin lyhyempi matka kuin nykyiseltä asemalta. Toisaalta nykyiseltäkin asemalta on melko hyvät bussiyhteydet keskustaan.
29.07.2008 23:08 Hannu Siitari Viron nykyisiinkin matkustajajuniin kannattaa käydä tutustumassa. Ykkösluokan lippu Tallinnasta Tartoon maksaa 120 kruunua ja Viljandiin 95 kruunua. Hinta sisältää paikalle tarjotun kahvin tai teen. Ykkösluokan vaunussa on baari, josta saa esim. pieniä salaatteja ja voileipiä. Ne voi huuhdella alas pikkupullolla kuohuviiniä, 40 kruunua tai oluella, 35 kruunua.
30.07.2008 22:08 Dakkus Mikä muuten on Elektriraudteella suurin ajettu nopeus? Pääseekö siellä kokemaan samaa 110km/h ER2-hiivattia kuin Kaunas-Vilna -välillä?