Elokuu 2008

Havainto

01.08.2008 15:07

Seinäjoki-Vaasa-radan sähköistäminen on poistettu Valtiovarainministeriön ehdotuksesta vuoden 2009 talousarvioksi: //budjetti.vm.fi/indox/tae/2009/vm_2009.html

Lähettäjä: Ilari Eskelinen

Kommentit

01.08.2008 16:37 vempu Hö; //www.kotimaki.com/rautatie/news/fiind.html#Vaasan%20radan%20s%C3%A4hk%C3%B6istys%20alkaa%20suunnitellusti%20ensi%20vuonna .
01.08.2008 16:43 Riku Outinen Minä vaadin että säkylä-kiukainen sähköistetään koska sähköistyksen avulla maailma pelastuu! Todella idioottimaista rahojen tuhlaamista sanon minä.
01.08.2008 16:49 Jorge //www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=291626&search=Sein%E4joki-Vaasa
01.08.2008 16:56 vempu Näyttää rautatieuutisten lähdesivukin päivittäneen tietojaan. Mitäs kaikkia ratahankkeita ensi vuodelle on enää tiedossa?
01.08.2008 17:44 okeskira Seinäjoki-Vaasa-sähköistyksen ja muutamien muiden liikennehankkeiden tippuminen Valtionvarainministeriön listalta oli inhimillinen virhe: //www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=132183
01.08.2008 23:57 MarkoA Katainen näyttää vihreää valoa Vaasan radan sähköistykselle, //www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=348425 [korjattu linkki] (Ylläpito muokannut 02.08.2008 01:34)
02.08.2008 08:36 =Waliwali= On se kumma, että täälläkki pitää joirenki heti ruveta ujeltaaan ilimoolle eriäviä näkemyksiään asioosta joista on jo päätökset tehty. Ja vieläpä täysin demokratian menettelytapojen mukaasesti. Hei haloo, vorkki ei lie mikään poliittinen mesta, vai?
02.08.2008 08:56 tlajunen Ei politiikka täällä kiellettyäkään ole, ja miksipä olisi. Mahtuuhan tänne myös ammattivalokuvaajat.
02.08.2008 11:55 =Waliwali= tlajunen, nyt ei kommenttisi avautunut. Meinaatko, jotta valokuvaajaan ammatti on poliittinen duuni? Mitä tekemistä vorkkaajan ammatilla on Sk-Vs välin sähkööstyksen kans?
02.08.2008 12:18 Che Onhan tämä aika ajoin melko poliittinen mesta. Ja kun harrastajana tuntee asioita käytännön tasolla niin olisihan tuo aika paljon vaadittu seurata tuppisuuna herrojen metkuja.
02.08.2008 12:28 korkki Kyllä ihan käsittämätöntä on sähköistää Vaasan rata ennen Hankopaanaa ja Niirala-Joensuu-Siilinjärvi yhteyttä. Vaasan pojat pitävät äänekkyydellään huolta näistä asioista. Mitenkähän käy Seinäjoen ja Jyväskylän välin junille, ajetaanko ne silti Vaasaan diisselillä ja lopulta Vaasaan kulkee 1-2 sähköjunaa... Kaikki vähäinen tavara kulkee dieselvetureilla joka tapauksessa.
02.08.2008 13:31 Tuomas Pätäri Kai sitä on joskus (ikävä kyllä) politiikkaankin muutama sentti kaivauduttuva asiassa kuin asiassa. Olen täällä itsekin ihmetellyt samaa kuin Korkki, mutta ehkä tuo selittyy ns. aluepolitiikan mukanaan tuomilla järjettömyyksillä - rakennettiinhan Imatrallekin todella fiksusti oikein moottoritie, kun Uosukainen oli puhemiehenä. Siihen en ota kantaa, tarvitseeko Vaasan rata sähköt, mutta siihen otan, että järkevämpiäkin kohteita oliisi ensin ollut tarjolla - kuten Korkkikin sanoi.
02.08.2008 13:37 Riku Outinen Kyllä Vaasan radalla pärjättäisiin ihan hyvin dieselillä jatkossakin.
02.08.2008 13:39 =Waliwali= Turhaa jäläkiviisastelua, valitan. Olis sitä ja täytyny tätä, tuoki olis ollu paree ko tämä. Ja ny oma kotiseutu jäi iliman mitään, voi itku. Olisitta kitissehet silloon ko päätöksiä tehtihi. Tollaasella jäläkimarinalla ei ansaatte ko hamehen päällensä.
02.08.2008 13:54 =Waliwali= Huvittavaa muute seurata kuin nuonki mitätöön ko 20 milijoonan euron investointi, aiheuttaa rajun pahaa "näppylööntiä" joillekki ; ^D
02.08.2008 14:45 Jarkko Voutilainen Hankkeen maksavat Vaasa ja Mustasaari ensin ja siten valtio maksaa sen niille takaisin vuoteen 2013 mennessä - edellyttäen, että esitys menee eduskunnassa läpi. On totta, että liikennevolyymiltään merkittävämpiä ratoja jäi nyt toiseksi, mutta kukapa tietää millaiseksi Vaasan radan liikennekin saattaa kasvaa. Kaikilla on vuoronsa. Yhtälailla joku voi epäillä Venäjän puutullien ja Niirala-Uimaharju radan sähköistyksen keskinäistä vaikutusta toisiinsa. Sähköistys on kuitenkin investointi tulevaisuuteen.
