Elokuu 2008

Havainto

30.08.2008 08:39

HELSINGIN SANOMAT

Kauniaisten vanha juna-asema palaa.

Aseman katto on liekeissä ja rakennuksesta nousee runsaasti savua. Rakennuksesta on myös hajonnut ikkunoita. Savun haju tuntuu kilometrien päähän.

Päivystävän palomestarin mukaan näyttää siltä, että kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen länsipääty on tuhoutunut. Pelastuslaitos yrittää nyt suojella länsipäätyä, jossa on muun muassa asunto.

Asunnossa oli ihmisiä palon syttyessä. Kukaan ei kuitenkaan ole loukkaantunut.

Ilmoitus tulipalosta tehtiin kello 7.25. Puinen rakennus oli jo ilmiliekeissä, kun palokunta ehti paikalle.

Rantaradan junaliikenne kiertää palopaikan ohi pohjoisraidetta.

Arkkitehti Bruno Granholminsuunnittelema rakennus kuuluu valtakunnallisesti merkittävään kulttuurihistorialliseen ympäristöön. Asema on myös valtakunnallisesti merkittävien rautatieasema-alueiden suojelusopimuksen piirissä.

Palon syttymissyytä ei tiedetä.

Lähettäjä: Seppo Hiltunen

Kommentit

30.08.2008 08:56 Pasi Kokkonen No voi sun v... Mutta ei kai ne länsipäätyä yritä suojella jos se on jo palanut? Eikös se asunto ole itäpäädyssä?
30.08.2008 09:30 Jarkko Korhonen TAAS yksi asema poissa. (Oletan ettei hiiltyneitä jäänteitä kukaan korjaa). Voi voi. Ja sitten RHK ja senaatti tuhoavat tietentahtoenkin vielä näitä uhanalaisia kohteita! Ottaa nuppiin.
30.08.2008 09:34 Jarkko Korhonen Klipin mukaan aika pahaa jälkeä on ja koko talo savun vallassa. Saa olla melkoinen sissi että alkaa hiiltyneitä sisätiloja laittamaan vaikka hirsirunko palot sietääkin. Sattuu sydämeen :(. (Käyttäjä muokannut 30.08.2008 09:35)
30.08.2008 09:48 joht. Nyman Voi helekutti sentään, Kauniaisten asemamiljöö rakennuksineen on kuitenkin ainutlaatuisin pääkaupunkiseuden alueella, ellei jopa valtakunnallisestikin. Täytyy kattoa jos siellä ehtisi tänään käydä, niin lyön sitten kuvia vorgiin. Ylläpito muuten: miten saada lisää kredittejä vorgin kuvalatauksiin?
30.08.2008 09:59 Otto Karikoski Ajankohta tälle oli mitä "parhain": //www.kauniainen.fi/ajankohtaista/uutiset.htm#rautatieasema100
30.08.2008 10:15 Anton Carlsson MITÄMITÄMITÄ???!!!
30.08.2008 11:28 Jorge Toivottavasti on vielä korjauskelpoinen. Jos ei, niin kopio tilalle. Pääsisivät nykyajan puusepät näyttämään taitojaan. Toivottavasti museovirasto on tämän osalta tiukkana, eikä anna heti purkulupaa.
30.08.2008 12:02 Jore Tulin juuri Kauniaisten asemalta. Palo on tuhonnut rakennuksen aika pahasti. Junaliikenne on ohjattu aamun ajan raiteen 3 kautta. 11.30 aikoihin avattiin myös raide 1 liikenteelle ja hätämaadoitukset purettiin sekä 1 että 2 raiteelta. Ilmeisesti aamun ajan junaliikenteelle on annettu opasteita perinteisellä punalipulla. Tosin lippuja ainakin hallinnoivat äsken paikalla Rautatieviraston tarkastajat. Sitä en tiedä kuka opasteita junille on aamulla antanut.
