Elokuu 2008
Havainto
11.08.2008 14:43
Päijät-Hämeen liiton hallitus pohtii ensi viikon alussa Hämeen Vasemmistoliiton aloitetta käynnistää henkilöliikenne Lahti-Loviisa-radalla. Myös Lahti-Heinola välin henkilöliikenteen aloittaminen on pohdinnassa. Maakuntajohtaja on raideliikenteen lisäämisen kannalla. //lotta.yle.fi/rsweblti.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentE12DA
Lähettäjä: Eero HoikkalaKommentit
11.08.2008 18:55 | MaMe | Esityslista 11.08.2008 sivu 11: //www.paijat-hame.fi/organisaatio/maakuntahallitus/esityslistat/esityslista.pdf |
12.08.2008 00:04 | Epa | Ess-verkkolehden mukaan maanantaina käsitellyt Päijät-Hämeen maakuntahallitus pitää aloitetta ajankohtaisena ja perusteltuna. Junayhteyden avaaminen Heinolaan ja Orimattilaan edellyttäisi asuntorakentamisen keskittämistä mahdollisten pysähdyspaikkojen ympäristöön. Jos Heinolan ja Orimattilan matkustajaliikenne palautettaisiin, Lahdesta lähtisi henkilöjunia viiteen eri suuntaan. //www.ess.fi/?article=204483 |
12.08.2008 01:07 | jtt | Tässä oiva tilaisuus uudelle rohkealle operaattorille aloittaa liikennöinti, varmaan läänin-/kunta-tasoista avustusta saatavilla. Käsittääkseni naapurissamme Ruotsissa ko. liikennettä jo harjoitetaan. Vr ei vielä ole tainnut varata itselleen ko. rata-osien koko kapasiteettia, joten liikennöimään mahtuisi hyvin, myöhemmin "pienin" investoinnin voisi omia itselleen myös vähäisen tavara-liikenteen. |
12.08.2008 10:28 | tane | Epäilemättä, ja varmaan kilpailu saisi Helsingin seudun lähiliikenteenkin järkevämmälle pohjalle, mutta eihän nykyinen laki salli kilpailua henkilöliikenteessä! Ratakapasiteetilla ole mitään merkitystä tässä! |
12.08.2008 17:52 | Teemu Lokka | Tane, ens vuonna pitäis henklöliikenne avautua kilpailulle. EU:n määräys ;) |
12.08.2008 18:09 | Dakkus | Eikös se ole vasta 2010, eli vuoden ja neljän kuukauden päästä. Siltikin nyt olisi juuri se aika kun järjestelyt kannattaisi aloittaa jos tammikuussa 2010 tahtoisi liikennöidä. Luulisi Veolian olevan kiinnostunut, sillä kun on juuri tuontyyppistä liikennettä varmaan jokaisessa Euroopan maassa jossa se mahdollista on. |
12.08.2008 18:48 | tane | Jaahas, mennyt tuo tieto ohi! Onko lakimuutos Suomessa jo tehty? Suurin merkitys tällä on varmaan pääkaupunkiseudulla, onhan kalustokin jo hankittu erilliselle yhtiölle! |
12.08.2008 19:12 | tane | No'juu, ei Finlex'issä näyttänyt olevan edes Hallituksen esitystä ja voimassaolevan lain mukaan rataverkolle pääsyyn on oikeutettu "3) kotimaan henkilöliikenteessä sekä Suomen ja Venäjän välisessä rautatieyhdysliikenteessä rataverkolla Valtionrautateiden muuttamisesta osakeyhtiöksi annetun lain (20/1995) 1 §:ssä tarkoitetun osakeyhtiön rautatieliikennettä harjoittava tytäryhtiö". Koskas tämä on tapahtunut, mistä löytyy lisää tietoa? Miksei kukaan ole laittanut tietoa Vorg'iin! ;) |
12.08.2008 20:06 | tane | Mennään nyt sitten aiheesta sivuun ihan kunnolla: Mielenkiintoista, miten joissain EU-maissa (esim. Kreikassa) lippujen hinnat ovat edelleen hyvin alhaisia (ja valtion omistama rautatie-operaattori äärimmäisen tappiollinen!), kellään yksityisellä ole mitään käytännön mahdollisuuksia kilpailla! En ole kuullut, että EU olisi tähän puuttunut. Konkurssin partaalla horjuvan Olympic'in tuista on kyllä ollut paljonkin porua, mutta lentoliikenteessä kilpailutilannekin on jo olemassa, myös kotimaan liikenteessä. |
13.08.2008 10:53 | Move off | Vuonna 2010 avattavalla henkilöliikenteen kilpailulla ei ole vaikutuksia Suomeen, sillä se koskee ainoastaan EU:n sisäistä rajat ylittävää liikennettä. Tai voisihan sitten joku alkaa liikennöidä Torniosta länteen. |
13.08.2008 11:04 | tane | Juu, tuohan on jo vanha juttu. Eli tämä kotimaan henkilöliikenteen avautuminen kilpailulle olikin sitten vaan 'ankka'? ;) |
13.08.2008 22:28 | Dakkus | No, kyllähän tuo tietysti mahdollistaisi esim. linjojen Helsinki-Lahti-Pieksämäki-Iisalmi-Oulu-Haaparanta sekä Haaparanta-Rovaniemi liikennöinnin. Junien välillä voitaisiin vaihtaa vaunut aina Laurilassa, vieden Haaparantaan asti vain yksi vaunu. Lippuun sitten merkattaisiin että junaa on vaihdettu. Ja toisaalta, ei kai se ketään haittaisi, vaikka yöjuna yöllä käväisisikin Haaparannassa kääntymässä. Vähintään yhdestä vaunusta kyllä kai pitäisi olla pääsy asemalle että liikenne kävisi kansainvälisestä. |