02.08.2008 15:18 tikkanen Politiikasta sen verran, että mm. kaikki ratoihin liittyvät päätökset ovat poliittisia päätöksiä ja ei ole ihan sama, kuka milloinkin istuu ministerin pallilla. Pääasia, että ratoihin, sähköön ja muuhunkin ratainfraan investoidaan lähiaikoina mahdollisimman paljon, koska se on tulevaisuutta. Tärkeitä rahoitettavia kohteita ovat myös vähäliikenteiset radat.
02.08.2008 17:50 Arto Täytyy vaan olla iloinen, että rataverkkoon panostetaan ja tuolla summalla olisi ehkä saatu Karjaa-Hanko väli ainoastaan sähköistettyä, jolloin olisi saatu vaihdoton Hanko-Helsinki yhteys, ehkä! Jos olisin vaasalainen olisin ehkä mieluummin tuonkin rahan laitattanut Vt3:n parantamiseen ;) Olisiko mahdollista sähköistämisen jälkeen vaihdoton Helsinki-Vaasa yhteys, se olisi jo jotain?
02.08.2008 20:03 Pauli Kyllönen Itseasiassa Helsinki-Vaasa ja Vaasa-Helsinki vaihdottomat yhteydethän ovat jo olemassa kun se InterCityhä kulkee edelleen. IC(8)57 Hki-Vs ja IC(8)44 Vs-Hki.
03.08.2008 16:20 korkki Naurattaa tuo Tervon kommentointi tässä asiassa. Ei kai Vaasan radan sähköistäminen ole pois kuin järkevämmiltä investoinneilta. Rahaa kun ei ole rajattomasti käytössä. Kyllähän Vaasan radallekin on sähköt saatava, mutta vasta 4-5 tarpeellisemman yhteyden jälkeen. Varsinkin kun sähköistä ei paljoakaan hyötyä ole, ennemmin haittaa noiden Jyväskylän junien takia.
03.08.2008 16:28 =Waliwali= korkki, niin muakin naurattaa tollaanen jäläkivaahronta asiasta mistä o jo päätetty. Ja kukaha sen sähkööstyksen tärkeysjärjestyksen päättää. Vorkit ny ei ainakaan, luojan kiitos. (Käyttäjä muokannut 03.08.2008 16:33)
03.08.2008 16:38 CoCoNut Uusinta vai toinen erä? //jlf.fi/f19/1476-miksi-vaasan-rata-pitaisi-sahkoistaa/
03.08.2008 16:40 =Waliwali= Ja sehä on niinki tylyä ja yksinkertaasta, jotta ne saa jokka asiootansa osaa hoitaa. Se ei lie pohojalaisten velevollisuus ruveta säätään sähköratapiuhoja joillekki nysväriille, jokka istuu tuvas rääkyys surkiaa kohtaloaan ; ^D
03.08.2008 17:07 Otto Tuomainen Ilmoitan pitäväni mm. Joensuu-Ilomantsi, Lahti-Heinola, Lahti-Loviisan satama, Mynttilä-Ristiina, Kontiomäki-Ämmänsaari ratojen sähköistystä järjettömänä. Mielipiteen esilletuominen lienee sallittua tässä tapauksessa, koska näistä hankkeista ei ole vielä päätetty?
03.08.2008 17:28 =Waliwali= Jos kysymys on esitetty allekirijoottanehelle niin mulla ei ole mitään syytä ottaa kantaa nuoren paanojen piuhoohin.
03.08.2008 17:33 =Waliwali= Kummaa kitisijäsakkia vorkit o silloon että tällöön. No junaharrastajatha o välillä aika outoja. Hupaaha se o ko pohojalaasia näin ny karehritahan. Sellaanen tuntuu niin mukavaltaki kans ; ^D (Käyttäjä muokannut 03.08.2008 17:34) (Käyttäjä muokannut 03.08.2008 17:34)
03.08.2008 17:53 tlajunen Miten ihmeessä sait tästäkin väännettyä pohjalaisuuten liittyvän seikan?
03.08.2008 17:59 =Waliwali= tlajunen, soli yhtä heleppoa ko toi sun kommenttis " Ei politiikka täällä kiellettyäkään ole, ja miksipä olisi. Mahtuuhan tänne myös ammattivalokuvaajat "
03.08.2008 18:11 =Waliwali= Ja sehä on niin yksinkerataasta, jotta kai maakunnis ajetahan maakuntien asiaa, esimerkiksi pohojalaaset Pohojanmaan ja lappilaaset Lapin. Ei kai tartte eres muistuttaa Kemijärven yöjunan puolustajista ja sellupannuliikkeestä. Jos muualla ko Lapis ja Pohojanmaalla sitte ollahan niin flataasia ettei mitään tapahru, niin ei se meirän vika ole. Te voitta surkutella vaikka kuinka Vs-paanan sähkööstyksen järjettömyyttä, mutta meirän mielstä se ei sitä ole. Ja sen takia me itellemmä piuhat hommattihin vaikka kapuloota heitettihin rattaisihin jopa omienki toimesta välillä. Asiat tapahtuu ko ne laitetahan tapahtumaha. Eikö se ole näin, heleppottaa kummasti ko sen vaan myöntää.
