Syyskuu 2008
Havainto
30.09.2008 08:35
Talvivaara valitsi Kokkolan sataman. //www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14856&sort=false
Lähettäjä: Simo VirtanenKommentit
30.09.2008 08:59 | Antti Vimpari | Eteläisestä Kainuusta Kokkolaan kannattanee ajaa Kyösti Kallion rataa käyttäen, vaikka tällöin homma pitää hoitaa dieselvetureilla? (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 09:06) |
30.09.2008 09:45 | korkki | Eiköhän tuo pätkä sähköistetä tulevaisuudessa. Tarvetta olisi ainakin huomattavasti enemmän kuin Vaasan radalla. Kolmioraide Iisalmeenkin taitaa olla paljon tarpeellisempi kuin pohjoisesta tuleva haara Talvivaaran radalle ainakin alkuun. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 09:48) |
30.09.2008 10:18 | Iso Vaalee | Hyvät kansalaiset, kiitos mielenkiinnosta, mutta valitettavasti meillä täällä valtiolla sähköistysrahat ovat nyt loppu, koska ne käytetään Seinäjoen ja Vaasan välisen ruuhkaradan erittäin tärkeään ja kiireelliseen sähköistykseen. Sen jälkeen sähköistämme myös melkoisia tonneja ja ihmisjoukkoja kuljettavan Kemijärven radan, joten meillä ei ole nyt mahdollisuutta huomioida Talvivaaran kaltaista vähäpätöistä liikennettä. Terveisin Valtion Rahakirstu. |
30.09.2008 10:53 | Jorge | Veikkaisin, että junat ajetaan sähköllä reittiä Talvivaara-Kajaani-Oulu-Kokkola. |
30.09.2008 10:55 | =Waliwali= | Surkiaa ruikutusta taas. Eikös Hra Talvivaara vois maksaa piuhansa itte ensalakuun niin ko me tehrään ite täällä. |
30.09.2008 12:15 | korkki | En jaksaisi tästä vääntää enää, mutta mielestäni kannattavat rataosat pitää sähköistää valtiorahoitteisesti. Kannattamattomat ja turhat voidaan sitten sähköistää omarahoitteisesti, kuten Vaasapaanalle tehdäänkin. |
30.09.2008 12:23 | tlajunen | Ei se ole omarahoitteinen, valtio maksaa sen takaisin. Kyseessä oli vain kiero temppu, jolla saatiin turhat langat viriteltyä. |
30.09.2008 12:32 | =Waliwali= | Itku ja poru senko jatkuu. Otan osaa surkiaan tilanteeseenne, mutta kyllä tollanen o jo hupasaa. Herroja joille mikään ei koskaan ole kohorin :^P |
30.09.2008 12:39 | tlajunen | Kyse ei ole itkusta ja porusta. Kyse on lähinnä vinkulelusta, jota jokainen vuorotellen tökkäisee kevyesti sormella. Se kun on niin hauska, kun se sitten vinkaisee. :) |
30.09.2008 12:40 | korkki | Ymmärrän kyllä että Vaasalaisena tuo on mielestäsi järkevä idea, mutta kun järkeviä (muita kuin aluepoliittisia) perusteluja asian järkevyydelle ei juurikaan ole ollut. En ymmärrä että syytät itkemisestä, jos junaliikenteestä jonkin verran tietävät ihmiset ovat Vaasan radan sähköistämistä vastaan. Muutenkin Vaasan radan liikenteelle on järkevämpää ajattaa junat Vaasasta Jyväskylään, kuin jakaa Parkanon oikoradan liikenne joko Vaasaan tai Ouluun Seinäjoelta. Eli joka tapauksessa pitäisi vetää junia Haapamäen ja Jyväskylän sähköistykseen saakka dieselvedolla, jolloin Vaasan sähköt ovat lähes koristeina. Onko se oikeasti mielestäsi järkevää (osoitettu siis Tervolle)? |
30.09.2008 15:52 | =Waliwali= | Hra Korkeakoski, Vaasasta Jyväskylään matkaavia ei lie kovin paljoa. Eli se siitä. Junaliikenteestä "jonkin verran" tietävät ihmiset, keitä he ovat? Jonkilainen asioista muita paremmin tietävä viisasten neuvostoko? Lasketko itsesi mukaan siihen? Ettei vaan olisi kyseessä netin "paljon huutoa ja vähän villoja" keskusteluryhmät. Tyytykää ny jo tehtyyhin päätöksihin ja lopettakaa tollaanen jäläkijättöönen marina. Jos ei ollut tarpeeksi ajoos asialla esittääs esim kallipaanan sähkööstämistä, niin oma vikaha se on. Ja ei aluepolitiikassa mitään vikaa ole. Lähes kaikki politiikkahan on aluepolitiikkaa. Kukin alue ajakoon omia etujaan, yksinkertaista. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 15:53) |
