Elokuu 2008
Havainto
27.08.2008 17:48
Ruotsin valtion rautatiet SJ ostaa 20 uutta nelivaunuista sähkömoottorijunaa. Junat toimittaa Bombardier ja junat pohjautuvat ruotsalaiseen Regina-junaan.
Uusien junien huippunopeus ja varustelu tulee vastaamaan olemassaolevia X2000-junia, jotka uudet junat tulevat korvaamaan Tukholmasta Värmlantiin ja Taalainmaalle suuntautuvilla ratalinjoilla.
Kauppahinta on 221 miljoonaa euroa ja junat toimitetaan SJ:lle kesällä 2010. Sopimuksessa on optio 20 lisäjunasta.
Lähde: Future Transport -lehti 3/2008
Kommentit
27.08.2008 18:52 | Siltalan pehtoori | SJ kertoo asiasta myös sivuillaan: //www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?a=77967 Millaistahan hintapolitiikka uusiin juniin tulee? Kesäkuussa matka Gävlestä Tukholmaan X2000 -junalla yllätti kalleudella. Sama väli eri junatyypillä oli huomattavasti halvempi. |
27.08.2008 19:53 | Eljas Pölhö | Minusta junat on Ruotsissa oleellisesti halvempia kuin Suomessa, mutta pitää tietää muutama sääntö. Ruotsissa junalippujen hintaan vaikuttaa ostoaika (hinnat vaihtelevat lähes päivittäin) ja valittu juna (jokseenkin kaikki lähdöt erihintaisia). "Listahinta" Malmö-Stockholm (vastaa Hki-Oulu) on noin 100 euroa vastaava summa, "normaalihinta" etukäteen 2vk ennen matkaa ostaessa n. 40-50 euroa ja hyvällä tuurilla selviää n. 25 eurolla. Oikein hyvällä tuurilla tietokone arpoo 1. lk:n paikan halvemmaksi kuin 2. lk:n. Muutoinkin Ruotsin liikennevälineiden hinnoittelu on outoa: Takseilla on vapaa hinnoittelu ja esim. Malmössä voi samasta matkasta maksaa SEK 49 (5 e) tai SEK 300 (28 e) riippuen minkä yhtiön taksiin astuu. Paikalliset tietävät yhtiöiden hintatason, mutta voi turistiparkoja. Jonon etummaista ei tarvi ottaa, vaan voi valita jonosta halvimman, joten vain tietämätöntä rokotetaan. |
28.08.2008 00:17 | LasseH | Rautateiden pahin kilpailija on henkilöauto ja sen kustannukset ovat melkoisen vakiot ajankohdasta riippumatta ja aikataulutkin voi laatia omien tarpeiden pohjalta. Näin ollen lentokonehinnoittelu ei mielestäni oikein sovi rautateille. Lisäksi kuun asennosta yms. riippuva hinta karkottaa nimenomaan satunnaisia käyttäjiä, jotka olisivat potentiaalisia käyttämään junaa enemmänkin. Jos kerran erehdyt junaa käyttämään ja matkasta joudut maksamaan sikahinnan niin tällöin junaa ei helpolla käytetä toista kertaa. Sikahintainen yksittäinen junamatka on muistissa vielä vuosien päästäkin kun mietitään es. uuden työpaikan myötä muuttuvia työmatkoja. Toisaalta rautatiekalustoa ei oikein kannata hankkia yksittäisten ruuhkahuippujenkaan mukaan, joten yhtälö ei ole helppo. |
28.08.2008 08:21 | Jarkko Korhonen | VR:lläkin oli muutama vuosi sitten vihreät lähdöt, jotka ilmeisesti lanseerattiin vain tydyttämään valtavaa vihanpurkausta (myös allekirjoittaneessa), jota silloinen lippu-uudistus aiheutti. Myöhemmin ne vähin äänin lopetettiin. Kun valitetaan kannattamattomista junavuoroista niin vois VR:kin kokeilla esim. tämän vihreän lähdön tyyppistä säännöllistä alennushinnoittelua näille vuoroille, ei tarvitsisi tyhjiä penkkejä kuljetella. |
28.08.2008 10:01 | Timo Salminen | VR:n vihreiksi lähdöiksi oli kai valittu vajaatäyttöisiksi ja -käyttöisiksi ajateltuja junavuoroja. Toisaalta joukossa oli esimerkiksi P22 Kouvolasta Helsinkiin, lähtöaika täältä Ri:ltä 7.46, tulo Hkiin vähän 8.30 jälkeen, siis vielä selvästi työmatkajuna. Järjestelmä ei siis ollut aivan looginen. Sitä paitsi hinnoittelussa oli ainakin yksi ongelma. Vihreän lähdön pikajunan kertalippu Ri - Hki oli halvempi kuin saman välin vyöhykelippu lähiliikennejunaan. Itse kävin niinä aikoina (kuten taas nytkin) sen verran satunnaisesti Hgissä, että kuljin kertalipuilla, ja usein menin juuri P22:lla. Silloin tällöin pikajuna oli sen verran myöhässä, että Tampereelta tullut H416 (lähtöaika 7.50) lähti ensin - ja eipä sinne muistaakseni ollutkaan vihreän pikajunalipun kanssa menemistä. Lippuluukulla piti siis jo tietää, kumpi juna tulee ja menee ensin, eikä sitä välttämättä tiennyt edes lipunmyyjä. Tuota Ruotsin lipunhintajärjestelmä ("alla priser är rörliga") en kyllä matkustajana toivottaisi tervetulleeksi tänne mutta jotkin loogisesti suunnitellut, kiinteät alennuslähdöt olisivat toinen juttu. |
28.08.2008 11:57 | LasseH | Vihreiden Lähtöjen ongelmana oli se, että lippu piti ostaa etukäteen ja matkan tuli olla vaihdoton. Ja lipinmyyntiverkosto oli jo tuolloin harvahko. Tämä vaikutti es. Sl-Par -välillä. Lisäksi alea saattoi saada vain tiettyinä päivinä. Archive.org:sta löytyy ko. lähtöjä: Kesä 2001 heti lippu-uudistuksen jälkeen: //web.archive.org/web/20010609054429/www.vr.fi/heo/hinnat/vihreatlahdot.htm Kesä 2003: //web.archive.org/web/20030608074303/www.vr.fi/heo/aika/fvihreat_lahdot.htm |