03.08.2008 18:12 =Waliwali= Mutta olokohon tämän vaivaaminen tässä ny sitte. Turhaa jauhantaa tälläänen asiasta joka o jo saletti. (Käyttäjä muokannut 03.08.2008 18:18)
03.08.2008 18:29 tlajunen Voi sitä itkun määrää, jos Vaasan rataa _ei_ olisi sähköistetty ;)
03.08.2008 19:42 =Waliwali= Sä se tlajunen vaan jaksat. Ei meillä oo muuten pruukattu rääkyä nurkis silloonkaan ko menee surkiammin. Ilimeesesti muulla päin on, koskapa tonki paanannysän sähkööstäminen aheuttaa melekoosen syvät ja lähtemättömät arvet joihinki ihmissieluuhin. Arpien syvyyren voi ite kukin päätellä täs keskustelus käytetystä sanastosta: idioottimaista, herrojen metkuja, haittaa, väännettyä ja itkun. Et sillee, mutta eiköhä anneta tän jo olla niin ko tos jo aikasemmin totesin. Tai sitte te Vs-paanan sähkööstyksen vastustajat voitte valittaa kansaedustajallenne tai vaikka jopa naapuriillenna jos ne jaksaa kuunnella. Vs=voittajalle sähköpaana ; ^)) (Käyttäjä muokannut 03.08.2008 19:46)
03.08.2008 20:14 korkki Valitettava totuus tässä asiassa on että jos RHK olisi saanut päättää niin tuskin olisi Vaasan rata saanut sähköjä, mutta tästäkin asiasta tehtiin valitettavasti poliittinen päätös. Nyt saadaan tulevaisuudessa vetää pari junaa päivässä sähköllä. Esim. Hankopaanalla luku olisi ollut helposti kymmenkertainen.
04.08.2008 00:38 Tuomas Pätäri Jep, miten ihmeessä joku edes voi olettaa, että täällä Vorgissa jokainen olisi jotenkin vaatimassa sähköjä juuri kotinurkilleen (ja itkemässä jos niitä ei saa.) Eikö ole tullut huomattua että useimmat kommentoijat ovat olleet tässä asiassa täysin objektiivisia. "Kuka sen tärkeysjärjestyksen nyt päättää", itse luotan ainankin esim. virkamiesportaassa tehtyyn selvitykseen (RHK, 2005) ja ehäpä luotan hiukan myös Vorgilasten arviointikykyyn. En ole vaatimassa kotiseudulleni sähköjä millekään radalle, mutta voin silti olla sitä mieltä että nyt sähöistys ei ole ihan tärkeysjärjestyksen mukainen. En myöskään aio itkeä tai meneettää yöuniani sen takia että Vaasabaana saa Sähköt. Ja jos sähköistyksen tärkeysjärjestys on "turhaa jauhantaa", niin mistä täällä Vorgissa sitten pitäisi puhua?
04.08.2008 01:49 =Waliwali= No mä jo luulin, jotta tämä jaskanpauhanta jo loppuus muttako ei. Mutta, asia kerrallaan 1)Te ootta istkuusnanna liian myöhäs, se o ko pläkki 2) Virkamiesvalta ei ole demokratiaa. Lainataanpa korkkia " Valitettava totuus tässä asiassa on että jos RHK olisi saanut päättää niin tuskin olisi Vaasan rata saanut sähköjä, mutta tästäkin asiasta tehtiin valitettavasti poliittinen päätös " Totta helekkaris se on poliittinen päätös. Mitä sen pitääs sitte olla, virkamiesvaltaa vai jopa diktatuuria?? Suomiha o demokratia 3) Ja Hra Pätärillle, mihin perustuu seuraava " Eikö ole tullut huomattua että useimmat kommentoijat ovat olleet tässä asiassa täysin objektiivisia " Mihin ihmeeseen perustat väitteesi, jotta tämä mystinen useimmat kommentoijat (mikä lie ryhmä sitte onkaan) ovat täysin (siis täysin!) objektiivisia. Jos nämä epämääräinen ryhmä eli täysin objektiiviset ja ne toiset eli vähemmän objektiiviset lätkätähän samaha intoksehe, niin mikähän lie sitte keskimääräinen objektiivisuus on? Kumpiako uskoa, täysin objektiivisia vai vähemmän objektiivisia. Vai laitetahanko äänestys objektiivisuuden määrästä? Kumpiako lie itse, Hra Pätäri, luulet olevasi, täysin objektiivisia vai vähemmän objektiivisia? Itse en kuvittele olevani edes puoleksi objektiivinen koska sellaanen on mahrotonta. Mä oon omieni puolta niin ko kuka hyvänsä normaali ihiminen on ( Heh, näis "täysin objektiivisis" meillä olis muute vissihi varsinaanen viisasten neuvosto ratkoon maaliman kasautuvat ongelmat. Ei muutako apua tarjoon vaikka jopa YK:hon asti ; ^D ) Ettäkö te ny jukelin tähäre osaa tyytyä demokraattisesti tehtyyhin päätöksihi. Ei se niin kamalaa sitte ole enää ko sen oppii vaan