Syyskuu 2008

Havainto

13.09.2008 12:33

Yhdysvalloissa tuhoisa junaonnettomuus
//www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809138259506_ul.shtml

Lähettäjä: Tomi Peltola

Kommentit

13.09.2008 13:13 Lari Nylund CNN tarjoaa videota //edition.cnn.com/2008/US/09/13/train.collision/index.html#cnnSTCVideo .
13.09.2008 13:56 Che Pahaan aikaan tapahtui tällainen onnettomuus, kun junamatkustamisen suosiota pitäisi saada levitettyä muuallekin Yhdysvaltoihin. Saas nähä miten pahasti kilpailevien kuljetusmuotojen lobbarit tarttuvat asiaan.
13.09.2008 15:28 Ville Vehmaa Tämä onnettomuus osoittaa sen, miten erittäin hyvästä mekaanisesta lujuudesta ei ole juuri hyötyä kulunvalvonnan puuttuessa. Veturin turvanokka tai vaunun päädyn puskuri ei auta, kun voimat ovat suuret. Sen sijaan raskaat vaunut kuluttavat rataa ja energiaa.
13.09.2008 18:18 MarkkuB Hyvin samanlainen onnettomuus, kuin muutamia vuosia aikaisemmin, silloin tosin Metrolinkin juna oli kerinnyt pysähtyä ja tavarajunankin vauhti oli hidastumassa. Tässä tapauksessa vauhtia oli kummallakin junalla riittävästi ainakin mitä videota katseli.
13.09.2008 19:01 Che Ville: Hurjastihan tuo vaunujen lujuus on auttanut. Kun 350-400 hengen kolmivaunuinen ruuhkajuna tekee nokkakolarin tavarajunan kanssa, kuolinodotteet ovat kovat. Käytävät ovat varmasti olleet aika täynnä seisojia. Tietysti jokaisella on omat periaatteensa joiden mukaan lasketaan turvallisuuteen kulutetun rahan hyötysuhdetta. Kärjistetysti; kannattaako tehdä miljardin investointi jolla pelastetaan kaksi ihmishenkeä? Vaikeita kysymyksiä.
13.09.2008 22:22 tane Ylen Teksti-TV:n mukaan matkustajia on ollut 220, kuolleita 17, loukkaantuneita 130, yli 80:n tila vakava. Vaunuissa saattaa olla vielä lisää uhreja.
14.09.2008 10:17 Lari Nylund " Saas nähä miten pahasti kilpailevien kuljetusmuotojen lobbarit tarttuvat asiaan." Toivottavasti maailmasta löytyy vielä inhimillisyyttä, eikä tuollaiseen ryhdytä. Eipä näitä tuhoisia junaonnettomuuksia onneksi niin paljoa satu - mitä nyt otsikoista niistä kyllä saadaan lukea aina, kun juna on ollut kilometriä lähempänä jotain onnettomuutta. Lisäksi lento- ja linja-autoliikenteen tuskin kannattaisi toisen kustannuksella aloittaa lobbaamista, kun omalla alallakin on tapahtunut ikäviä asioita.
14.09.2008 12:01 Ville Saarelainen Jättäisivät vaikka sen sotimisen hieman vähemmälle, niin säästyneillä rahoilla valtio voisi tukea kulunvalvonnan rakentamista ainakin matkustajaliikenteen rataosille, joita ei loppujen lopuksi kuitenkaan niin hirveästi ole. Ainakaan ilman tukea yhtiöt eivät taida olla halukkaita investoimaan kulunvalvontaan, vaikka se maksaisi itsensä takaisin heti estäessään pahan onnettomuuden. Vaikkei henkilövahinkoa sattuisikaan, niin suistuneen tavarajunan kustannukset lasketaan miljoonissa, ja pistetään vielä pari nollaa perään jos happojuna kellahtaa keskellä kaupunkia (ja sitten on jo niitäkin helnkilövahinkoja). Ja kyllä USA:sta löytyy mielin määrin paatoksellisia republikaaneja jotka suu vaahdossa puhuvat junaonnettomuuksista tyyliin "jos olisi käytetty yksityisautoja/rekkoja niin todennäköisesti vain yksi auto olisi mennyt ojaan ja vahingotkin olisivat olleet paljon pienemmät".
