Syyskuu 2008
Havainto
25.09.2008 10:37
Kuinka monta junavaunua veturi pystyy vetämään? Vastaus YLEn Prisma Studio (ke 24.9.2008), nähtävissä netissä YLE Arenalla. Vastaus alkaa kohdassa 24:20. Linkki ohjelmaan: //areena.yle.fi/toista?id=1536151
Lähettäjä: Markku AarttiKommentit
25.09.2008 14:20 | Move off | Eipä tullut vastausta varsinaiseen kysymykseen, vaikka kysymyskin kieltämättä oli epämääräinen. Suomen pisimmästä tavarajunasta puhuttaessa mentiin pahasti metsään, tai sitten olisi pitänyt mainita, että kysymyksessä on säännöllisen liikenteen junat. Johan 1970-luvulla ajettiin lähes kahden kilometrin mittainen koejuna Sörnäisistä Riihimäelle kahden Dr12:n voimin. Ohjelmasta sai nyt sellaisen käsityksen, että Suomen junien pituusennätys on ratapihojen sallima 925 metriä. |
25.09.2008 15:53 | Jukka P. T. Ruuskanen | Oliko tuo ennätysjuna tyhjävaunujuna? |
25.09.2008 17:49 | pia eemeli | Hiljattain ilmestyneessä, Risto Holopaisen toimittamassa kirjassa Etupäässä veturimiehet kerrotaan, miten kolmesta eri junasta jouduttiin aikataulukiireiden takia yhdistämään yksi, 180 vaunuinen sotakorvausjuna, jonka veturi Tv2 618 kuljettajanaan vek. Onni Riutta, veti Vainikkalan ratapihalta Luzaikaan vuodenvaihteessa 1944-1945. En osaa arvioida, minkä mittainen tuo juna on ollut metreissä, mutta arveleisin suorituksen olleen melkoinen urotyö, etenkin kun ottaa huomioon, että jollei kyseistä junaa olisi saatu määräaikaan mennessä silloisen Neuvostoliiton puolelle, olisi Suomen valtio joutunut maksamaan sakkoa myöhästyneestä sotakorvauksesta viisi prosenttia tavaran hinnasta. (Juttu on julkaistu myös Resiinassa 1/95) (Käyttäjä muokannut 25.09.2008 17:53) |
25.09.2008 21:07 | pia eemeli | (Kommentointiyritys deletoitu!) (Käyttäjä muokannut 25.09.2008 21:10) |
26.09.2008 01:08 | CoCoNut | Lisää deletoimiskelpoista kamaa: Hmm. Junavaunujen lukumäärää kysyttiin. Jos junan pituudesta päästäisiin karkeaan yksimielisyyteen (Kilsa tai vaikka opastinväli - ihan sama) - niin voitaisiin seuraavaksi kysyä: Kuinka lyhyt vaunu voi olla? |
26.09.2008 08:29 | Move off | Jukka: Oli tyhjävaunujuna. Rautatieuutisten mukaan koeajoja tehtiin kahtena päivänä maaliskuussa 1977 pääradalla. Junalla oli pituutta 1800 metriä, akseleita 200 ja vaunuja 110 + konduktööri- ja mittausvaunut. Vetureina 2 x Dr12. Osa vaunuista on tainnut olla 1-akselisia, muuten yhtälö ei oikein täsmää... |
26.09.2008 09:32 | pia eemeli | Minäpä kysyn puolestani kuinka pitkiä olivat sodan jälkeen liikenteessä olleet vaunut? Jos ne olisivat olleet vaikkapa 10 metriä pitkiä, niin silloinhan junalla olisi ollut pituutta tuo edellä mainittu 1800 metriä. |
26.09.2008 12:14 | Teppo Niemi | Jossakin Rautatieuutiset-lehden numerossa oli juttua tästä ennätysjunasta jopa kuvan kera. Muistaakseni vaunut olivat pääosin Gbk(k) ja Gbl(k) -sarjojen vaunuja. Mittausvaununa oli A17. Mutta tämä on vain muistikuvaa, kun en voi tarkastaa sitä lehdestä |
26.09.2008 21:41 | Move off | Juttu ja kuva on Rautatieuutisten numerossa 7/77. Takaviistosta otetussa kuvassa näkyy vain 4-akselisia avovaunuja, mutta muistan nähneeni muita kuvia, joissa on G-vaunuja vetureiden perässä. Rautatieliikenne-lehden numerossa 4/77 kerrotaan myös tästä ennätyspitkästä junasta. Jutun mukaan junan akselimäärä oli 300, mikä on varmasti lähempänä totuutta. Koeajot tehtiin 28. ja 29.3.1977. (Käyttäjä muokannut 26.09.2008 21:43) |
26.09.2008 21:53 | CoCoNut | Kts. myös Nordens järnvägar 1977 p. 107. 28.3 on nokalla ollut Dr12 2215 ja 2206. Perässä näkyy vain Gbl(k) tyyppistä vaunustoa A17:n jälkeen. Junan peräpää ei tosin näy. Akseleita on em. jutun mukaan ollut perässä 298. |
26.09.2008 22:41 | Move off | Katsoisin, jos voisin. R-uutisten kuvaa oikein läheltä ja tarkkaan tutkiessa voi junan etupäästä rastereiden seasta kyllä erottaa umpivaunuja - jotka tarttuivat otsaan... Nukkumattii!!! |
27.09.2008 00:55 | Eljas Pölhö | Resiinassa 2-1977, s. 14-15, on artikkeli "Pitkiä ja painavia", kirjoittaja S K Salo (siis selvästi luotettavampi kuin tavallinen lehtijuttu). Artikkelissa käsitellään pitkiä junia 2206+2215+109 vaunua (A17+69 Gblk+38 Occ+EFi 22380) = 298 akselia, junapaino 1840 tonnia, koeajopäivät Helsingin ja Riihimäen välillä 28-29.3.1977. Artikkelissa on junien aikataulut ja todelliset ajoajat. Painavat osuudesta vastaavat Raahe-Hämeenlinna -koeajot, joista painavin oli 3860 tonnia, lähtö Raahesta 26.4.1977, juna oli 2634+2631+2632+2607+A17+50 Oar+A 90 = 208 akselia.Artikkelissa on 6 kuvaa (Mikko Alameri, O. Lehtonen ja Sakari K Salo) (Käyttäjä muokannut 27.09.2008 00:56) |
27.09.2008 21:24 | Move off | Rautatieuutisten numerossa 10/1977 kerrotaan tuosta ennätyspainavasta junasta. Sen kerrotaan olleen tiettävästi maassamme ensimmäinen, jonka vetoon on käytetty neljää veturia. |