myöntään. Olisitta silloon, ko päätöksiä tehtihi, lobannehet kybällä omien visioonna puolesta. Silloon se pitää vaikuttaa asioohin ko niistä päätetähä. Jäläkeenpäin ko marisee, niin se o meillä päin tulukittu ruikutukseksi. Demokratiaanha kuuluu, jotta oma tahto ei aina toteuru. Se pitää vaan hyväksyä. Alan muuten kallistua sille kannalle, jotta ylläpito sais siivota tällääset mokomat sontakeskustelut veke täältä. Jo kahareksannes kommentis onnistuu joku jo sekaamahan kommentoijan ammatinki asiaan. Mistähä lie onnistunu tollaasenki kytkennän löytämähä sähköraran piuhoohi. (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 01:52)
04.08.2008 12:33 korkki Tervo; minun mielestäni asian pitäisi mennä niin että RHK haluaa budjetista summan X sähköistyksiä varten, ilman että kukaan RKP:n edustaja vaatisi että heidän kotinurkilleen saataisiin elektrifiering. RHK saisi ihan itse päättää tutkimustensa perusteella mihin nuo piuhat olisi järkevintä vetää. Ja aika hassua että huutelet ylläpitoa siivoamaan keskustelua kun olet itse alakynnessä.
04.08.2008 14:25 Teppo Niemi Muistaakseni jossakin alueen lehdessä oli kesän kynnyksellä haastateltu VR OY:n henkilöliikenteen johtoa, ja siitä haastattelusta jäi se käsitys, ettei VR OY aijo lisätä suoria yhteyksiä Vaasaan, vaikka rata sähköistetään. Eli 1980-luvun P67/68 tapaisia suoria vaunuja ei liene Vaasaan tulossa. Nyt kun VR Oy lopettaaa Sm3 junien eli Pendoliinojen kytkennät myös Kouvolassa, niin lienee todennäköistä, ettei niitä aloiteta Vaasan radan sähköistyksen valmistuttua Seinäjoella. Mikä lienekään Parkanon radalla tekninen käytännön minimi sn 200 junien vuorovälille? Onneksi Vaasalla ja Mustasaarella on varoja, joilla osallituvat 'imago'hankkeeseen. Ja mitä Kemijärveen tulee, niin muistakaapas lausunnot, joiden mukaan uusilla makuuvaunuilla EI voi liikennöidä sähköistämättömillä radoilla. Jotenkin se vaan kansalaistoiminnan esille tuomien seikkojen ansiosta onnistuukin vaikka LVMn virkamieskin TV:ssä muuta aluksi väittikin. Toivotan onnea Vaasan suunnalle, että sähköistys täyttää sille seudulla asetetut toiveet.
04.08.2008 14:44 Iso Vaalee Sähköistysuskovaiset voisivat selittää meille, miksi Porin radalta ovat loppuneet sekä suorat Helsingin-yhteydet että InterCity-junat sähköistyksen jälkeen.
04.08.2008 15:23 =Waliwali= Täähä hupasaks menöö. Korkeakoski, ekkö satu tietämähä, jotta suomes o erustuksellinen demokratia. Infrastruktuurihankkehista ei päätä RHK:n virkamiehet eikä, luojalle kiitos, junaharrastajien "täysin objektiivisten" neuvosto. Ja mite ihmees sä onnistuut sekaan tähän asiaan kielipoliitiikan. Eikö tollaane ny ole vähä köppäästä jo. Ja sen verran jourun valistaan, jotta erellisen eruskunnan äänestäes asiasta Ulla-Maj Wideroos äänesti Vs-paanan sähkööstystä vastaha vaikka oli RKP:n kansanedustaja ja ministeri tuolloon. Ja mikä tää alakynnes olemisen homma o. Ei kai tää keskustelu ny joku kamppailu-urheililaji sentäs ole. Eikähä se ole niin, että te jokka kitisettä jo teherystä päätöksestä, ootta vähä niin ko myöhäs asias. Eli ootta niinko hävinnehet jo kättelys jos ny nuon voi sanoa. Tepolle kiitokset onnentoivotuksista. Onnella täs ei varmaha pitkälle pärjätä ko vastas on nuonki syvältä oleva yritys ko VR. Pentikäinen vois seleventää mikä tää tälläänen sähköistysuskovaisuus oikein on. Mä ainakaan ole nähny kenenkään vielä rukoolevan tuolla sähköpaanatoloppien juurella. Ja tohon Porin paanan hommaha sen verran, jotta käyppä kysäsees sen paanan varrelta josko sieltä löytyys tollaasia sähköpaanauskovaasia jokka osaas sulle vastata. (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 15:25) (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 15:27)
04.08.2008 16:01 Iso Vaalee Vastaapa Tervo kysymykseeni: siis siihen pilkunjälkeiseen osuuteen, jos jäit tahallasi jumiin ensimmäiseen sanaan.