14.09.2008 15:21 S.E.Hiltunen Kaikki on niin suhteellista. Yhdysvalloissa kuolee maantieliikenteessä 131 henkeä päivässä, siis 48 000 ihmistä vuodessa. Mikä matkustusmuoto on vaarallisempi kuin toinen?
14.09.2008 16:30 Esa Leskinen Ville: todennäköisesti Yhdysvalloista löytyy myös runsaasti autohulluja demokraatteja. Onhan USA:n rautatieliikenne mennyt alamäkeä koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan, riippumatta siitä kumpi puolue on ollut vallassa.
14.09.2008 19:11 Matti Piiroinen "Los Angelesin junaturman syynä ilmeisesti kuljettajan virhe" //www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135239421637
14.09.2008 19:26 tlajunen S.E., suhteellista nimenomaan. Matkoja tehdään tieliikenteessä kertaluokkia enemmän kuin rautateillä. Tilastoja tarvitsisi, että voisi sanoa kumpi liikennemuoto on USA:ssa vaarallisempaa. Suomessa selvästi maantieliikenne.
14.09.2008 21:06 tane Kyllähän JKV eli 'Positive Train Control' USA:ssa etenee //www.ntsb.gov/recs/mostwanted/positive_train.htm , vaikkakin NTSB on luokitellut sen kategoriaan "Acceptable response, progressing slowly". USA:n tieliikenteen turvallisuus, ainakin asukasmäärään suhteutettuna, on muuten varsin huono, tuollaista keskimääräistä Itä-Eurooppalaista tasoa, kuten tästä //www.ktl.fi/org/esittely/huttunen/tieliikkuolleet.pdf tai tuosta edellä olleesta kuolleiden määrästäkin voi päätellä.
15.09.2008 19:42 Ville Vehmaa Lyhyen ajan sisällä tämä on jo toinen onnettomuus, jossa matkustajajunan kuljettaja ajaa huomaamattaan punaista päin. Ikinä ei saada tehtyä mekaanisesti niin kestäviä vaunuja, että kuolonuhreilta vältyttiin. Nimenomaan aktiivisen turvallisuuden parantaminen auttaisi. Samalla voitaisiin mahdollistaa moottorivaunujen käyttö. Tässäkin junassa varmaan oli vapaita istumapaikkoja, sillä suurimpiin kakskerrosvaunuihin mahtuu 200 matkustajaa istumaan!
16.09.2008 14:37 tane Lainaus YLE:n Teksti-TV:n sivulta: "Kalifornian korkein rautatie-turvallisuudesta vastaava viranomainen aikoo kieltää kuljettajilta kännykän käytön perjantaisen turman jälkeen. Liittovaltion onnettomuustutkimuksen mukaan toisen turmajunan apukuljettaja naputteli mahdollisesti tekstiviestiä juuri ennen yhteentörmäystä". USA:ssa, ja ehkä muuallakin maailmassa, toinen henkilö ohjaamossa ilmeisesti nähdään tärkeäksi juuri turvallisuuden kannalta - hieman samoin, kuin lentoliikenteessä.
16.09.2008 15:50 tlajunen Hieman samoin, mutta kuitenkin olennaisesti eritavoin. Kuljettajan mennessä toimintakyvyttömäksi, juna pysähtyy hetken päästä. Lentokoneessa vastaavanlainen pysähdys aiheuttaa vähemmän toivottavaa jälkeä. Siksi kaksi pilottia.
16.09.2008 17:35 tane En tarkoittanut ainoastaan kuljettajan toimintakyvyttömyyttä, vaan sitä, että lentoliikenteessä ohjaava ja monitoroiva pilotti selkeästi yhdessä vastaavat turvallisuudesta ja näin ehkä ajatellaan myös rautatieliikenteessä niissä maissa, joissa edelleen on kaksi miestä veturissa. Suomessa toinen mies veturissa taas on ollut 'koneapulainen', jääköön se kansanomainen nimitys nyt sanomatta. Tekniikka eli JKV/ATC/PTC on sitten tietysti toinen puoli asiaa. (Käyttäjä muokannut 16.09.2008 17:37) (Käyttäjä muokannut 16.09.2008 17:37)
