Syyskuu 2008
Havainto
15.09.2008 12:08
HS kirjoittaa: //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Museojunat+saattavat+kadota+p%C3%A4%C3%A4radoilta/1135239429491
Sama juttu myös maanatain paperiversiossa.
Kommentit
15.09.2008 12:47 | Sami Hiltunen | HS: "Yrityksen vanha Hv 3 -höyryveturi seisoo Oulun aseman edessä. Veturilla voi helposti ajaa sataa." Sekoitetaanko tässä muutama vuosi sitten poissiirretty muistomerkkiveturi johonkin ajokuntoiseen, vai onko siellä tosiaan höyry parkissa? |
15.09.2008 12:51 | Teemu Sirkiä | Tulipa tästä mieleen, että mikä on JKV-tilanne esimerkiksi Veli Hyyryläisen ja muiden kuin VR:n omistamissa ratatyökoneissa? Miten tämä määräys siis vaikuttaa niihin, ajellaanko niilläkin sitten jatkossa vaihtotyönä 35 km/h pääradoilla? |
15.09.2008 12:54 | Timo Salminen | Paperilehdessä sanotaan, että "yrityksellä on vanhan Oulun aseman edessä seissyt Hv 3 höyryveturi, joka on kunnostettu ajoon. Sillä voi helposti ajaa sataa." Ei siis seiso Oulussa enää - mutta pitääkö tuo paikkansa, että se olisi jo ajokunnossa? |
15.09.2008 12:57 | Sami Hiltunen | Näinhän sen voisi tulkita. Hattua nostan tekijöille, mikäli ko. veturi on saatettu asianmukaiseen liikennöintikuntoon. |
15.09.2008 13:46 | Esa Leskinen | Vai olisiko Hesarin toimitus töpeksinyt samaan malliin kuin YLE, joka kertoi viime viikolla Hanko-Hyvinkää-radan toteuttamisesta. |
15.09.2008 15:31 | Joona Kärkkäinen | :-D |
15.09.2008 20:05 | Arto | Mua kiinnostaisi tietää onko JKV-laitteita edes VR:n työkoneissa? |
15.09.2008 20:44 | Jore | JKV-laitteet löytyvät VR-Radan työkoneista ja luulempa, että myös Hyyryläisen vehkeistä laitteet löytyvät. |
16.09.2008 10:21 | Jarkko Korhonen | Jos ne Hyyryläiseltäkin löytyy niin sitten on vaikea uskoa tikusta asiaa -tyyppiseen syyhyn häätää kilpailijat pois rataverkolta. |
16.09.2008 11:09 | joht. Nyman | Eikös VR-Yhtymä ja Hyyryläisen velipojan kioski ole nykyisellään saman ministeriön omistuksessa? Pientä kotikenttäetua on nähtävissä. |
16.09.2008 13:34 | Pekka752 | Ei tässä silti ole järjen häivää. RVI:n päätösluonnoksen nopeuden alennus 80 -> 70 on muutosta muutoksen vuoksi. ERTMS on nurkan takana, sovituspulikka ERTMS-JKV saatavilla parissa vuodessa. Eikö olisi voitu edes odottaa, että laitteita olisi taas kaikille saatavilla sen sijaan, että pakotetaan investoimaan laitteisiin, joiden käyttöikä saattaa jäädä kymmeneen vuoteen? Kiusaa se on pienikin kiusa ja hallinnon kouristuksenomaisia pakkomielteitä pitää monopolia yllä. Kas kun eivät määrää jatkuvatoimista kulunvalvontaa pakolliseksi joka metrille rataa; se varmasti miellyttäisi VR-Yhtymääkin, kun turvallisuus taas merkittävästi paranisi. |
16.09.2008 21:33 | Timo Valtonen | Kotimäen junamaatti lähetti juuri linkin //www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id101713.html jonka mukaan RHK on saanut markkinatuomioistuimesta satikutia kun ei ole noudattanut EU-sääntöjä kilpailuttaessaan JKV-laitetoimittajia. Asiasta on nousemassa sen luokan soppa, että muutenkin RHK:n JKV-politiikka nousee syyniin. En pidä mahdottomana, että museokalustoakin koskevat määräykset menevät samalla uudelleenharkintaan varsinkin kun asiasta on eduskunnassakin keskusteltu. |
17.09.2008 00:07 | Pekka752 | Rautatievirasto, joka liikennöimismääräykset tekee, on eri taho kuin Ratahallintokeskus, joka radan laitteet ostaa. Monopolin ylläpitäjiä kaikki tyynni. |