04.08.2008 16:09 =Waliwali= No mikä mä oon niiren puolesta vastaamahan. Satakuntalaaset eivät ehkä ole vain osannehet hoitaa asiootansa. Ainaha ne o ollehet vähä sellaasta hiraskäyntistä sakkia. Miksi sitte itälappilaaset sai pitää yöjunansa. Laittoovat vaan tarpeeksi hanttihi. (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 16:13)
04.08.2008 16:14 Tuomas Pätäri Kyllä minä uskon ihmisten kykyyn arvoida objektiivisesti asioita, joita voidaan analysoida puhtaasti järjellä. Tosin tämän kommenttiketjun myötä alkaa nyt tuntumaan, että rautatieharrastus saattaakin olla niin extremelaji, että sähköt voivat kipinöidä myös tunnekuohuja (portaalien juurella polvistuviin) harrastajiin. Ei mielestäni tässä mitään pahaa ole, että asioista väitellään, kunhan pysytään asiassa ja asiallisina. Sen verran myönnyn Tervon suuntaan, että totta kai olisi mielekkäämpää keskustella päättämättömistä tulevaisuuden hankkeista, mutta myös jälkiviisaudelle on maailmassa paikkansa. Ilman sitä emme voi oppia menneisyyden virheistä. Jep, minä en toivota onnea, vaan käyttöä Vaasan piuhoille.
04.08.2008 16:40 Teppo Niemi Toivottavasti vaasalaiset ovat satakuntalaisia parempia säilyttääkseen edes sen ainoan suoran yhteyden ja saadakseen vielä lisää suoria yhteyksiä. Joka tapauksessa Vaasan sähköistys, kuten myös Kemijärvenkin sähköistys vaativat käyttöä. Ettei vain kävisi niin kuin Porin suunnalla. Eikös Talvivaaran liikenne tarvitse sähkövetureita, joita ei taida juurikaan vapautua....
04.08.2008 16:41 =Waliwali= Hmm, mystikkaa tuloo pelihi, "puhdas järki ja objektiivinen arvio" Puhdas järki kuullostaa jopa raamatulliselta ilmestykseltä. Tällääses nykyyses aluepoliitikkasuomes ei kenellään lie täysin objektiivista puhtaaseen järkeen perustuvaa näkemystä toiste asioohin. Kenen puhdas järki ja kenen objektiivinen arvio? Tää o ny kilipaalua ja siinä lie tärkeetä jotta kaikilla o edes likipitäin samat edellytykset pärjätä. Kaikkiha me täs veroja maksetaha Totta helekkaris mullaki o visio siitä, jotta sähköjen myötä tolle paanalle saataas vihiroonki sellaanen paikallisliikenne joka toimiis. Nythä se o vaan VR:n syöttöliikennettä ja palavelee meitä tällä seurulla asuvia surkiasti. Ja olisha se luokiteltavis jopa jo hölömöläistason touhuks, ko muun suomen paanoja piuhootetaan lähes viimeestä myöre, pohojalaaset esittäis toivehe jotta saataskoha me tänne vaikka pari sellaasta vähä modernimpaa lättähatun tapaasta jostaki. Vaikka deeveritki onki kivan näköösiä niin kyllä ne o jo ns "kypsää kamaa" Vs-paanan sähkööstystä vastustavat kattoo vaan asioota siltä näkökantilta jotta kyse o vaan junista jokka menöö hesaha tai Jyväskylähä. Eiköhä ne junat mene täältä ensin aina seinämäkehe kuitenki. (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 16:48)
04.08.2008 16:46 =Waliwali= Tepon kommenti kertoo vaan sen karun tosiseikan, että VR:llä ei ole enää kunnollisia valmiuksia hoitaa yksin suomen henkilöjunaliikennettä. Maakunnilla pitääs olla oikeus järjestää oman alueensa paikallinen junaliikenne alueen omien tarpeiden mukaisesti. Tollaasen aika tulee varmaha nopiampaa ko me luullahankaan. Ja silloon tarvitahan paanas sähköt.