30.08.2008 12:17 Lari Nylund 30.8. klo 12.10 Rantaradan junaliikenne palautumassa normaaliksi. Kauniaisten asemarakennuksen tulipalon aiheuttama turvalaitevika on saatu korjattua. Junat pääsevät liikennöimään Espoo-Pasila välillä vain yhtä raidetta pitkin, joka aiheuttaa pieniä myöhästymisiä. Lähde: VR Liikennetiedote.
30.08.2008 13:00 Väiski Kuinka noita VR Liikennetiedotteita oikein generoidaan? Tuo klo 12.10 tiedote on ristiriidassa sekä todellisuuden että itsensä kanssa.
30.08.2008 13:06 Jore Mietin ihan samaa. Liikenne palautuu kahdelle raiteelle Kauniaisten länsipään vaihteissa. Leppävaarasta päin saavutaan käyttäen yhtä raidetta. Luulen, että liikenne palautuu kahdelle raiteelle Kilon tai Keran paikkeilla.
30.08.2008 13:10 okeskira Kauniaisista seuraavat vaihteet ovat Ruusutorpassa (Leppävaaran länsipäässä), joten useampi kilometri täytyy tulla yhtä raidetta pitkin. (Käyttäjä muokannut 30.08.2008 13:11)
30.08.2008 13:21 Väiski Leppävaaran ja Kauniaisten välillä oli käytössä kaksi raidetta noin klo 11 alkaen. Melko tarkalleen klo 11.00 ohitti Ruusutorpan ensimmäinen Kauniaisten suunnasta eteläistä raidetta tullut juna. Tätä ennen oli käytössä vain pohjoinen raide. Noin 9.30-10.30 välillä Leppävaaraan ei saapunut yhtään junaa Kauniaisten suunnasta, liikennettä oli ainoastaan toiseen suuntaan.
30.08.2008 13:36 Teemu Valjus //lukijat.iltasanomat.fi/uutiskuvat/20436/ tuolta löytyy kuvia edellistä ja seuraavaa kun painelee niin löytyy myös videota.
30.08.2008 15:48 Anton Carlsson Ilari: On varmaan. Se ei ole kuitenkaan palanut ihan poroksi.
30.08.2008 21:01 Jarkko Korhonen Länsipuoli on tuhoutunut välikattoon asti kokonaan. Itäpuoli on tulen vaurioittamatta paitsi vintti, asuinosassa luultavasti vain savu/vesivahinkoja. Mitähän rakennukselle tapahtuu?
30.08.2008 22:01 nordlju Muutama kuva Kauniaisista: //jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/JNo-foto/2008-08-30/
30.08.2008 22:21 6nen Rakennuksesta näyttäisi olevan yli puolet menetetty, vaikka ulkokuoren perusteella joku saataisi jonkun toivonkipinän vielä löytää. Jahka arki koittaa ja vauriomäärä saadaan lopullisesti ynnättyä, voitanee asema julistaa purettavaksi. Vaikea uskoa, että tuo saataisiin entisöityä ja palautettua ennalleen.. Ja miksi pitäisikään, jos sille ei tähänkään saakka ole parempaa käyttöä löytynyt kuin toimia pyöräkorjaamona? Harmittava takaisku.
30.08.2008 23:09 Jarkko Korhonen Niin, jos vanha tuhoutuu kunnolla niin miksipä korjata. Itse mietin paikan päällä että jos sahaisi tuhoutuneen osan pois ja säästäisi ja restauroisi vaikka ihan siinä kulttuurimielessä sen itäpää asemahallista alkaen. Siinä päässä on alakerrassa oletettavasti pääasiassa "vain" palo- ja savuvahinkoja. Surullinen näky oli kaunis tornin peltikatto rypistyneenä romuna aseman päädyssä asfaltilla.
30.08.2008 23:10 Jarkko Korhonen Asemarakennusten käytöstä vielä: Minusta mikä tahansa "normaali" käyttö (=ei sprugujen olinpaikkana tms) on asemille sopivan arvokasta, jossa ne edes pysyvät siinä tilassa kuin ovat. Katot ja ikkunat pidettäisiin ehjänä.