30.09.2008 16:03 | Iso Vaalee | Vaasasta ei ole mihinkään matkustavia kovin paljoa, jos saivartelemaan ryhdytään. Ja Tervo tietänee itsekin, että on täysin samantekevää, onko Iisalmi-Ylivieskan sähköistystä vaadittu aikaisin vai ei, kun sähköistysrahat on jo pitkäksi aikaa varattu turhille Vaasan ja Kemijärven hankkeille. Aluepolitiikassa ei ole mitään vikaa, sen sijaan turhien hankkeiden toteuttamisessa aluepolitiikan nimissä on. |
30.09.2008 16:26 | 6nen | Eikös ne tavarajunat yhä kulje ilman sähköäkin. Dieselvetureistakaan ei pitäisi olla pulaa, laitetaan vaikka Dr16-sarja Talvivaaran ja Kokkolan välille töihin. Ei pitäisi kaatua siihen, etteikö länsirannikon kuljettajat osaisi niillä ajaa, johan sitä ajoa on harjoiteltu Pyhäkummun kaivoksen junissa... |
30.09.2008 16:27 | =Waliwali= | Kullakin on tietysti oikeus saivarteluhun, mutta mulla o tunne jotta Hra P. Pentikäisellä lie jotakin vaasalaisia vastaan. Ja ihmetystä herättää se, että miksi ihmeessä et lobannut omasta mielestäsi oikeiren sähköistyskankkeiden puolesta silloin kun päätöksiä tehtihin. Nyt sitte alakaa mahararotoon jäläkijäkätys ko asiat o jo nuijittu pöytähä. Meilllä päin tollaaasesta voi saara mekkokankaan mukaha, jotta voi kutoa koltun ittellennsä. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 16:29) |
30.09.2008 16:51 | =Waliwali= | Hra P. Pentikäinen voisi hyvin perehtyä tilastoihin ennen kuin rupeaa tarjoamaan näkemyksiään tosiasioiden kaltaisina. Eikös sen luulisi kuuluvan ammattisi perusperiaatteisiinkin. Rautatietilasto 2007 kertoo Vs-paanalla olleen 350 000 matkustajaa. Ko määräkö sitten ei ole "mihinkään matkustavia" kovinkaan paljoa? Vertailuna esim Porin paana jolla matkustajia oli ko tilaston mukaan 85 000 vähemmän. //www.rhk.fi/ @Bin/2239274/srt08.pdf (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 16:54) |
30.09.2008 17:20 | Tuomas Pätäri | Sanon tähän vain mielipiteeni, että tällaisten hankkeiden toteutusjärjestyksen tulisi perustua numeroihin, asiantuntemukseen ja kansakunnan etujen ajamiseen, eikä lobbaamiseen ja paikallisen edun ajamiseen (kun se tapahtuu kansakunnan edun kustannuksella). Anyway, kulkevat ne junat tosiaan ilman piuhojakin. |
30.09.2008 17:21 | Teppo Niemi | Ja bruttotonnit löytyvät Rautatietilasto 2008 ( //www.rhk.fi/@Bin/2239274/srt08.pdf ) sivulta 38: Vaasan radalla ne ovat v. 2007 143 000 tn (alkuosalla) ja jos niitä verrataan Porin rataan (Kokemäeltä Tampereelle) niin ne ovat 4172 000 tn, ja Kokemäen ja Harjavallan välillä 622 000 tn. Eli jos Vaasan radalla kulkee 4,1 kertainen matkustajamäärä kuin Porin radalla, niin Kokemäen ja Harjavallan välillä kulkee taas 4,3 kertainen tavaramäärä (Kokemäen ja Tampereen välillä suhde on 29,2 Porin radan hyväksi.) Eiköhän olisi nyt syytä palauttaa mieliin myös vanha viestriketju elokuulta //vaunut.org/havainto.php/4590: Jo tähän mennessä 64 kommettia. Tuskin tähän enää löytyy mitään uutta asiaa. |
30.09.2008 17:23 | korkki | Et sitten Tervo viitsinyt paria sivua eteenpäin lukea niin olisi selvinnyt että Vaasaan on tavaraliikennettä peräti kaksi kertaa enemmän kuin Kiukainen-Säkylä -radalla... Ja kymmenesosa Iisalmi-Ylivieska -välistä. Joillekin vain matkustajaliikenne tuntuu merkkaavan jostain syystä... |