17.09.2008 13:05 | Teemu Sirkiä | Tuo RHK:n saama uhkasakkohan ei koske JKV:tä, vaan turvalaitehankintoja yleensä. Tarkempi kuvaus asiasta on luettavissa täältä: //www.oikeus.fi/markkinaoikeus/44400.htm |
18.09.2008 10:22 | iki | Hesarin keskustelussa on hyviä asiaan liittyviä kommentteja, mm. 18.9.2008 5:33 jätetystä viestistä selviää aika paljon. |
19.09.2008 16:15 | Teppo Niemi | Rautatieviraston sivuilta löytyy asiaan liittyen uutta tietoa: //www.rautatievirasto.fi/fi/virastouutisia/?a=show&id=77 |
19.09.2008 22:14 | jpl | Tuosta tiedoitteesta on tulkittavissa, että museokaluston sn tulee olemaan 70 km/h. Mutta ilmeisesti se merkitsee sitä, että se on suurin nopeus mitä kalustolla voidaan ikinä käyttää. Eli tämä ei kannusta ketään hankkimaan kulunvalvontaa sillä siitä ei ole enää mitään hyötyä uusilla määräyksillä. Rautatieviraston tavoitteissa (onko niitä?) ei ole minun mielestä mitään ideaa. Liikennöinti sujuisi ja kalusto pysyisi kunnossa paremmin jos pystyttäisiin ajamaan sitä hyvää ajonopeutta mille vetureita ja vaunuja on aikanaan tehty. Jkv on hyvä juttu mutta määräysten toteutustapa on suoraan sanottuna asioita tuntemattomien puuhastelua eli mitääntietämätöntä holhoamista. |
19.09.2008 22:37 | Ari P | Tuossa viimeisimmässäkin uutisessa on vielä tulkinnanvaraisuuksia. Siinä sanotaan, että museokaluston suurin sallittu nopeus on 70 km/h. Sitä ei sanota, koskeeko rajoitus ilman JKV-laitetta ajoa sallituilla rataosilla, vai koskeeko se myös sellaisen museokalustoyksikön, jossa on JKV, ajoa kaikilla rataosilla. Toisessa kohdassa sanotaan, että museokalustolla saa liikennöidä korkeintaan 60 päivänä vuodessa. Onko rajoitus kalustoyksikkö- vai liikennöitsijäkohtainen vai yleinen? Jos se on kalustoyksikkökohtainen, raja ei käytännössä tule vastaan. Jos se on liikennöitsijäkohtainen, raja voi tulla vastaan ainakin Jokioisten Museorautatiellä, jos jokainen työjunakin tulkitaan museoliikenteeksi. Tuo sääntöhän siis koskee yksityisraiteitakin ja niin ollen ilmeisesti myös Jokioisten Museorautatietä. Jos 60 päivän rajoite on yleinen eli koko Suomessa saisi olla museokalustoa liikkeellä yhteensä vain 60 päivänä, silloin ei mene hyvin. Viime mainittu vaihtoehto tuntuu kyllä perusteettomalta ja tuskin siitä voi olla kyse. Se saattaisi sitä paitsi johtaa hankaliin tilanteisiin: Otetaan tilanne, jossa ko. vuonna on ajettu siihen mennessä 59 päivänä. Museoliikennöitsijä A on ilmoittanut paikallislehdessä yleisöajelusta, joka tapahtuisi tiettynä päivänä tulevaisuudessa samana vuonna. Sitten yllättäen liikennöitsijä B järjestääkin yrityksen X tilausajon 500 km:n päässä sieltä, missä yleisöajelu on tarkoitus järjestää. Liikennöitsijä B siis käyttää tuon 60:nnen ajopäivän, joten liikennöitsijä A joutuu perumaan jo mainostetun yleisöajelun. |
20.09.2008 11:06 | Ville Saarelainen | Korjatkaa jos olen väärässä(tm): päivärajoitus on kalustoyksikkökohtainen, ja kapearaiteisia koko soppa ei koske millään lailla. |
20.09.2008 14:51 | jpl | Saatoin olla liian tulisilla hiilillä tuossa äskeisessä kommentissa. Kyse taitaa sitten kuitenkin olla siitä, että junana ajettaessa on rajoitus 70 km/h ilman valvontaa... Mutta ei tämä tuon tiedoitteen viimeisestä lauseesta päätellen ole vielä tässä. Tiedoite on hieman vaikeasti tulkittava, mutta asioita näkee rivien välistäkin... |