31.08.2008 00:03 Janne Ridanpää Palasten sahaaminen ja vaurioituneen rakennuksen jakaminen täysin menetettyyn ja säilyneeseen osaan on mielestäni hieman liian mustavalkoista. Jos unohdetaan kustannustekijät, rakennuksen arvon kannalta paras vaihtoehto olisi rakentaa vauroituneet osat tarvittaessa kokonaan uudelleen alkuperäisiä piirustuksia noudattaen. Tämäntyyliset periaatteethan ovat käytössä jo liikkuvan museokaluston kunnostuksessa. Esimerkiksi puuvaunun saattaminen liikennöitävään kuntoon voi vaatia kaikkien alarunkorakenteiden ja paneelien täydellistä uusimista. Tällaisten kalustoyksiköiden museaalista arvoa en ole silti kuullut kenenkään kiistävän. Sen sijaan vaununpuolikkaaseen tyytyminen "kulttuurimielessä" tuntuu luvattoman torsolta vaihtoehdolta - romutuksesta puhumattakaan.
31.08.2008 00:12 Janne Ridanpää Rakennusten käyttöön liittyen heittäisin itsekin kommentin. Koska rautatieviranomaisilla ja -yhtiöillä ei enää ole tarvetta entisenkaltaisen rakennuskannan ylläpitoon ja koska jokaiselle rautatiekiinteistölle ei Venetmäen mallia hyvällä tahdollakaan saada sovellettua, on kaikki muu käyttö väkisinkin hyväksyttävä. Tyhjilleen jättö ja siitä seuraavat "avoimien ovien päivät" johtavat polkupyöräkorjaamoakin helpommin roihuun ja purkutuomioon. Näin kävi muun muassa Harjun asemalla noin vuosi sitten.
31.08.2008 01:24 6nen Keskustelu näyttää edenneen muutoin virheettömästi oman kommenttini jälkeen, paitsi että Jarkko haksahti tekemään omat johtopäätöksensä ja Janne komppasi perässä: Pyöräkorjaamon ja tyhjilläänolon lisäksi löytyy toki paljon muitakin potentiaalisia käyttötarkoituksia vanhoille, varsinaisesta käyttötarkoituksestaan poistetuille asemarakennuksille. Pointti oli siinä, että pyöräkorjaamo ei tarvitse asemarakennusta, mutta asemarakennus tässä tapauksessa tarvitsi pyöräkorjaamoa. Ja tämähän se ikävä seuraamus tässä onkin, pyöräkorjaamo löytänee uudet toimitilat muualta ja asemarakennusta ei 'tarvitse' tämän käyttötarkoituksen takia entisöidä. Kauniaisten rautatieasema oli hyvinhoidettu, kaunis ja ainutlaatuinen. Toivottavasti jopa niin kaunis ja ainutlaatuinen, että asemarakennus kokisi saman kohtalon kuin Tyrvään Pyhän Olavin kirkko, vaikka minä en tähän jaksa realistina uskoa.
31.08.2008 09:48 Timo Salminen Varsinainen museaalinen lähestymistapahan on, että esineen alkuperäisiä osia ei korvata uusilla vaan ainoastaan niiden enempi tuhoutuminen pysäytetään konservoinnilla. Mitä tehdään uutta, se jätetään alkuperäisestä selvästi erottuvaksi. Kunnostus käyttökuntoon (liikenneväline, rakennus, soitin tms.) voi sitten vaatia toisenlaista lähestymistä. - Kauniaisten aseman tulipalo oli ikävä uutinen. Asian toinen puoli on, että tulipalo on puurakennukselle sittenkin tavallaan luonnollinen loppu. Tämän aamun HS:ssa VR antoi ymmärtää, että asemaa ainakaan sen rahoilla palauteta ennalleen. Toivottavasti jokin tavalla tai toisella _rakentava_ ratkaisu löytyy.
31.08.2008 16:55 Jore Kauniaisten aseman tilanne 310808: //vaunut.org/kuvat.php?pvm=31.08.2008&kuvaaja=1290