30.09.2008 17:28 | =Waliwali= | Hra Pätäri, voistko valaista sitten miksi " hankkeiden toteutusjärjestyksen tulisi perustua numeroihin, asiantuntemukseen ja kansakunnan etujen ajamiseen " ilmiö ei ole tapahtunut. Ovatko ollehet muualla liian laiskoja ajamahan asiootaan. Ja kyllä mun täytyy sanoa, jotta tuollaanen "kansakunnan etu" kuullostaa kyllä jo aika mahtipontiselta ko Vs-paanan sähkööstykses o kyse ny vaan sentäs 20 milijoonan rahasäkistä. Ja neki lantit kaivetahan ensin omasta lompsasta. Oikeestaan aika lystikästä, jotta tollaanenki piuhannysä saa tyypit heitämähän jo lähes ilimestyskirijallista komenttia, kanskunnan etu... (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 17:31) (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 17:32) (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 17:37) |
30.09.2008 17:36 | =Waliwali= | Hra Korkeakoski, jos suvainnet lukea tarkemmin, niin en käsitellyt kommentissani tavaraliikennettä ollenkaan koska vastasin Hra P. Pentikäisen komenttiin siitä, jotta Vs-paanalla ei muka ole mihinkään matkustavia kovin paljoa. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 17:38) |
30.09.2008 17:44 | Tuomas Pätäri | Ilmiö ei ole tapahtunut siksi, että hankkeista päätetään poliittisesti ja virkaportaan etukäteen tekemille selvityksille annetaan liian vähän painoarvoa. Politiikassa tehdään jatkuvasti "itsekkäitä" päätöksiä, sellainen ihmisluonto on, mutta liiallinen oman edun tavoittelu on usein myös lyhytnäköistä - kansakuntaa (lähinnä sen taloutta) kokonaisvaltaisemmin koskeva ja kohentava päätöksenteko on omiaan kasvattamaan sitä pottia, josta sitten riittää enemmän jaettavaa (tässä tapauksessa sähköistettävää). Kuulostaahan "kansakunnan etu" mahtipontiselta, mutta se on numeroksi muutettava arvo, jota päätöksenteon avuksi tehtävissä selvityksissä käytetään. Sen nimi on hyötykustannus-indeksi (hki), jossa hyöty lasketaan hankkeen koko yhteiskunnalisen vaikutuksen mukaan suhteutettuna kustannuksiin. Pari vuotta sitten indeksi oli Vaasabaanalle 0,2 ja Hanko-Hyvinkää -radalle 0,8. Yleisenä kannattavuuden rajana pidetään arvoa 1,0. |
30.09.2008 17:49 | =Waliwali= | Jaaha, sä oot sitte sitä mieltä jotta suomes pitääs luopua edustuksellisesta demokratiasta ja siirtyä virkamisvaltaan jotta saaran läpi "kansakunnan etu" Jos Vs-paana olis joku resiinarata, niin varamaha nuo numerot olis vieläki epäerullisemmat. Se siitä numerooren pätevyyrestä. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 17:50) |
30.09.2008 18:01 | Che | On kyllä minunkin mielestäni totta että asioissa kuten perustavanlaatuinen kuljetusinfrastruktuuri syntyy usein vain vaikeuksia kun sitä aletaan demokraattisesti sotkemaan. Lisäksi tavaraliikennejärjestelmä on luonteeltaan kansallinen, ei alueellinen. |
30.09.2008 18:12 | MarkkuB | Kommentoinkin jo tuolla Niirala-kuvaan, että valakoille voisi löytyä uutta työtä Tavlvaarasta (kuten 6nen jo tuumasi aikaisemmassa kommentissaan), mutta sitten rupesin miettimään, että mikäs lienee Iisalmi - Ylivieska radan kunto ja luokitus? Mietin vain, että kuinka raskailla vaunukuormilla Talvivaarasta olisi tarvetta tavaraa kuljettaa? Savon ratahan taitaa olla nyt D-luokkaa ja maksimi akselipaino tavaraliikenteessä lienee 22,5t (tai kN kai virallisesti?) |
30.09.2008 18:21 | Tuomas Pätäri | Iisalmi-Ylivieska on C2 / D -luokkaa, pieni pätkä on C1 luokkaa. Maksimi akselipaino on 22,5t. |
