Elokuu 2008
Havainto
02.08.2008 21:47
Murtomäessä tänään n. kello 20:30 on alkanut liikennekatkos, jonka aikana asennetaan Talvivaaran radan vaatimat kolmioraiteen vaihteet. T4053 ja TA5038 reippasti etuajassa kohtasivat poikkeuksellisesti Sukevalla, joten työ pääsi alkamaan mahdollisimman aikaisin.
Lähettäjä: Oskari KvistKommentit
02.08.2008 22:23 | Siltalan pehtoori | jaha... minä, kun sain tietoa, että vaihteen asennus olisi viikon kuluttua. |
03.08.2008 12:28 | korkki | Tuleeko Talvivaaran radallekin kolmioraide? (Ei kai sinne pohjoisesta päin mitään tule) |
03.08.2008 13:03 | Vek89 | Kyllä sinne tulee kolmioraide. En tiedä mitä tavaraa sitä kautta alkaa kulkea. |
03.08.2008 13:28 | Lari Nylund | Parempi se kai on varautua tulevaisuuteen rakentamalla kolmioraide samantien, kun on mahdollisuus. Tarvittaessa siellä voi kääntää esim. Kajaanin Pendon, jos JKV vikaantuu tms. |
03.08.2008 13:33 | Eero Heinonen | Varautuminen on tässä tapauksessa myös sikäli hyödyllistä, että suurin osa kaivoksen rautatiekuljetuksista tulee todennäköisesti kulkemaan pohjoisen suuntaan/suunnasta. Kolaroitua kalkkikiveä vai miten se taas olikaan...:) |
03.08.2008 15:24 | korkki | Jossain vaiheessa oli puhe että kalkkikivi tulisi ulkomailta Kokkolan kautta, mutta ilmeisesti asiat ovat muuttuneet. Tuli tuossa sähköistyskeskustelussa muuten mainittua Hankopaana ja Joensuun ympäristö, mutta kyllä Iisalmen ja Ylivieskankin väli olisi hyvä sähköistää vaikka iso osa Talvivaaran kuljetuksista varmaan kulkeekin Pieksämäen kautta. |
03.08.2008 16:36 | Vek89 | Kyllähän se Ilm-Yv sähköistys Iisalmen kolmioraiteineen on jo luonnoksena jossain työpöydällä - joku vain ne maksaisi. Noiden lisäksi on välttämätöntä parantaa Kon-Ilm-Yv välin vetokykyä rakentamalla lisää liikennepaikkoja sekä kohentamalla nykyistä, lisääntyvälle liikenteelle vaillinaista liikenteenohjausjärjestelmää. Onhan tästä ollut puhetta jonkun kuvan kommenteissa, mutta oman käsitykseni mukaan tavaraa menisi Talvivaarasta ainakin Kokkolan ja Harjavallan suuntiin. Nämä paikat jakaisivat liikennevirran Iisalmessa etelään ja länteen. Toki Talvivaaraan menevä liikenne on etenkin alkuaikoina varmasti suurempaa kuin lähtevä. |
03.08.2008 22:42 | MarkoA | Radiossa puhuttiin äskettäin että Harjavallan tehdas valmistautuu kaksinkertaistamaan tuotantonsa Talvivaaralta tulevan raaka-aineen vuoksi. Muistankohan oikein että jutussa olisi puhuttu kahdesta junasta päivässä Harjavaltaan. |
04.08.2008 12:26 | korkki | Talvivaaran raaka-aineet ovat puolet nykyisestä tuotantomäärästä. Tuotannon tuplaamista on kyllä suunniteltu mutta se ei suoranaisesti liity Talvivaaraan. |
04.08.2008 21:55 | MarkkuB | Sanottiinkohan jossain (radiossa), että kotimainen raaka-aine olisi jotain 25% tehtaan tarpeesta. Jos kuljetuskohteet ovat Kokkola ja Harjavalta, niin osa junista lähtee suoraan sähkövedolla ja osa dieselillä...deeverikolmikoilla tai vaikka valakkoparilla? (Käyttäjä muokannut 04.08.2008 21:56) |
05.08.2008 09:13 | Jarkko Voutilainen | YLE Satakunnan Radio uutisoi Harjavallassa jalostettavan koko Talvivaaran tuotanto. Linkki uutiseen: //lotta.yle.fi/rswebpri.nsf/sivut/uutisaihe2?opendocument&pageid=ContentA39C2 Äkäsjoen kalkkikiven tuominen Talvivaaraan on yksi vaihtoehto, tuonti Siilinjärveltäkin on lehtitietojen mukaan ollut esillä. Äkäsjoen vaihtoehto liittynee kuitenkin myös laajemmin länsi-Lapissa oleviin muihin kaivoshankkeisiin ja niiden kuljetuksiin. Muitakin vaihtoehtoja "uusien" rautakaivosten kuljetuksille kun saattaa olla tarjolla, kuten YLE Radio Perämeri uutisessaan //lotta.yle.fi/rswebkmi.nsf/sivut/Radio_Perameren_uutiset_2004?opendocument&pageid=ContentEAB2E kertoo. Linkki RHK:n selvitykseen kaivoskuljetuksista: //www.rhk.fi/tietopalvelu/julkaisut/a-sarjan_julkaisut/?x37651=2094378 (Käyttäjä muokannut 05.08.2008 09:15) |
05.08.2008 12:14 | korkki | Sanotaan siis vielä Suomeksi, eli koko Talvivaaran vuosituotanto ei riitä raaka-aineeksi kuin puoleen Harjavallan nykyisestä tuotannosta. Eli jos tuotanto vielä tuplataan Talvivaarasta tulee neljäsosa, aivan kuten tuossa uutisessakin siis sanotaan. |