Syyskuu 2008

Havainto

14.09.2008 19:35

Junassa syntynyt tyttö sai elinikäisen junalipun - Puoli vuotta sitten syntyi tyttölapsi junassa Petroskoista Medve¸jegorskiin (Karhumäkeen?), kun äidillä alkoi matkan aikana ennenaikainen synnytys. Junassa ei ollut terveydenhoitoihmisiä, vaan synnytyksessä avusti junan henkilökunta. Tyttö sai Petroskoin rautatieosastolta nyt elinikäisen maksuttoman matkalipun alueen sähköjuniin (tai siis paikallisjuniin kai). Lähde EPL 14.9.2008 //www.epl.ee/artikkel/441591 - Onnea tytölle, äidille ja urhealle henkilökunnalle! Onko meillä mitään vastaavaa urotekoa nykyvuosilta?

Lähettäjä: Joni Lahti

Kommentit

14.09.2008 20:57 Markku Huusko Great! Täällä meillä pakkomyytäis vauvalle extralippu.. :) kun teitä on nyt kaks.
14.09.2008 21:09 pia eemeli Joka vuosihan Suomessa syntyy muutama lapsi matkalla sairaalaan, yleensä autoon, mutta junasynnytys! Äkkiseltään tulee mieleen tapaus jossa vauva syntyi Linnanmäen huvipuistossa - tosin silloinkin apuun riensivät sairaankuljettajat.
14.09.2008 23:07 Lari Nylund Ei tule mieleen vuosien 1986-2008 väliltä tapausta, että Suomessa olisi junaan synnytty. Sota-aikoina evakkojunissa tällaisia tapauksia on tullut kuultua, joista parhaiten tiedossa taitaa olla legendaarisen Ruutuysi- ja Ruutuässä-ohjelmien juontajan, Jorma Pulkkisen, syntyminen junassa. Jokaisessa VR:n tapahtumassa hän on siitä muistanut vuosien varrella mainita, mm. Resiinaralleissa 1980-luvun lopulla.
15.09.2008 11:09 joht. Nyman Tuota Larin kommenttia lukiessa tulee väistämättä mieleen sellainen, että 1) Lari muistelee vuosia 1986-2008 ja 2) Lari muistelee omakohtaisesti myös sota-aikojen evakkojunia. Kerrottakoon näin kulissien takaa, että olemme Larin kanssa samaa vuosikertaa, eli vuoden 1996 ylioppilaita. Tosin sitä ei tarina kerro, kuinka pitkään Lari on lukiota käynyt... :-)
15.09.2008 17:15 pia eemeli Nyt kun juttu kiertyi tällaisiin asioihin, niin kysäisenpä Larilta (tai joltakulta toisella konnarilta) millaiset ensiapuvalmiudet ylipäätään (pitkänmatkan) junassa on? Onko mitään synnytyksenhoidossa tarvittavia välineitä? Entäs mahdollinen elvytystilanne, onko "vermeet messissä"? Entäs miten koulutuksessa on käyty näitä asioita läpi? Vai käydäänkö niitä läpi lainkaan? (Käyttäjä muokannut 15.09.2008 17:16)
16.09.2008 01:01 John Ennen oven päällä oli lasikantinen laatitto, jossa kirves, saha, sorkkarauta, tulirikkuja ja soihtu. Olisiko vielä jotain muuta? Tarkoitatko Piia-Eemeli näitä vermeitä? Tai sitten junassa täytyy nykyään olla muutakin ei kuitenkaan sentään leikkaussalia eikä päivystävää lääkäriä. - Vakavasti puhuen, mikä on pisin mahdollinen väli, jolla junaan ei saada ulkoista apua eikä toisaalta postilasta ulos hoitoon ohjattavaksi. Voidaanko sellainen lausua ajassa? Puolituntia, tunti taikka jopa enemmän? VR:n on varmasti kartoittanut rataverkon tässä mielessä, kuinka paljon siitä puhutaan? - Itse pääasiassa toimittiin hienosti. Pikku "Ksenja" on nyt Karjalan rautateiden hyvätahdon lähettiläs ja antaa toiminasta positiivisen signaalin. Hienoa ja urraa!