30.09.2008 18:24 | Tuomas Pätäri | Ja Tervolle, olisi ne numerot epäedullisemmat, koska kustannukset olisivat suuremmat. Sen sijaan hyötylaskelmiin lähtötaso ei vaikuta, koska laskelmiin otetaan huomioon arvioidut matkustaja- ja tavaramäärät hankkeen jälkeen. Samaa indeksiä sovelletaan nimittäin myös täysin uusille linajuksille. EDIT: Eihän radan kunto sähköistyksen kustannuksiin suoraan tietysti vaikuta, mutta jos heikkokuntoista osuutta käydään sähköistämään niin sille todennäköisesti tehtäisiin muutakin. Eli pelkän sähköistyksen osalta nuo numerot eivät välttämättä sittenkään olisi epäedullisemmat. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 18:32) |
30.09.2008 18:31 | =Waliwali= | Jaa, se onki sitte kuka niitä hyötylaskelmia tekee. Vissihi ne teirän valtahan toivomat virkamiehet. Yks laskee yhtä ja toinen toista. Onneks poliitikot tekee vielä päätökset niin saaraan Suomen viimeenen keskisuuri kaupunki nykyaikaasemman liikenteen ulottuville. |
30.09.2008 20:14 | Antti Vimpari | Mitäpä, jos pohdittaisiin asiaa vähän teknisessä mielessäkin. Kun en tunne tarkemmin Iisalmen ja Ylivieskan asemia, niin kysyn, että vaihtuuko junan kulkusuunta jommalla kummalla vai molemmilla asemilla, jos kuljetuksiin käytettäisiin kyseistä rataa? EDIT: Hoksasinpa katsoa asiaa Karttapaikasta, josta ilmeni, että kulkusuunta vaihtuu Iisalmessa mutta ei Ylivieskassa. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 20:22) |
30.09.2008 21:18 | Arto | Miksi se sähköistys on vaasalaisille niin tärkeä asia? Jos se on jokin imagokysymys, niin en oikein ymmärrä. No mut pääasia on, että rataverkkoon sijoitetaan rahaa! |
30.09.2008 21:51 | jussix55 | Kuka se "tällaanen" W on? Jokainen tilastoja lukenut ja asiaa seurannut käsittää, että Iisalmi- Ylivieska osuuden sähköistys on merkittävästi tärkeämpää kuin Seinäjoki - Vaasa. Jos on tehty järjetön päätös, kuten Vaasan radan sähköistys, ei se tarkoita että sitä ei saa kritisoida. |
30.09.2008 22:35 | Juhana K | M i t ä ä n rataosaa ei tässä maassa enää saa sähköistää. Kömyä pitää saada kuvata! ;) |
30.09.2008 23:32 | MarkkuB | Antti: tuohan on toki totta, mutta sitten taas Iisalmeen on suunniteltu kolmioraidetta, eli 'oikoraidetta' pohjoisesta Ylivieskan suuntaan jolloin talvivaaran junissa vaihtuisi vain kuljettajat Iisalmessa hieman samalla tavalla kuin ne vaihtuvat Vartius - Oulu - Kokkola, tosin en ole ihan varma, että vaihtuuko marsunipuilla kuljettaja, valkakkonipuilla se ainakin vaihtui? Niin, ja se vaihto tapahtuu/-tui siis Kontiomäen kolmioraiteella, eli juna ei käynyt Kontiomäen ratapihalla. (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 23:33) |
30.09.2008 23:53 | =Waliwali= | Jaaha, täällä jatketaha aina vaan. No kääritähä hihat ja laitetaha lisää klapia pesähä. Kuka se "tälläänen" jussix55 on. Mistä voi tietää kuka on käsittänyt asian ja kuka ei, eduskuntako budjetista päättäessää vai netin huutoäänestys. Eduskunnassaha on sinunkin tai tuttaviesi äänestämiä edustajia ollehet tekemässä ko päätöstä. Ovako he järjettömiä? Oletko itse tai lähipiirisi äänestänyt ns järjettömiä ehdokkaita. Hmm, se ei lie sentäs pohojalaasten vika. No tarkempana sitte seuraavalla kerralla. Kovasti huutelet myös, jotta eikö Vs-paanan sähkööstystä saa vastustaa. Totta kai, mutta viksua olis se tehä enneko asia on päätetty. Ja ko näitä kommentteja äkkiseltään lueskelee niin kyllähän täällä vastuskatajia riittää. Herääkin kysysmys, jotta onko puolustaminen eres sallittua? (Käyttäjä muokannut 30.09.2008 23:56) |