16.09.2008 17:37 Ville Saarelainen Kovin sekavalta näyttää tuo jenkkien kulunvalvontaprojekti, kun suunnilleen jokainen yhtiö kehittelee omaansa, sen sijaan että yksi iso pulju tekisi samanlaiset vehkeet kaikille, jolloin suuren valmistusmäärän myötä hinnatkin jäisi pienemmäksi. Ja sehän ei varmasti tulisi kuuloonkaan, että ostettaisiin valmis järjestelmä Euroopasta. :-P
16.09.2008 20:23 Dakkus Niin, ERTMS:n käyttäminen ei ehkä olisi ihan tyhmä idis. Joskin, sitten järjestelmä saataisiin käyttöön vasta 30-luvulla :)
29.10.2008 11:16 tane NTSB:n lehdistötiedote USA:n JKV-tilanteesta: "Congressional activity allowed the Board to remove one of its original items from the Most Wanted List - established in 1990 - positive train control, an anti-collision technology. On October 1, 2008, 19 days after an accident involving a Metrolink passenger train and a Union Pacific freight train in Chatsworth, California, Congress enacted the Rail Safety Improvement Act of 2008; the President signed it into law October 16. The Chatsworth accident claimed 25 lives and resulted in more than 100 injuries. Among its provisions, this law requires Class 1 railroads, and regularly scheduled intercity or commuter rail passenger carriers, to develop and submit to the Secretary of Transportation, within 18 months, its plan for the implementation of a positive train control system by December 31, 2015. Each plan must describe how it will provide for interoperability of the system with movements of trains of other railroad carriers over its lines." Lähde: NTSB PRESS RELEASE, National Transportation Safety Board, Washington, DC 20594 FOR IMMEDIATE RELEASE: October 28, 2008 SB-08-49
29.10.2008 18:22 Dakkus Muuten, katselin tuossa ertms.comia, niin siellä olleen kartan mukaan ERTMS olisi tulossa käyttöön myös Meksikossa, Saudi-Arabiassa ja Kiinassa, vaikka lyhenne onkin ilmauksesta "European Train Control System". Tosin, tietysti eurooppalaista järjestelmää voidaan käyttöönottaa muuallakin kuin Euroopassa.
29.10.2008 18:28 jpl Kyllä, ETCS on laajentunut EU:n ulkopuolelle suuren kiinnostuksen ja kysynnän kautta. Toivotaan, että tämä "kiina-ilmiö" hieman pudottaisi laitteiden hintoja (toivoen samalla, että ne toimivat).
29.10.2008 19:03 tane ERTMS on muutakin kuin ETCS, voisi kai sanoa, että ERTMS = ETCS + GSM-R + ETML ks. //www.uic.asso.fr/uic/spip.php?article381 . USA:n PTC vastaa kai lähinnä ETCS:ää.
29.10.2008 20:03 tane Hupaisaa sinänsä, että vieläkin on käytössä mekaanisia 'JKV' järjestelmiä: //en.wikipedia.org/wiki/Image:Zugsicherung_sbahn_berlin.jpg Sopivaa hidastusta käyttämällä, saadaan tuolla laitteellakin pysäytettyä myös liian suurta nopeutta ajava juna //en.wikipedia.org/wiki/Train_stop (Käyttäjä muokannut 29.10.2008 20:12)
29.10.2008 21:11 Dakkus Jep, tuollaisen mekaanisen härvelin kläpsymistä auki ja kiinni voi ihastella erityisen hyvin esim. Landsberger Allee S-aseman laiturin eteläpään kohdalla.