16.09.2008 06:22 Lari Nylund Junahenkilökunta käy ensiapukoulutuksissa vaadittavin väliajoin. Myös vapaapalokuntatoiminnan parissa oleva konduktööri ei ole harvinaisuus. Junissa on ensiapupakkaus ja -laatikko pienempiin sekä isompiin hätiin, jonka lisäksi konduktööreillä on mahdollisuus pieneen ensiapupakkaukseen vyöllä. Vyöpakkauksessa on mm. laastareita, haavapyyhkeitä, kertakäyttösormikkeet jne. Tämän lisäksi kaukoliikenteen kalustossa on tarpeellista järeämpää välineistöä onnettomuustilanteita varten. Synnytystä nyt ei ole vastaan sattunut, eikä toivottavasti tulekaan. Ensiapuvälineistö on ollut riittävä vastaan osuneissa tilanteissa. :in kysymykseen pisimmästä mahdollisesta välistä vasta taitaa löytyä tuolta Lapin alueelta, jossa etäisyydet ovat muutenkin kuin vain junilla pitkiä. Hätätilanteissa pyritään toki selvittämään, että onko mahdollista saavuttaa apu esimerkiksi poliisi tai ambulanssi nopeammin ajattamalla juna heidän luokse kuin odottaa heidän saapumista junalle. Esimerkiksi kerran poliisin kanssa päädyimme ajattamaan junan mielummin Kannuksesta Ylivieskaan kuin odottamaan heitä siellä, jonne tuleminen olisi kestänyt pidempään kuin näin toimimalla. Samalla vältyttiin junan myöhästyttämiseltä.
16.09.2008 08:45 pia eemeli En ihan näin järeää kalustoa tarkkoittanut... :D Lähinnä ajattelin hanska-, imu-, maskilinjaa (defibrilaattoria en ihan lukisi junassa tarvittavaan ensiapuvälineistöön :D). Sisältääkö junassa oleva pakkaus näitä? (Käyttäjä muokannut 16.09.2008 08:52)
16.09.2008 09:36 pia eemeli P.S Maskilla tarkoitan ventilaatioapuvälinettä
16.09.2008 10:18 Lari Nylund Kangaslaastarit, haavapyyhkeet, steriilihaavataitokset, pieni ensiapuside, kolmioliina, mikroporeteippi ja netriilikäsineet ovat mm. erään sidetarvikepakkauksen materiaalia. Myös ventilaatioapuväline kuuluu varustukseen.
16.09.2008 10:26 joht. Nyman Uhhuh mitä juttua taas vaihteeksi... Mitäs sitten jos minä katkaisen jalkani kivutessani kaksikerrosvaunun yläkertaan? Onko kipparilla kipsiä hyllyssä? Vai hakeeko lääkäri- ja pelastushelikopteri Sepe minut paikattavaksi? Mitäs sitten jos joudun tulitaistelun keskelle junassa Parkanon radalla? Onko konduktööreillä antaa tällaista varten luotiliivejä lainaksi?
16.09.2008 18:01 pia eemeli Hyvä tietää. Olenpahan vain joskus junassa matkustaessani miettinyt, että mitähän välineitä sieltä löytyy jos vaikka joku joutuisi jotakuta elvyttämään...(Lisätkää ea-pakkaukseen vielä pari pätkää lankaa, sakset ja jonkinlainen imu, niin synnytyksen sattuessa homma hoituu eikä konnarikaan joudu luopumaan kengännauhoistaan :D) (Käyttäjä muokannut 16.09.2008 18:03)
16.09.2008 18:49 tane //vaunut.org/kuvasivu/21625 ;-)
16.09.2008 20:22 Dakkus Vielä sellainen kysymys, että kuuluuko paikallisjunien ensiapuvälineistöön keskoskaappia? Vai onko se vain pikajunakalustossa?
17.09.2008 18:39 pia eemeli Tuukka R: Mikä on keskoskaappi?? (Joht. Nyman: Mainitsemissasi tapauksissa et tarvitse ensiapua, toinenapu riittää...) (Käyttäjä muokannut 17.09.2008 18:44)