01.10.2008 03:21 | tlajunen | Tottakai Vaasanradan sähköistyksen puolustaminen sallittua on, sillä vain antaa itsestään hieman uskottavuutta rapistavan kuvan, etenkin kun argumentit ovat olleet mitä ovat olleet. |
01.10.2008 07:16 | =Waliwali= | Jaahas, täällä vaan inttäjiä riittää, osa ei nuku eres yöllä vaan pöllöinä kärvistelevät pimeyres katkeruuttaan yherestä piuhannysästä. On se kumma jotta joillekki ei mene nuppihi keskustelun olevan periaattees ohi ko asia on kerra jo päätetty. Olisitta heittänehet lukuja ja kansakunnan etua sillon ko oli sen aika. Ja kyllä mä sinuna, Topi hyvä, olisin enempi huolestunu vastustajien mieleipiteistä demokratian lopettamisesta infrainvestoinneis. Mistähä seuraavaks vaaritaha demokratian lopettamista?? Eikö tollaanen ole hieman rapistavaa, siirrytähänkö ny heti virkamiesvaltaan diktatuuriin vai vorkkien huutoäänestykseen? Kansakunnan etu (hui) vaatii jotta pohojalaasten pitää pysyä junaliikentees lähes kivikaurella. Ja ny maan muut ratainvestoinnit loutuu lähes pöytäluutun roolihi ko ahahenet pohojalaaset haluavat piuhoottaa 350 000 matkustavaisen " ei ole mihinkään matkustavia " ratansa megalomaanisella 20 miljoonan summalla. Osa vorkeista horjuu ny ko aivan perikaron partahalla tätä asiasta, hupasaa. Eiköhä ny olis aika laittaa jäitä pipoho ja sallia tämän maan tasapuolinen kehittäminen? (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 07:20) |
01.10.2008 08:23 | Teppo Niemi | Mutta onhan Vaasan radan sähköistyksellä yksi valoisakin puoli: Sijoittamalla Seinäjoen ja Vaasan väliseen liikenteeseen pääkaupunkiseudulta vapautuvia n 40 vuotiasta Sm1 kalustoa, voidaan Dv12 vetureiden käyttöä lisätä sähköistystä vaille jäävillä radoilla lisääntyneen kaivostoiminnan vaatimissa kuljetuksissa. Uusia dieselvetureita ei tarvitse tilatan ihan niin montaa. Sähköveturithan sitoutuvat muille reittiosille. |
01.10.2008 08:29 | =Waliwali= | Teppo, yhrenkö sä ny vaan löysit. Koitas ny funteerata asia vielä vähä lisää. |
01.10.2008 09:54 | Iso Vaalee | Myöskin Pori-Haapamäki-radan rakentaminen on aikanaan demokraattisesti päätetty, mutta ei se tee päätöksestä yhtään järkevämpää. Ympäristön kannalta on kestämätöntä, että sähköistetään ratoja, joilla ei ole mitään raskasta ja suuria päästöjä tuottavaa liikennettä, mutta samaan aikaan isoja tonnimääriä vedetään toisaalla dieselillä, kun joku seutu on onnistunut lobbaamaan itselleen sähkölangat. Investoinnit eivät ole mitään "tasapuolista kehittämistä", jos ne eivät tuota minkäänlaista lisäarvoa: yhteydet eivät nopeudu juurikaan, pysähdyspaikkoja ei saada lisää ja vaihdot Seinäjoella jatkuvat. |
01.10.2008 10:14 | =Waliwali= | Pori-Haapamäki välihin en ota kantaa. Sähköpaana ny sattuu oleen ainoa järkevä keino kehittää tän meirän paanan liikennettä. Muut hoitakoho sitte omien paanojensa asiat kuntoho. Jos valtiovallalta tahtoa löytyy niin löytyy myös rahaa. Pistäkää ne tahtomaha ja lopettakaa marina. Sä et voi olla Hra P. Pentikäinen tosisnas jotta Vs paanan sähkööstys olis niin jumalattoman isoo hanke jotta ko se teherähän niin koko muu suomi ajautuu kauhiahan aharinkohon jo ja väki lähtöö jopa pakoho kotiseuruiltansa. Aivan ko olisimma vienehet lapselta tikkarin. Lisäks ton paanan piuhan vastustajien kommenteis o havaattavis eräänlaista siirtomaaisännän besservisseriyttä tyyliin jotta kyllä me tieretähä mikä teille o parasta. Ja mikäs pomo se sä oot päättään jotta ei pysähdyspaikkoja tulee lisää? Eikähä me päätetä se täällä iha ite ko tuosta kapuloita rattaisiin monopolivirmasta päästähä. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 10:16) |