04.08.2008 21:07 korkki Mutta vaikka Porista ei olekaan suoraa yhteyttä enää Helsinkiin niin kaikki matkustajaliikenne (6 junaa keskiarvolla 4 vaunua) kulkee sähkövedolla. Vaasan suuntaan tuossa ei olisi järkeä, koska aika moni juna tulee sähköistämättömältä osuudelta Jyväskylästä. Ja muistetaan nyt että Tampereelta Satakuntaan kulkee toistakymmentä sähköllä vedettävää tavarajunaa suuntaansa ja määrä kasvaa vielä kun Talvivaaran liikenne alkaa. Vaasaan kulkee vain satunnaista tavaraliikennettä ja Vaasan suunnan yrityksillä tuskin on tarvettakaan junakuljetuksille suuremmin (ja päivystäjät tarttee kumminkin olla diisseleitä)
04.08.2008 21:57 =Waliwali= Korkeakoski, sä se vaan intät. Vaasa-Jyväskylä väli kestää muutenki niin kauan Haapamäen kautta, jotta kyllä sieltä tai sinne päin menevillä o varmaha malttia vaihtaa junaa Seinäjoella. Saapaha samalla lepuuttaa junan penkis puutunutta ahteriaan. Eihä Jyväskylästä Vaasaan matkates ole istuttu junas Seinäjoen kohralla ko vasta hiluikkua vajaa 3h. Ja niin ko Vaasalaiset ja Jyväskyläläiset ajelis iha alavariinsa toistensa luo kylähä. Eiköhä Vaasasta ny ensisijaasesti ajeta ensin Seinäjoelle tai sieltä. Vaasaan tulee/lähtee ja lähtee kans keskimäärin kuus henkilöjunaa päiväs ja niistä vain puolet menee/tulee Jyväskylähä. Ja mainitsemas satunnaisen tavaraliikenteen takiako Vaasan raran varres asuvat eivät saisi mahrollisuuttaa kehittää ratansa henkilöliikennnettä. (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 21:59)
04.08.2008 22:30 Iso Vaalee Tuo nyt on jo täysin roskaa, että Vaasasta enemmistö olisi matkalla Seinäjoelle. Kyllä Vaasan suunnasta saapuvista matkustajista suurin osa jatkaa matkaansa Seinäjoelta pohjoiseen, etelään tai itään, eikä sähköistys helpota näitä reissuja mitenkään, kun vaihdot Seinäjoella jatkuvat kuitenkin. Eikö kannattaisi edes perusasiat tietää, ettei ihan munaa itseään.
04.08.2008 23:18 korkki Kumpikohan tässä nyt inttää mr. Tervo? Ja loppukaneetiksi voisi vielä todeta että Vaasan seudun asukasluku on muuten noin puolet Porin seudusta. Ja etelä-Satakunnastakin matkataan Kokemäen kautta junalla kun taas Vaasan pohjoispuolelta käytetään päärataa ja Kristiinasta tullaan jo Poriin tai mennään bussilla koko matka.
04.08.2008 23:23 Dakkus Petri: Vaikka mulla muuten on sellainen olo että tässä threadissa itseään on munannut juurikin tämä meitin Wanhus, niin tällä kertaa kyllä taisit olla vuorossa sinä. Eihän Johannes tuossa sanonut että ihmiset olisivat matkalla vain Seinäjoelle. Hirveän tärkeä sana lauseessa "Eiköhä Vaasasta ny ensisijaasesti ajeta ensin Seinäjoelle tai sieltä." on tuo "ensin". Eiköhän tuo tuolla pyri sanomaan suurimman osan Vs-Jy -välin junamatkustajista olevan matkalla vain Seinäjoelle, josta sitten vaihtavat Oulun tai Tampereen suunnan juniin.
05.08.2008 03:20 =Waliwali= Kappas, täällähä pannu punoottaa jo. Laitetahanpa vielä enne aamunkoittoa muutama klapi pesähä ; ^))) Pentikäinen, jos junalla Vaasasta lähtöö, niin pakosta sitä Seinäjoelle ensin päätyy. Ei auta vaikka kuin rutistaasit Eit:n penkin käsinojaa. Juna ko se vaan seuraa kiskoja. Kannattaa lukia jokaanen sana tekstistä ennenko rupee väntään roskaa. Matkustavaaset voi mun puolesta sitte jatkaa Seinämäeltä kuka mihinkin. Ouluun, Jyväskylähä, Pjongjagihinkin tai vaikka jopa helsinkihi. Mitä se mulle kuuluu mihin menevät. Korkeakoskelle sen verran, jotta surku mun tuloo nuota porilaasia ko niitä o nuonki paljo ja eivät ole pystynehet pitämähä itellänsä suoraa junayhteyttä etelään, tai mihinkä hyvänsä. Tosta voi vetää sen johtopäätösen, jotta porilaasille riittää ko vaan pääsöö Porista pois ; ^D Ja meinaaksää iha tosinas, jotta vaikka uuskaupunkilaasten pitääs taivaltaa Porihi matkustaakseen sitte junalla sieltä eteheppäin. Vaasan ja Jeppiksen väli ko o just sama ko Porin ja Uurenkaupungin, 96 kilometriä. Ja iha pokkana kehtaat vetää tollaasenki argumentin, jotta Vaasan pohojoospuoleltaki käytetähän päärataa, eikä lähäretä Vaasasta junaalemaha. RHK:n säännöllisen liikenteen luettelo 09122007 kertoo Porin paanasta muute mielenkiintoosta faktaa. Listas on paanalle merkitty 14 tavarjunaa joista vain 4 ajetaan sähkövetureilla, mahtavaa eikö totta. Ja Ryypölle, kukaha tuo myyttinen itseään munannut meitin Wanhus mahtanee olla? Ko en ole ennen kuullut tollaasesta henkilöstä ollenkaan. (Käyttäjä muokannut 05.08.2008 03:23) (Käyttäjä muokannut 05.08.2008 03:23) (Käyttäjä muokannut 05.08.2008 03:25)
05.08.2008 03:34 =Waliwali= Mä en voi lakata ihimettelemästä, jotta kuin tollaanen pieni investointi voi olla nuonki kauhia paikka joillekki. Iha alakaa vastustus muistuttaan uskonnollista hurmosliikettä. Jokku o jopa niinki kiihkiänä vastustksessaan, jotta rupiavat menemähä kommenteissaan niin sanotusti riman alitte. Koettakaa ny jukelin tähäre vähä jäährytellä. Eihä tuo ole 25 milijoonaa vaan. Aiva ko täs olis pohojalaaset varastaas kersalta tikkaria. Ei se suomi siitä 25 milijoonasta vararikkoho mene.
