Elokuu 2008
Havainto
19.08.2008 22:36
Helsingistä saattaa päästä raiteita pitkin Berliiniin vuonna 2020
//tinyurl.com/6hjh6l
Kommentit
19.08.2008 23:36 | John | Taitaa ajatus olla vielä pitkässä narussa, vaikka varmaankin tarpeita ajatella tähän suuntaan syntyy lisää. Tunnelin lisäksi on aika auki mm. Viron järjestelmät. Mitä reittiä käytettäisi, Tarton reitti vai aivan uusi Pärnun reitti 1435 mm leveydellä jne kysymykset. Luulen, että asiasta tulee kestoaihe ja tupakkaa kuluun rahan lisäksi, jos sitä löytyy selvityksiin saakka. - Keväällä juteltiin täälläkin esim. havainnon //vaunut.org/havainto.php/4348 yhteydessä. Suomessa ollaan oltu asiasta lopultakin aika hiljaa Anttikoskea ja muutamaa aktivistia lukuun ottamatta. |
19.08.2008 23:38 | CoCoNut | Sivulla kysytään: Kannatatko junatunnelin kaivamista Helsingin ja Tallinnan välille? Mielipiteet ovat liki tasan. Äkkiä tuhat klikkausta lisää vai menettekö mieluummin kopterilla? |
20.08.2008 08:55 | Eero Heinonen | Sinänsä yllättävää, että Hesarikin on perehtynyt aiheeseen, kun RHK:n liikennejohtaja Anne Herneoja ja VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen keskustelivat samasta aiheesta samana aamuna YLE Radio 1:n Ykkösaamussa: //areena.yle.fi/hae?cid=164612&pid=164788 :) |
20.08.2008 12:35 | John | Jaa äänet johtavat nyt 54/46, mutta onko sillä mitään merkitystä? - Pietarin reitti on tässä maailmantilanteessa kyllä poissuljettu. Eihän sitä koskaan tiedä, milloin isonaapuri päättäisi ruveta suojelemaan rautatie-etujaan vieraan valtion maaperällä. Vrt. Tallinnan pronssisoturi, Etelä-Ostetia/Georgia, Itämeren laivaston varustaminen uudelleen ydinkärjin, kaasuputki, puutullit, rekkajonot jne. |
21.08.2008 23:08 | MattiL | Kanaalitunneli on mitaltaan 50 km ja sen takana asuu noin 65 miljoonaa ihmistä. Tunnelin kannattava toiminta on kuitenkin näillä volyymeillä jatkuvasti kyseenalaista. Tallinnan tunneli taitaisi olla mitaltaan noin 80 km ja sen takana asuisi viisi miljoonaa suomalaista, muita maitahan se ei realistisesti palvelisi. Näillä luvuilla voin vain ihmetellä, millä ilveellä tämä hanke koskaan voisi päästä edes likelle kustannusvastaavuutta. |
21.08.2008 23:30 | tlajunen | Ainoa toivonkipinä on erilainen maaperä, josta johtuva tunnelirakentamisen edullisuus. Mutta silti vähän utopiselta vaikuttaa. |