01.10.2008 10:17 | Move off | Jos mietitään tulevaisuutta vähän pidemmälle, voi sähköistys lopulta tuoda muutakin hyvää. Sähköistystähän on perusteltu sillä, että "saaraan Suomen viimeenen keskisuuri kaupunki nykyaikaasemman liikenteen ulottuville" - Johannesta lainaten. Sähköistyksen jälkeen todetaan, että junat kulkevat yhä samoilla aikatauluilla ja samalla kalustolla, kuin ennenkin. Veturi on vain vaihtunut. Tämän jälkeen pitäisi tietenkin alkaa vaatimukset junien uusimisesta ja tasoristeysten poistosta. Kun nämäkin vaatimukset viedään läpi samalla pohjalaisella päättäväisyydellä, kuin sähköistyskin, saadaan VR lopulta hankkimaan uusia vaunuja, joilla todennäköisesti liikennöitäisiin myös muilla rataosilla :) |
01.10.2008 10:25 | =Waliwali= | Kumpa muiltakin löytyys samaa päättäväisyyttä ko pohojalaasilta. Loppuus tälläänen joutava marina ja kitinä. Yks asia mulle o kyllä yllätys. Itteänsä fiksuina pitävät vorkit osoottautuuki taantumuksellisiksi. Junaliikenteen kehittäminen ei yhtäkkiä olekaan hyvä vaan kauhiaa ryöstöä. |
01.10.2008 10:36 | tlajunen | Pöllöksi nimittämisen koen huonoksi loukkausyritykseksi, mutta en viitsi alentua vastaavalle nimittelylinjalle kuin Tervo. Epäsäännöllinen vuorotyö muuten aiheuttaa toisinaan sen, että sitä on erikoisiin aikoihin hereillä, viime yönäkin olin juuri töihin lähdössä. Siinä tilanteessa nukkuminen se vasta pöllöä olisi ollutkin :). Itse asiaan: tämä kommenttiketju on ajautunut samaan mihin aiempi vastaava, eli Tervo jankkaa samaa säveltä ilman päteviä argumentteja ja sulkee silmänsä kaikkien muiden perusteluille. Lisäksi ottaa kritiikin jotensakin hyökkäyksenä koko "heimoaan", pohjalaisuutta vastaan, ja heittäytyy marttyyriksi. Sivuhuomautuksena: murteet on puhutun kielen ilmiö. Murteen väkisinulottaminen kirjoitettuun kieleen vaikuttaa kummalliselta alleviivaukselta, ja on itse asiassa pidemmän päälle häiritsevää. Tulee väkisin mieleen, että osaako kirjoittaja kirjakieltä lainkaan. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 10:37) |
01.10.2008 11:04 | Teppo Niemi | Jaa että lisää: Ehkäpä IC55 / IC44 muuttuminen pendoliinoksi nopeuttaa parisen minuuttia Vaasan ja Seinäjoen välistä matka-aikaa Tervajoen pysähdyksen poistumisen myötä. Ja jos oikein hyvin käy, niin eipä se 55 / 44 muutu pendoksi vaan jatkaa edelleen IC:nä. Jäähän jo nyt S57 jälkimmäinen runko Seinäjoelle. Sen jatkaessa Vaasaan katoavat pysähdykset niin Tervajoelta kuin Laihialta, Isokyrostä kuin Ylistarostakin. Ja jotta kalustokiertokin onnistuu, niin aamujunan lähtöaikakin aikaistuu, jotta pendo ehtii S40 lähtöön Seinäjoelta. |
01.10.2008 11:05 | =Waliwali= | Hra Lajunen, otit sitten tuollaisen hauskan kielikuvan nimittelynä. Nöyrimmät anteeksipyyntöni jos olen pöllövertauksellani loukannut. Ehkä tuollainen maininta marttyyriksi heittäytymisestä lie myös jonkinlaista nimittelyä. Kun en ole kyllä tuntenut marttyyriyden tunteen pistosta tähän mennessä vielä laisinkaan. Kielestä vielä, mielestäni tämä ei lie mikään kirjakielifoorumi, oikolukijoita riittääkin välillä vaivaksi asti. Kullakin meistä on tapansa ilmaista itseään. Totta maar puolustan omaa maakuntaa ja sen liikenteen kehittämishankkeita, niinhän