05.08.2008 11:18 Pekka752 Eihän mitään kalustopulaa ole. Nostamalla Seinäjoen - Vaasan välin noppeuden 140:iin saadaan IC2:lle mielekäs tasatuntikierto Vaasan kautta, kun ajetaan Lielahdesta pohjoiseen kahta markkaa. Kahden tunnin vuoroväli rannikolle ja tunnin vuoroväli Tampere - Seinäjoki -välille lyhentää henkisesti Pohjois-Satakunnan suoaluetta kummasti ja tuo Parkanon ja jopa Seinäjoen oikeasti Nääsvillen työssäkäyntialueeseen. IC2-vaunujahan on VR:n mukaan liikaa, kun omistajan piti pakottaa virma tarpeettomia liisaamaan. Ja sähköveturikaupoille mennään ihan justihinsa, jotta 2014 voidaan ensmäisiä siperialaisia laittaa paaliin. Ostetaan samalla puolenkymmentä ylimääräistä ja maalataan ne Ylistaron, Isokyrön, Laihian, Mustasaaren ja Vaasan vaakunoiden väreihin, jos ei muuta niin kuntien muistoksi, vaikka Mustasaarella vaan moikkaillaan. Eipä kannata jumittua nykykurjuuteen.
05.08.2008 11:53 Iso Vaalee Tämä "pikkuraha" 25 miljoonaa on mm. suunnilleen saman verran kuin Suomen rataverkon kunnossapidosta on vuosi toisensa jälkeen puuttunut. Kyseisellä summalla olisi joka tapauksessa voinut tehdä hyödyllisiäkin sähköistys- tai ratainvestointeja, jollaiseksi Vaasan hanke on tutkitustikin kyseenalainen. Joten ei pidä ihmetellä, jos aika monia Vaasan seudun kyynärpäätaktiikka ärsyttää. Se, että kunnat voivat ostaa itsensä investointijonon ohi tarjoamalla aikaistamisrahoitusta, on sekä epäoikeudenmukaista että hankkeiden toteuttamisen kannalta väärin.
05.08.2008 15:02 Move off Valitettavasti Vaasalaisten tavoitteet eivät täyty pelkällä sähköistyksellä. Radan nopeuden nosto vaatisi tasoristeysten (n. 70 kpl) vähentämistä ja varustamista turvalaittein. Kun yhden tasoristeyksen poisto maksaa 1 - 2 miljoonaa euroa, voi jokainen päätellä, mistä summista puhutaan. Kuitenkin nopealla kalustolla liikennöinti vaatisi nopeustason nostoa. Vaikka sähköistys olisikin vain "pikkuraha", sillä saadaan vasta Sr1 Dv12:n tilalle. Muuta ei VR ole tiettävästi luvannut - jos sitäkään... (Käyttäjä muokannut 05.08.2008 15:09)
05.08.2008 15:44 =Waliwali= No eiköhä sitte pureta koko paana veke. Sehä näyttääs olevan vaan jonkin sortin riesa ja piikki kitisijöören lihas
06.08.2008 00:19 Pekka752 Eivät ole VR:llä vielä sisäistäneet Lielahti - Seinäjoki nopeudennnoston hyödyntämistä. ViRma joka aina lupaa ehdottomasti esim. Sr1:n käyttöön, mutta tosipaikan tullen toteuttaakin vaikkapa Pendoyhteyden, ei ole kovin vakavasti otettava. Porin radalla tosin kävi tasan päinvastoin. Jos lähiaikoina veturikaupasta tarttuisi vaikkapa mukaan ensmäistä SähköRaskasta korvaamaan malli, jolla oikeasti voi ajaa 200, olisi taas uudet tuulet. Sellaisiakin vetureita kaupasssa on. 140 ei vaadi tasoristeysten poistoa vaan ainoastaan näkemiltään huonoimpien poistoa / parantamista, jolloin nippu voi koostua pienemmistä seteleistä. Osa käyttämättömistä tzr:stä saataneen pois "ilmaiseksi", yli millin paukkuun vaaditaan hienoa siltaa ja uusia teitä ja usein lähtee useampi tzr kerralla. Ajettaessa lujempaa sitten tzr off ja tuolla paanalla myös pystytason tarkistamista - on melkoosta pomputtelua vauhdin kasvaessa. 25 milliä ei oo iso raha, jos se on korvamerkittyä ja menisi muuten velan lyhentämiseen tai tuloveron alentamiseen. Nimim. Onnellinen veronmaksaja
06.08.2008 01:49 korkki No puretaan koko paana pois vaan, jos se joidenkin mieltä helpottaa... Eiköhän VR:n kannattaisi hankkia seuraavaksi sellaisia 2-3 kertaa Sr2:sta tehokkaampia, max sn 120km/h tavarajunavetureita niin saataisiin nuo kolmen niput pois pellettijunien vedosta ja muutenkin matkustajajunia vetämään mihin ne soveltuvat paremmin.
