Syyskuu 2008

Havainto

25.09.2008 17:21

Junaturma Iisalmessa - ainakin kaksi kuollutta //www.iltalehti.fi/uutiset/200809258328651_uu.shtml

Lähettäjä: Teemu Vesa

Kommentit

25.09.2008 17:27 Eero Heinonen Hmh - taas tuollainen "junaturma", joka ainakin meillä päin tunnetaan tasoristeysonnettomuutena. Eihän se tietenkään yhtä traagisen kuuloinen termi ole, mutta totuuden mukainen sitäkin enemmän...
25.09.2008 17:40 imoT Juu, aattelin jo että siellä on oikein kalustoa kiskoilta... Onneksi ei.
25.09.2008 20:57 Teemu Hurskainen Jahaa, että tämmönen turma... Säpsähdin jo, että on sattunut jotain "vakavampaa".
25.09.2008 21:14 Jore Kuulin juuri silminnäkijän havainnoin onnettomuudesta. Hän oli juuri tulossa ns. Parkatin tasoristeykseen kun rysähti. Puomit olivat olleet ylhäällä ja valot vilkkuneet valkoisina ennen onnettomuutta. Yksi onnekas autoilija oli mennyt läpi tasoristeyksen juuri ennen IC:n veturia. Puomit olivat laskeutuneet silminnäkijän mukaan vasta onnettomuuden jälkeen. Surullinen tarina Iisalmesta.
25.09.2008 21:35 Niemi Iiro Niin, tieliikennelakihan sanoo että varoituslaitteista huolimatta on varmistettava ennen ylitystä ettei junaa ole tulossa. Valitettavan harva näin kuitenkaan toimii. Itsekin olen saanut joskus ihmetteleviä kommentteja kyytiläisiltä ylittäessäni vartioitua tasoristeystä, tapana kun on varmistaa ettei sitä junaa tosiaan ole tulossa.
25.09.2008 21:38 Siltalan pehtoori Murtomäen tasoristeyksen varoituslaitteet toimivat eilen juuri noin eli reagoivat vasta radalla liikkuvien työkoneitten ylitettyä tasoristeyksen. Toimintasekoilu johtui varmaan Talvivaaran radan rakennustöistä. Työkoneet kyllä liikkuivat hitaasti ja varovaisesti tasoristeyksessä ja taisipa siellä joku olla vahtimassa liikennettä. Mutta ilmiö juuri samanlainen eli turvalaitteet reagoi vasta junan ylitettyä tasoristeyksen.
25.09.2008 21:50 Jouni Tuossa Iltalehden jutussa on toisenlainen silminnäkijähavainto: "Silminnäkijän mukaan puomit olivat olleet alhaalla, mutta henkilöauto ajoi tästä huolimatta raiteille kolhaisten mennessään puomia."
25.09.2008 22:54 joht. Nyman Ja tämä allejääntihän siis oli nimenomaan liikkuneen junan syytä, ei auton tai sen kuljettajan? Vaikka tasoristeyksen varoituslaitteet näyttäisivät autoilijalle persettä, niin tarkoittaako se, että sitä suuremmalla syyllä pitää ajaa tsr:n yli sokkona? Kaikella kunnioituksella tämän jutun //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135222455324 (VR:n liikenteenohjaajille tuomio tytön kuolemasta) uhrin omaisia kohtaan, mutta kyllä fakta on se, että liikenteenohjaus tai VEK ovat tällaisessa tilanteessa varsin voimattomia. Tämä on minusta aasinsiltaa käyttäen vähän sama juttu kuin se, että jos menisin tarpeilleni päällä olevaan sähköpaimeneen, saisin siitä vehkeisiini iskun ja menisin sittemmin itkemään paikalliselle poliisille, että "Ei siinä ollut lappua, että se muka päällä olisi.", niin ainakin minä poliisimiehen ominaisuudessa sakottaisin tässä kohtaa jo pelkästä tyhmyydestä. Näin ollen päästäänkin taas ajankohtaiseen aiheeseen, eli JKV:hen - miten tämä onnettomuus olisi estetty JKV:lla? Tuolta löytyy asiasta lisätietoa niille, jotka eivät juuri tähän jutskaan ole viime aikoina paneutuneet: //vaunut.org/havainto.php/4746
25.09.2008 23:14 John Pitääkö tämä juttu aloittaa taas alusta oikeusvaltiossa, jossa lainsäädäntö ja tulkinnat ovat periaatteessa kunnossa? Toivoo nim.merk. aivan tarpeetonta.
25.09.2008 23:36 Jouni Savon Sanomat: "Poliisin mukaan puomi oli onnettomuushetkellä kiinni. Näin ollen vanhahko pariskunta oli joko kiertänyt tai alittanut puomin juuri sen kiinni mennessä."
26.09.2008 00:12 Jarkko Korhonen Tasoristeysonnettomuudessa syy on AINA autoilijan. Kaikki spekulointi on turhaa, oli puomit ylhäällä alhaalla tai niitä ei ole ollenkaan.
26.09.2008 08:21 Antti Laajalahti Iisalmen pohjoispuolella Kauppilanmäessä sattui 80-luvun alkupuolella onnettomuus jossa traktorimies ajoi pikajunan alle. Tasoristeyksessä oli valovaroituslaitos. Traktorin takana oli kuorma-auto jonka kuljettaja kertoi varoituslaitoksen vilkkuneen valkoista valoa. Onnettomuussa menehtyneen trktorinkuljettajan omaiset haastoivat VR:n oikeuteen sillä perusteella etteivät varotusvalot näyttäneet oikein. Oikeus totesi ettei valkoinen valo oikeuta ajamaan junan eteen. Jos se olisi salliva, väri olisi vihreä. Omalla veturimiesurallani olen huomannut muutaman kerran ettei tasoristeyspuomit olekaan laskeutuneet normaalilla tavalla, valon väriä en ole nähnyt. Oikea turvallinen menettely on katsoa AINA onko raitella liikennettä ennen tasoristeykseen ajoa.
26.09.2008 08:31 joht. Nyman Ehkäpä autoilijat ovat niin pöljiä, että laskevat todennäköisyyksiä allejäänneistä; mitä suuremmalla nopeudella ylitän vilkkuvan tasoristeyksen, sitä pienemmällä todennäköisyydellä kosahtaa. Poks.
27.09.2008 13:16 Arto Tokihan nopeuden lisääminen pienentää riskiä jäädä junan alle, mutta kylkeenajon mahdollisuus kasvaa :D