muutkin tekevät. Pohjalaisilta se vaan näyttää olevan kiellettyä. Kiistämätön tosiseikka on kyllä se,että alueet kisaavat keskenään vetovoimaisuudesta. Jos et kehitä omaasi ja muut eivät lepää laakereillaan, niin huonostihan siinä käy. Kun piuhat tulevat niin näen tuolla meidän radanpätkällä hyvät mahdollisuudet kehittyä henkilöliikenteen suhteen, erityisesti paikallisen sellaisen. Edellä mainittu asia tuntuu olevan eräille junaharrastajille täysin mahdoton ymmärtää. Ja vielä, kirjoitin tämän nyt sitten ihan kirjakielellä jotta et häiriintyisi ja eikä sinun tarvitsisi puuttua kirjakielen osaamiseeni. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 11:06) |
01.10.2008 11:07 | Iso Vaalee | Vaasan sähköistys olisi ollut hyvä hanke, jos samalla olisi toteutettu rataremontti, jolla A) nopeus nostetaan vaikkapa 200 km/h ja yhteydet oikeasti nopeutuvat tai/sekä B) siirrytään nykyaikaiseen Sm4-tyypin 160km/h syöttölähiliikenteeseen, jossa lisätään oleellisesti vuorotarjontaa ja kaavoitetaan radanvarteen. Kumpaakaan ei tapahdu, vaan 20 miljoonaa maksetaan lähinnä veturityypin vaihdosta, eikä mitään oleellisia liikenteellisiä vaikutuksia synny. Ei hävetä yhtään vastustaa tällaista hölmöä politiikkaa. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 11:08) |
01.10.2008 11:12 | =Waliwali= | Eipä ole ollut paljoa tähän mennes järkeä kaavoottaa raran vartehe koskapa VR-monopolille rata on ollut vain syöttöliikennerata. Kuinka voi etukätehe ruveta kaavoottaan paanan varetehe ko ei palvelua eres ole ollut, höh. Eikä me mitään sn 200 paanaa tarvita, joku sn 140 olis iha järkevää. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 11:14) (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 11:15) |
01.10.2008 12:46 | Iso Vaalee | 120:n ja 140:n ero noin lyhyellä radalla ja useilla pysähdyksillä on käytännössä olematon. Lisäksi edes sitä 140 km/h nopeutta ei kuitenkaan ole tulossa, koska sähkölangat olivat pohjalaisille tärkeämpää kuin radan aito parantaminen. Jo tämä nurinkurinen toimintajärjestys osoittaa, että alueen poliitikot eivät ymmärtäneet rautatieinvestointien perusperiaatteista mitään. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 12:46) |
01.10.2008 16:13 | Tuomas Pätäri | "Olisitta heittänehet lukuja ja kansakunnan etua sillon ko oli sen aika." Niitä lukujahan nimenomaan heiteltiin. Lukuja heittelivät asiantuntijat, joten miksi ihmeessä meidän maallikoiden olisi niitä täytynyt heitellä. Kansanedustuslaitos vain välillä tuppaa sivuttamaan tärkeämmät hankkeet "aluepolitiikan" nimissä. Ei demokratiaa kuitankaan tarvitse "unohtaa" - minä ainakin annan ääneni sellaisille henkilöille, jotka perustavat päätöksensä järkeen eivätkä epäterveellisen suureen itsekkyyteen. Esimerkiksi jos kotiseudulleni ja vaikkapa Satakuntaan suunnitellaan jotain kallista liikenneinvestointia, ja rahat riittävät vain toiseen, minusta on ihan ok että rahat menevät Satakuntaan, jos hanke on selkeästi tärkeämpi. Aluepolitiikka on ok niin kauan, kun sitä ei viedä liiallisuuksiin ja aleta pitää sitä itsetarkoituksena. |
01.10.2008 16:31 | Tuomas Pätäri | Siinähän mr. Tervo on joka tapauksessa täysin oikeassa, että asia on nyt päätetty, sekä siinä, että Pohjalaiset "ajoivat etuaan" parhaiten. Niinhän asia on, ja asian ollessa nyt päätetty en minä mitenkään "vastusta" Vaasan johtoja. Kuulisin vain mielelläni Tervon rehdin mielipiteen siitä, oliko hänen mielestään Vaasan sähköt valtakunnan sähköistyshankkeista se tärkein. Ja ilman vastausta "asia on päätetty joten sillä ei ole enää väliä", koska se on jo tullut selväksi. |