17.09.2008 19:03 Dakkus Googlen kuvahaulla ainakin selaimen kielen ollessa saksaksi asetettu (google antaa eri tuloksia samoilla hakusanoilla sen mukaan, mitä kieleksi on asetettu) löytyy hakusanalla "keskoskaappi" aika monta kuvaa aiheesta heti ekalla hakutulossivulla :D
24.09.2008 00:32 Iso Vaalee Keskoskaapin luulisi kuuluvan myös kaukojunien tarvikevalikoimaan. Uskoakseni myös katetreja ja raajaimplantteja on saatavilla kaikista VR:n junista. Oletan, että johdonmukaisuussyistä vastaavasti HYKSin henkilökunta on koulutettu myymään junalippuja, ja he osaavat varmasti kertoa potilaille vaihtoyhteyksien lähtöraiteet koko maassa.
24.09.2008 11:55 eliitti-karhu Tottahan kaikista junista (mukaanlukien museoliikennejunat uudistuvan JT:n myötä) löytyy tarvittavat välineet elimensiirtoihin. Syväjäädytyskaapit kuuluvat runsaaseen lisävarustevalikoimaan ja tällä hetkellä taitaa löytyä vain Kolariin matkaavista junista. Kolariin matkaavat junat on lisäksi miehitetty palomestarilla, kahdella paloesimiehellä ja yhdeksällä palomies-sairaankuljettajalla, kaksi on varustettu hoitotason ambulanssin varusteilla, , kaksi on konemiehiä, neljä on pelastajia varustettuna 3 kuutiolla vettä ja perus sammutusvälineillä. Lisäksi kolme heistä on pelastajia varustettuna järeillä raivausvälineillä (Vrt. Sammutusauton miehitys + kalusto, raivausauton kalusto + miehitys, mestari, hoitotason lanssi). Tällä varmistetaan matkustajien turvallisuus Kolariin päästessä. (Käyttäjä muokannut 24.09.2008 11:57)
24.09.2008 15:26 Iso Vaalee Niin ja eikös Sami ollut niin, että lisäksi vapaapalokunnan ajoneuvoista löytyvät tarvikkeet viidenkymmenen ratakilometrin sähköistämiseksi, ja henkilökunta on saanut koulutuksen MGO-moottorin purkamiseen sekä kokoamiseen tapahtumapaikalla. Tunnelinporausvälineet ymmärtääkseni kuuluvat myös VPK:n autoihin?
25.09.2008 23:43 eliitti-karhu Kyllä näin on. Erityisesti näillä palokunnilla, jotka sijoittuvat sopivasti radan varsikunnille. Ei kuitenkaan sovi unohtaa erikseen autoon kiinnitettäviä pyöriä kiskoilla liikkumisen mahdollistamiseksi. Lisäksi meiltä löytyy mahdollisuus hinata maksimssaan 21 sinistä vaunua + 2Dr16-veturia (en muista painoa, mutta tällä kokoonpanolla testattiin raideliikenneonnettomuusharjoituksissa). Lisäksi meillä on autossa aina mukana käyttöoppaat kaikkiin rantaradalla säännöllisesti seilaaviin vetureihin, vaunuihin, työkoneisiin ja muihin härveleihin. Lisäksi paloasemalla on muita käyttöoppaita, joillla voidaan esitietojen perusteella täydentää opasvalikoimaa autossa (jos vaikka Dr16 eksyy Kirkkonummelle). ja tottahan kaikki kuljettajamme ovat saaneet erityiskoulutuksen veturinkuljettajan tehtäviin. Eihän sitä koskaan tiedä, koska vaikka veturinkuljettaja saa esimerkiksi sairaskohtauksen. kaikkea aiheeseen liittyvää kalustoa tai muuta en näin äkkiseltään muista. Lista on pitkä, jopa seitsemän A4-paperiarkin mittainen (Kirjasinkoko 12, riviväli 1,0 ja fontti Arial, Sisennyksiä ei ole, jokainen reuna 3,5 Cm tyhjää)