06.08.2008 14:53 tlajunen Vielä kun jostain löytyisi 12000-18000 kilowattisia sn 120 vetureita :) Tehokkain veturi tällä hetkellä taitaa olla IORE, jossa on reilu 10000 kW tehoa, ja sekin on kaksoisveturi, jossa on yhteensä 12 vetävää akselia. Tehon lisääminen loputtomiin ei auta, kun tulee pitokyky vastaan. Eikä muutoinkaan parin junavuoron takia kannata erillistä veturityyppiä hommata.
07.08.2008 01:30 Ari P Haluan hieman puuttua tähän keskusteluun suorista junayhteyksistä eri haararatojen kaupungeista Helsinkiin. Yksi syy suorien yhteyksien puuttumiseen tai vähäisyyteen lienee raidekapasiteetti. Helsingin ja Keravan välillä kapasiteetti on ruuhka-aikoina jo yksinkertaisesti loppuunkäytetty. Ja kun muistetaan, että vaunuja ja yksiköitä ei enää voi liittää/erottaa risteysasemilla, lopputuloshan siitä luonnollisesti on, että ainakaan "parhaaseen" matkustusaikaan eli ruuhka-aikaan suoria yhteyksiä ei voida lisätä. Aamuruuhkan aikaan Helsinkiin saapuu nyt IC-junien ja Pendolinojen lisäksi myös lähijunia (ruuhkavuoroineen) Riihimäeltä ja Lahdesta sekä yöjunia pohjoisesta. Eivätkä vaasalaiset ja porilaiset ole todennäköisesti ainoita suorien yhteyksien haluajia. Muistaakseni myös Mikkelin suunnalla oltiin käärmeissään, kun Uusi Juna-aika vähensi suoria yhteyksiä sieltä. Helsingin ja Keravan välille ei voida myöskään rakentaa enää lisäraiteita. Siitä pitää radanvarren maankäyttö huolen.
07.08.2008 19:30 tlajunen Jostain päin vorgia olin lukevinani jonkun kertovan, että viides raide mahtuisi Helsingin ja Keravan liikennepaikkojen väliin muualla, paitsi - oliko nyt Tapanilassa.
08.08.2008 17:39 Pekka752 Ei tarvita Helsinkiä tukkimaan uusia junia. Jatketaan vain Tampereella kääntyvät Ic2:t kääntymään Vaasassa. Nimenomaan vain ja ainoastan IC2:t, koska muilla veturijunilla ei voi ajaa Parkanon radalla sn 200 joka on tuolla yhteysvälillä (+ Sk-Vs 140) alle 4 h matka-ajan edellytys. Matka-aika täytyy puristaa alle 4 h:n, jotta juna ehtii kääntymään ja on Vaasasta lähdettyään taas kahta tuntia myöhemmin Tampereella valmiina vakioaikataulun mukaiseen lähtöön.
11.08.2008 21:07 Ari P Minäkin olen jostain lukenut, että viides raide tosiaan mahtuisi Helsingin ja Keravan välille, kuten sanoit, lukuun ottamatta Tapanilan kohtaa. Toinen hankala paikka on Tikkurila. Siellä pitäisi vaihdejärjestelyt laittaa uusiksi, koska asemalle ei kuitenkaan mahdu nykyistä enempää raiteita (6 kpl). Korsokin taidettiin mainita hankalana paikkana. Lisäliikenteen tullessa liikenteen sujuva hoitaminen vaatisi kuitenkin oikeastaan kuusi raidetta eikä viisi. Viidellä jouduttaisiin yhden raiteen liikennöintisuuntaa vaihtamaan ruuhkasuunnan mukaisesti. Ja tulisiko tuo viides raide sitten lähi- vai kaukoliikenteen käyttöön?
11.08.2008 21:56 tlajunen Kaukoliikenteen (ja "nopeiden" lähijunien) käyttöön, joilla junat ovat keskinopeudeltaan erilaisia. Kaupunkiradalla kaikki menee about samaa vauhtia.