01.10.2008 19:26 | Timo Salminen | Ottamatta kantaa sähköistyshankkeisiin siellä taikka täällä toinen näkökulma. Täällä on tullut jonkin kerran esiin, että päätökset on tehtävä ainoastaan järjellä. Näinhän sitä alettiin 1700-luvulla kuvitella ja kuviteltiin pitkään. Nyt on vähän kerrassaan huomattu ja tutkimuksinkin todettu, että pelkän järjen varassa syntyy huonoja päätöksiä ja olisi löydettävä tasapaino järjen ja tunteen vaikutuksessa. Ja havaitseehan maallikkokin: jos esimerkiksi kuntien kaavoituksessa nojauduttaisiin pelkkään järkeen, syntyisi sellaista elinympäristöä, jossa tuskin kovin moni suostuisi elämään, koska inhimillisyysnäkökulma suljettaisiin kokonaan pois. Miten järjen ja tunteen (= inhimillisyyden) yhteisvaikutusta parhaiten sovelletaan esimerkiksi rautatieverkon kehittämiseen, on varmasti ratkaistavissa. |
01.10.2008 20:03 | Che | Rautatieliikenneverkoston suunnittelu ei ole minusta niitä asioita, joissa pitäisi merkittävässä määrin ruveta emotionaalis-psykologiseen harkintaan. Kyse on valtakunnan taloudesta. Sitten kun siirrytään mittakaavassa alaspäin, esim. lähiliikennejärjestelmiin tai asema-arkkitehtuuriin, rupeaa tunneperäisten valintojen merkitys nousemaan. Mm. Helsingin metro alkaa olla sitä mittakaavaa, missä tunneasiat ovat vaikuttaaneet hankkeen eduksi jonkin verran korjaten taloudellisesti vääriksi todettuja ratkaisuja. Mutta kun aika kuluu ja asiaan tulee etäisyyttä, alkavat yhä useammat huomaamaan: Kylläpä meni turhaan rahaa siihenkin. |
01.10.2008 21:09 | jussix55 | Hyvin toimivaa ja taloudellisesti järkevää infrastruktuuria on mahdoton saada aikaan, jos se perustuu kovakalloiseen nurkkapatriotismiin. Näin on olipa kyse rautateistä, maantieliikenteestä tai mistä tahansa muusta. Suomessa on tähän asti harrastettu aivan liikaa ns. pekkarointia. |
01.10.2008 23:16 | John | Onnittelut Kokkolan satamalle ja kotikaupungilleni! - Menestyvä poliittinen johtaja antaa intuition johtaa ajatteluaan hyvinkin pitkälle. Ja kun linja on valittu ja päätös tehty, ryhdytään asiaa hoitamaan ja puolustamaan kaikin mahdollisin älyllisin keinoin. Joskus tulee hyvää, joskus taas menee metsään. Todennäköiset seuraukset pitää tajuta nopeasti ja olla heti kättelyssä varma siitä, että on valinnut sen oikean tien. Hm, tällaistakin kaukonäköisyyttä on ollut nähtävissä. |
04.10.2008 11:22 | Jore | //www.kaleva.fi/plus/juttu755784_page0.htm |
05.11.2008 10:01 | Teppo Niemi | Jatkaetaanpa kaikesta huolimatta keskustelua Vaasan radan sähköistyksestä: RHK:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2010-2013 on ilmestynyt, ja se löytyy pdf-versiona linkistä: //rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/4fe34f2c9c687332dfa08cf016705a5e/1225793926/application/pdf/2355052/TTS%2029.10.2008_web.pdf . Julkaisun lopussa (liitteessä 4) on eri hankkeiden hankekortteja, mm. Seinäjoki - Vaasa radan sähköistys, jonka H/K arvo on vain 0,3. Vertailun vuoksi esim. Rovaniemi - Kemijärvi sähköistykselle se on 1,2 ja Seinäjoki - Oulu perusparannuksen I vaiheella sekä II vaiheella se on 2,0. Näiden tietojen valossa en yhtään ihmettele Iso Vaaleen, Korkin ja TLajusen kritiikkiä. Talvivaaran ratadan rakentamisen sähköistyksineen rahoittaa kaivosyhtiö vielä huonommin ehdoin kuin Vaasan seudun kunnan Vaasan radan sähköistyksen. |